„Autohtonele” au intrat în marşarier

În primul trimestru al acestui an, General Motors Southeast Europe a înregistrat o creştere a vânzărilor de 4,1% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2006, cel mai mare salt dintre comercianţii de autoturisme. În aceeaşi perioadă, Dacia şi Daewoo au pierdut teren. Vânzările de autoturisme de pe piaţa autohtonă au crescut în primele trei luni ale acestui an cu 19,4% faţă de perioada similară din 2006, până la 59.999 unităţi. Acest avans, prognozat de mulţi analişti, a

În primul trimestru al acestui an, General Motors Southeast Europe a înregistrat o creştere a vânzărilor de 4,1% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2006, cel mai mare salt dintre comercianţii de autoturisme. În aceeaşi perioadă, Dacia şi Daewoo au pierdut teren.

Vânzările de autoturisme de pe piaţa autohtonă au crescut în primele trei luni ale acestui an cu 19,4% faţă de perioada similară din 2006, până la 59.999 unităţi. Acest avans, prognozat de mulţi analişti, a creat premisele unei lupte tot mai acerbe între comercianţii de autovehicule, dornici de a ocupa o bucată cât mai mare din piaţă. Obişnuiţi cu cifrele spectaculoase înregistrate în ultimii ani în bilanţurile financiare, importatorii folosesc toate armele pentru a-şi menţine marjele de profit, în timp ce producătorii autohtoni par să fi intrat într-o zodie mai puţin fastă.

La sfârşitul anului 2003, clienţii români achiziţionau în proporţie de 60,5% autoturisme fabricate de uzine autohtone. Dacia, Daewoo şi ARO erau încă mărcile cel mai des pomenite când se vorbea despre cumpărarea unui nou vehicul, iar Solenza, Matiz sau Cielo erau modelele pe care dealerii le vindeau ca pâinea caldă. De la un an la altul, însă, preferinţele conaţionalilor noştri par să se fi schimbat destul de mult. Dintre cele 145.120 de autoturisme comercializate în întreg anul 2004, numai 59,9% erau autohtone şi asta în condiţiile în care, în luna iunie a acelui an, Dacia îşi prezenta cu mare fast modelul care avea să-i deschidă din nou porţile exportului: Logan. După încă un an, în 2005, procentajul importurilor din piaţa auto creştea de la 40,1% la 47,4%, pentru ca în decembrie 2006, acesta să atingă 59,8%, iar la finele trimestrului I din 2007 – 63,8%.

Creşteri accelerate pentru importatori

O privire atentă aruncată asupra cotelor de piaţă ale celor doi producători români şi asupra principalelor grupări de mărci aflate în grija importatorilor arată clar trendul ascendent al vânzărilor de autoturisme fabricate în afara ţării. Astfel, comparând datele pentru primul trimestru din 2006 cu cele din primele trei luni ale acestui an, reiese fără urmă de tăgadă că românii se orientează tot mai des către vehiculele importate. La sfârşitul lunii martie a anului trecut, Dacia reuşea să vândă 21.441 de unităţi, dintr-un total de 50.260 de autoturisme noi comercializate în România, obţinând o cotă de piaţă de 42,7%. În aceeaşi perioadă, Porsche România, importatorul mărcilor Audi, Porsche, Seat, Skoda şi Volkswagen, se poziţiona pe locul doi în clasamentul vânzărilor, cu 7.895 de unităţi comercializate şi o cotă de 15,7%, iar locul trei era ocupat de Renault-Nissan România, companie cu o cotă de piaţă de 8,1%.

După numai un an, la sfârşitul primului trimestru din 2007, situaţia este destul de diferită. Dacia a comercializat numai 18.487 de autoturisme, fapt ce a dus la o scădere cu nu mai puţin de 11,9% a cotei, până la 30,8%. Porsche România şi-a consolidat poziţia secundă prin vânzarea a 11.653 de maşini. Cota de piaţă a acestui importator a crescut cu 3,7% atingând 19,4%. Pentru a treia treaptă a podiumului vânzărilor lupta a fost şi este acerbă. Creşterea numărului de clienţi ai mărcilor Chevrolet şi Opel, gestionate de General Motors Southeast Europe, de la 3.394 anul trecut la 6.527 în 2007 a asigurat o creştere a cotei cu 4,1% până la 10,8%. Acest avans important a fost obţinut graţie scăderii taxelor vamale pentru marca Chevrolet dar şi succesului repurtat de modelele Opel, Corsa şi Astra Classic. Aflaţi anul trecut pe locul trei, cei de la Renault-Nissan România au înregistrat în acest an o creştere redusă a numărului de clienţi, ceea ce a dus la acapararea a 9,6% din piaţa autoturismelor, la egalitate cu mărcile rămase sub umbrela grupului Ţiriac Auto (Ford, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Mazda şi Mitsubishi), după sosirea celor de la DaimlerChrysler, care au preluat distribuţia pentru Chrysler, Dodge, Jeep, Maybach, Mercedes-Benz şi Smart.

Directorul general Porsche România, Brent Valmar este de părere că „oferta maşinilor de import este largă şi atrage un procent mare din clienţii potenţiali, iar multe mărci importante se orientează şi caută clientela în vadul cel mai larg, acela în care concurează şi Dacia“, în timp ce Radu Cristian, director comercial la Trust Motors aprecia cu ceva timp în urmă că „este mai mult decât probabil ca acest trend să se menţină pentru că există multe modele de import la preţuri apropiate de cel al Daciei Logan“.