Pentru a ajunge in strainatate, cei mai multi aleg autocarul din motive financiare. Astfel, chiar daca scopul vizitei este turistic, interes de serviciu sau de afaceri, aceasta optiune are prioritate comparativ cu transportul aerian - mai scump, dar mai rapid, sau cu cel feroviar - mai scump, dar mai confortabil. Autocarul nu este cea mai buna alegere pentru distante foarte mari, cum ar fi pana in Franta sau Portugalia. Indiferent de numarul de popasuri sau de cat de mult se rabateaza scaunul au
Pentru a ajunge in strainatate, cei mai multi aleg autocarul din motive financiare. Astfel, chiar daca scopul vizitei este turistic, interes de serviciu sau de afaceri, aceasta optiune are prioritate comparativ cu transportul aerian – mai scump, dar mai rapid, sau cu cel feroviar – mai scump, dar mai confortabil.
Autocarul nu este cea mai buna alegere pentru distante foarte mari, cum ar fi pana in Franta sau Portugalia. Indiferent de numarul de popasuri sau de cat de mult se rabateaza scaunul autocarului, dupa zeci de ore de mers in aceste conditii, intervine inconfortul. Un scaun nu se compara cu un pat, iar libertatea de miscare in interiorul autocarului este, evident, restransa. In tren, exista suficient spatiu pentru a va dezmorti si, daca ati ales si cuseta sau vagonul de dormit, somnul nu ar trebui sa mai fie o problema. Si totusi exista un mare dezavantaj: pretul unui bilet este foarte mare. In plus, de multe ori siguranta unei astfel de calatorii, la cuseta sau la clasa a II-a, lasa mult de dorit. Multe persoane considera ca autocarul este mult mai sigur. De exemplu, nu exista riscul ca atunci cand va treziti sa constatati ca nu mai aveti valiza. Dar accidentele feroviare sunt aproape inexistente in comparatie cu cele rutiere.
In avion, nu aveti nevoie de un confort extraordinar, datorita duratei scurte a calatoriei, dar pretul biletului de avion si faptul ca nu puteti vedea absolut nimic din peisajele pe care le traversati confera un oarecare avantaj autocarului.
„Dezavantajul este ca noi suntem un pic cam departe de Europa, iar drumul este mai lung”, apreciaza Danut Tanase. Diferentele de durata a calatoriei cu autocarul apar in raport cu avionul; in ceea ce priveste transportul feroviar, diferentele nu sunt elocvente. De exemplu, pana la Paris, cu autocarul, se fac aproximativ 38 de ore, in timp ce cu avionul ajungeti in circa trei ore. Cu trenul veti face in jur de 36 de ore.
Autocarele care circula pe linii internationale trebuie sa indeplineasca o serie de conditii obligatorii. Scaunele rabatabile, pentru ca pe timpul noptii calatorul sa se poata odihni (in anumite limite), aerul conditionat, instalatiile audio-video si cafetiera sunt dotarile minime ale unui autocar clasficat cu trei stele. De asemenea, grupul sanitar este obligatoriu, dar acesta se foloseste doar in cazuri extreme, autocarul facand suficiente opriri in locuri prevazute cu toalete publice. Cu cat autocarul are mai multi soferi de serviciu, cu atat nivelul sigurantei rutiere creste. Obligatoriu este ca fiecare autoacar sa aiba doi soferi (un sofer de serviciu), dar ideal ar fi ca agentia sa asigure doi soferi de serviciu.
Tarifele practicate pe rutele externe (euro)
Companie Destinatie* Tarife Observatii
dus dus-intors
Eurolines Touring Paris 102 159
01-210.08.90 Strasbourg 97 148
MALnchen 90 155
Berlin 115 205
Hamburg 130 235
Bruxelles 132 235
Amsterdam 137 247
Madrid 196 345
Londra 170 294
Roma 168 296
Double T Viena 60 99
01-313.08.64 MALnchen 77 130
Frankfurt 107 195
TransContinental Madrid 227 276 Autocare de trei stele
01-252.86.68 Barcelona 284 258
Paris 83 138
Atlassib Paris 90 140 Autocare de patru stele
01-420.57.82 Roma 120 190
MALnchen 90 140
*Se calculeaza avand plecarea din Bucuresti, iar pentru Arad, Oradea sau Brasov, de exemplu, tarifele sunt mai mici;
Tarife comparative pentru rutele externe* (mii lei)
Destinatia Autocar Tren Avion
Viena 2.800 2.500 11.200
Paris 4.110 11.230 10.550
Madrid 9.630 15.880 10.400
Roma 4.000 7.500 10.000
Berlin 5.700 6.860 9.400
Londra 8.250 – 11.350
Nota: Preturile sunt aproximative, acestea variaza in functie de agentia de transport si calitatea serviciilor Pentru cuseta trebuie sa se plateasca in plus intre unu si doua milioane de lei (in functie de distanta parcursa), iar pentru vagonul de dormit, intre doua si patru milioane de lei; biletele de avion includ taxele de aeroport si sunt valabile o luna (pentru 3 si 6 luni pretul creste cu aproximativ 35%); preturile sunt valabile pana pe 15 martie 2002; pentru informatii exacte sunati la 9361 (Bucuresti) sau 01-337.04.00 (pentru alte orase).
*Preturile prezentate sunt calculate pentru calatorile dus-intors si sunt valabile pentru clasa a doua (tren), pentru clasa economica (avion) si pentru autocarele de trei stele.