Norvegia continuă să își consolideze poziția de lider global în adoptarea vehiculelor electrice, atingând un nou record impresionant. În 2024, aproape 90% dintre automobilele noi înmatriculate în această țară au fost complet electrice, demonstrând eficiența unei strategii susținute de politici fiscale favorabile și de o viziune pe termen lung. Aceste progrese plasează Norvegia aproape de atingerea obiectivului ambițios de a elimina complet automobilele cu combustie internă până în 2025, cu un deceniu mai devreme decât planurile Uniunii Europene.

Automobilele electrice, creștere spectaculoasă în Norvegia

Automobilele complet electrice au reprezentat 88,9% dintre autoturismele noi înmatriculate în Norvegia în 2024, comparativ cu 82,4% în anul precedent.

Aceste date provin de la Autoritatea Rutieră din Norvegia (OFV) și arată o tendință puternică spre electrificare. Cele mai populare mărci de automobile electrice pe această piață sunt Tesla, Volkswagen și Toyota.

mașini electrice
SURSA FOTO: Dreamstime

Conform președintelui Asociației utilizatorilor de automobile electrice din Norvegia, Christina Bu, țara este aproape să devină prima din lume care elimină complet vehiculele cu motoare pe benzină și motorină.

„Norvegia va fi prima țară din lume care va elimina, practic, automobilele cu motoare pe benzină și motorină de pe piața automobilelor noi”, a declarat aceasta.

Politici fiscale favorabile și o strategie pe termen lung

Norvegia, un important producător de petrol și gaze, a adoptat măsuri fiscale semnificative pentru a încuraja utilizarea vehiculelor electrice.

Taxele mari impuse posesorilor de vehicule cu motoare pe combustie sunt însoțite de scutiri pentru automobilele electrice, care nu plătesc taxe pe import sau TVA. Cu toate acestea, în 2023 au fost introduse anumite taxe minore pentru vehiculele electrice.

Experții susțin că succesul Norvegiei se datorează unei politici constante, susținute de guverne cu orientări politice diverse.

„Foarte frecvent vedem că în alte țări cineva introduce scutiri de taxe și stimulente fiscale pentru ca ulterior să le elimine”, a menționat Christina Bu.

Un alt avantaj al Norvegiei este absența unui lobby puternic al producătorilor de automobile. „Nu suntem o țară unde se produc automobile, așa că taxele ridicate pentru automobile au fost ușor de introdus în trecut”, a declarat Ulf Tore Hekneby, directorul Harald A. Moeller, cel mai mare importator de automobile din Norvegia.

Stimulentele financiare, esențiale pentru tranziția către vehicule electrice

Un aspect important al politicii norvegiene este promovarea stimulentelor în locul interzicerii vehiculelor cu combustie. Christina Bu consideră că această abordare a evitat nemulțumirile publice.

„Asta i-ar fi făcut pe oameni furioși. Oamenilor nu le place să li se spună ce să facă”, a explicat aceasta.

Uniunea Europeană plănuiește să interzică vânzarea de automobile noi care emit CO2 din 2035, dar ar putea permite vehicule care funcționează pe combustibili sintetici. Norvegia, însă, își propune să atingă acest obiectiv în 2025, cu un deceniu mai devreme decât UE.

Ponderea vehiculelor electrice pe drumurile norvegiene

Grație politicilor de electrificare, automobilele electrice au depășit în premieră vehiculele cu combustie în ceea ce privește prezența pe drumurile din Norvegia.

În decembrie 2024, acestea reprezentau 28% din totalul autoturismelor aflate în circulație.

Adjunctul ministrului norvegian al Transporturilor, Cecilie Knibe Kroglund, a subliniat importanța unei politici previzibile:

„Asta este o lecție importantă: pune la punct un pachet amplu de stimulente și fă-l predictibil pe termen lung”.

Deși aproape toate automobilele nou înmatriculate în Norvegia sunt electrice, există încă cerere pentru vehiculele cu combustie internă.

Aceasta provine în principal de la companiile de închiriere, deoarece mulți turiști preferă vehiculele convenționale din lipsa familiarizării cu modelele electrice, potrivit lui Ulf Tore Hekneby.