Automobilele din clasa mini au revenit în actualitate, după ce mai mulţi ani la rând au fost ocolite de clienţi, producătorii lansând noi modele sau modificând aspectul celor existente.
Criza economică, preţul în continuă creştere al carburanţilor şi noile tendinţe privind emisiile de carbon sunt principalele motive pentru care automobilele din segmentul A sau clasa mini sunt din nou la mare căutare. Producătorii care nu aveau astfel de modele în gama lor s-au grăbit să lanseze astfel de maşini, iar alţii au anunţat deja intenţii în această direcţie.
Volkswagen, al doilea mare producător auto pe plan mondial, a lansat up!, model care a câştigat titlul de maşina anului 2012 la nivel mondial, în cadrul premiilor WCOTY (World Car Of The Year). Odată cu up! au apărut şi Seat Mii şi Skoda Citigo, fraţii modelului up!, având aceeaşi platformă. Un alt model mini, Adam, va fi lansat de Opel. Adam, care va avea premiera mondială în cadrul Salonului Auto de la Paris din toamna acestui an (29 septembrie-14 octombrie 2012), va fi disponibil în showroomuri din ianuarie 2013. De asemenea, producătorul autohton Dacia intenţionează să lanseze un model din clasa mică. Că se va numi Towny sau Citadine, acesta ar putea apărea pe piaţă în 2014. Alţi producători, precum Citroën sau Toyota, au aplicat facelift-uri modelelor lor C1, respectiv Aygo.
Ofertă bogată
Pe piaţa românească sunt disponibile mai multe modele, precum Chevrolet Spark, Renault Twingo, Suzuki Alto, VW up!, Fiat Panda, Citroën C1, Kia Picanto, Peugeot 107, Hyundai i10 sau Toyota Aygo. Maşinile din clasa mini sunt achiziţionate de obicei ca o a doua maşină, iar clienţii se uită în special la preţ, însă nu trebuie trecute cu vederea nici ergonomia, confortul, costurile de utilizare sau comportamentul rutier.
În privinţa preţului, unul dintre cele mai ieftine automobile mini care poate fi achiziţionat în prezent este Suzuki Alto. Maşina, lansată în urmă cu trei ani în Europa, este disponibilă la un preţ de 8.395 de euro şi impresionează prin dotările standard. Versiunea de bază include patru airbaguri, frontale şi laterale, ABS+EBD (distribuția forței de frânare), servodirecție asistată, sistem de aer condiționat cu reglare manuală, volan reglabil pe înălțime, închidere centralizată cu telecomandă geamuri electrice față, radio-CD şi filtru polen.
Ceva mai scump, dar cu titlu de cel mai vândut automobil de oraş din Europa, este noul Fiat Panda. Ajuns la cea de–a treia generaţie, noul Panda este disponibil în trei versiuni de echipare (Pop, Easy si Lounge) şi dispune de trei motorizări: 1.2 (69 CP), 1.3 Multijet (75 CP) şi 0.9 TwinAir (85 CP). Noul model are unul dintre cele mai încăpătoare portbagaje din clasă: 225 litri, ce pot deveni 260 l sau 870 l cu spătarul banchetei rabatat. Noul Panda include un sistem de siguranţă care atenuează impactul unei coliziuni la viteze mici şi sistemul Smart Fuel prin care este prevenită, printre altele, posibilitatea alimentării cu un combustibil greşit.
Maşina are un preţ de pornire de 11.550 euro şi include în dotarea standard servodirecţie electrică Dual Drive, Smart Fuel System, închidere centralizată, ABS + EBD şi patru airbaguri. Spre deosebire de Alto, Fiat nu are aer condiţionat.
Volkswagen up! nu mai are nevoie de nicio prezentare după ce micuţul automobil a reuşit să ia titlul de „Maşina Anului 2012“, depăşind în clasament modele precum Audi Q3, BMW Seria 1, Chevrolet Volt sau Land Rover Evoque. Maşina vine cu trei versiuni de echipare: take up!, move up şi high up!. Deşi dispune de un spaţiu generos la interior, nemţii creând o maşină compactă, dar în niciun caz înghesuită, atunci când vine vorba de dotările standard, aceasta lasă de dorit. VW up! nu are aer condiţionat, geamuri faţă acţionate electric şi nici închidere centralizată cu telecomandă. Sunt incluse însă în versiunea de bază patru airbaguri, sistemul Start-Stop şi servodirecţie electromecanică. Indiferent de modelul ales, maşinile din clasa mini vor fi întâlnite din ce în ce mai des pe străzile marilor oraşe.
Fiat Panda
Capacitate cilindrică (cmc): 1242Putere (CP): 69Combustibil: benzinăTransmisie: manuală, 5 vitezeViteza maximă (km/h): 164Acceleraţie 0-100 km/h (sec.): 14,2Consum mixt (l/100 km): 5,2Emisii CO2 (g/km): 120Preţ: 11.550 euro
Putere (CP): 68
Combustibil: benzină
Transmisie: manuală, 5 viteze
Viteza maximă (km/h): 155
Acceleraţie 0-100 km/h (sec.): 14
Consum mixt (l/100 km): 4,4
Emisii CO2 (g/km): 103
Preţ: 8.395 euro
Volkswagen up!
Capacitate cilindrică (cmc): 999Putere (CP): 60Combustibil: benzinăTransmisie: manuală, 5 vitezeViteza maximă (km/h): 160Acceleraţie 0-100 km/h (sec.): 14,4Consum mixt (l/100 km): 4,5Emisii CO2 (g/km): 105Preţ: 8.592 euro