Anul viitor va fi unul fast din punctul de vedere al comenzilor pentru Roman Brasov. Responsabilii uzinei spera ca volumul acestora sa se dubleze comparativ cu cele din acest an, dar o data cu marirea numarului de clienti va veni si schimbarea de esenta, asteptata de multa vreme: privatizarea. Pe platforma Roman sunt de vanzare 11 societati independente, rezultate in urma divizarii uzinei, produsa in septembrie, iar primii investitori interesati au si inceput sa apara. Principalele calitati ale acestor firme nou create sunt ca au un numar mic de angajati si nu au datorii. Singura care face exceptie este uzina mama, care a preluat povara datoriilor.
Trebuie mentionat ca Grupul Roman a lansat recent o noua gama de autovehicule cu motorizare Euro 3, in totalitate remodelate, cu care spera sa atraga un numar mare de clienti. Conform oficialilor firmei, au fost deja primite comenzi de la SNP Petrom, care a comandat deja zece autovehicule, si Transim Pitesti. Companiile vor intra in posesia autocamioanelor imediat dupa omologare. Motorizarea Euro 3 este prezenta in doua variante, care in acest moment au statut de prototipuri. Roman SA intra pe piata cu acest produs inainte ca legislatia sa impuna producatorilor autohtoni de vehicule comerciale obligativitatea utilizarii motorizarilor de tip Euro 3, dar mizeaza ca va avea succes, in primul rand, datorita preturilor. Acestea vor fi cu 30-40% mai mici decat cele ale produselor similare, pe care le ofera concurenta de pe piata romaneasca. Desigur ca se spera ca aceasta lansare sa ajute si la imbunatatirea imaginii Roman SA.
Firmele rezultate din Roman SA nu au datorii
Lansarea noului tip de motorizare coincide cu schimbarile produse in structura Roman SA. Din septembrie, ca urmare a procesului de divizare, compania brasoveana functioneaza sub forma unui grup format din zece societati, plus firma mama. Roman este actionar majoritar al celor zece firme, dar ele sunt independente si au libertatea de a incheia contracte cu orice client. Aceasta restructurare organizatorica are rolul de a pregati privatizarea, societatile rezultate in urma divizarii devenind atractive acum pentru investitori, pentru ca nu mai au datorii, toate debitele ramanand la firma mama. Aceasta este principala diferenta dintre divizarea efectuata la Tractorul in 1999 si cea de la Roman SA. Directorul general al Roman SA, Carol Rugacs, spune ca experienta de la Tractorul a fost utila pentru uzina de autocamioane, in sensul ca s-a incercat evitarea greselilor, printre care s-a aflat si impartirea datoriilor. Societatile rezultate din Tractorul s-au privatizat in aceasta toamna, dar cu mare greutate, pentru ca la datoriile preluate initial s-au adaugat cele acumulate in perioada 1999 – 2002. De pe urma acestei divizari, Roman – uzina mama, a ramas cu datorii cifrate la 890 de miliarde de lei si cu cei mai multi angajati – 2.200. Inainte de impartire, Roman avea 8.600 de salariati.
Reprezentantii firmei sunt insa optimisti in ceea ce priveste privatizarea, pentru ca primii investitori interesati de societatile desprinse din Roman au aparut deja.
Conform cifrelor oficiale, in acest an situatia economica a grupului Roman s-a imbunatatit simtitor, vanzarile, atat pe piata interna, cat si pe cea externa, au crescut, comparativ cu 2001, cand s-a produs o scadere drastica a acestora. In 2003 se estimeaza ca grupul va avea un an de varf, comenzile la export urmand sa creasca valoric cu 180%, adica sa ajunga la opt milioane de dolari.
Cele zece societati desprinse din societatea brasoveana
Prin externalizarea unor activitati au fost constituite zece noi societati comerciale, unde actionar majoritar este Roman SA, care detine 99,99% din actiuni. Astfel, fostele centre de profit ale uzinei au devenit firme separate:
SC Motoare AB SA produce motoare
SC Axe si Punti SA produce axe si punti
SC Semifabricate SA produce semifabricate forjate si turnate
SC Eurosam SA produce matrite, scule si masini unelte
SC Roman Energetic SA distribuie energie electrica
SC Rom Metrologia SA asigura servicii de metrologie
SC Prompt Trans SA asigura servicii de transport
SC Caf SA produce agent termic
SC Adrom SA desfasoara activitati de protectia mediului si securitatea muncii, ompieri, administratie
SC Reutil SA asigura service si reparatii la utilaje si sisteme electronice.