Autoritatea Electorală Permanentă a transmis vineri, în prima zi a campaniei electorale, că potrivit legii, competitorii politici au obligația de a înlătura toate materialele de propagandă utilizate până la momentul începerii campaniei electorale și care nu respectă formatul permis.
De asemenea, în campania electorală este interzisă folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu sau a mesajelor de incitare la ură și intoleranță, precum și a oricăror forme, mijloace, acte sau acțiuni de defăimare și învrăjbire religioasă sau etnică.
Autoritatea Electorală Permanentă dă startul campaniei electorale
”Având în vedere că astăzi, 10 mai 2024, a început campania electorală pentru alegerile din 9 iunie, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) doreşte tuturor competitorilor politici mult succes şi îi îndeamnă, totodată, să contribuie la desfăşurarea unei campanii echilibrate şi corecte.
Menţionăm că, odată cu începerea acestei perioade, trebuie respectate toate prevederile în vigoare, fiind permise doar anumite tipuri de activităţi şi materiale de propagandă, precum afişele electorale, materialele de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condiţiile legii, publicitatea în presa scrisă, materialele de propagandă electorală online, broşurile, pliantele şi alte materiale tipărite din aceeaşi categorie”, arată AEP într-un comunicat oficial.
Autoritatea Electorală Permanentă subliniază că, conform prevederilor legale, competitorii politici sunt obligați să elimine toate materialele de propagandă utilizate până la începerea oficială a campaniei electorale și care nu se conformează formatului permis.
Lucrurile care sunt strict interzise în România
Autoritatea Electorală Permanentă a reamintit că în timpul campaniei electorale este strict interzisă:
- utilizarea mesajelor sau sloganurilor cu conotații discriminatorii,
- incitarea la ură sau intoleranță,
- orice formă de defăimare sau învrăjbire religioasă sau etnică.
AEP a făcut referire și la fenomenele legate de dezinformare pot influența opțiunile alegătorilor și participarea la procesul electoral. Instituția a arătat că este esențial ca competitorii politici să respecte un standard etic.
Totodată, aceștia trebuie să contribuie la crearea unui climat de încredere și integritate în timpul desfășurării campaniei electorale. Aceasta va permite alegătorilor să obțină o imagine corectă și clară a ofertei electorale.
Atenție deosebită la finanţarea campaniei
AEP încurajează competitorii electorali să respecte cu stricteţe toate regulile şi normele specifice. Este vorba inclusiv de cele cu privire la finanţarea campaniei electorale şi la desfăşurarea acesteia în audiovizual. În plus, este necesar să se acorde o atenţie deosebită recomandărilor europene în materie.
„În campania electorală candidaţii, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri, precum şi cetăţenii au dreptul să îşi exprime opiniile în mod liber şi fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, marşuri, precum şi prin intermediul mass-media”, mai arată AEP.
Lista interdicțiilor care se aplică timp de o lună de zile
Conform Autorității Electorale Permanente, este strict interzisă:
- utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie,
- imagini ale candidaților
- alte referințe la competitorii electorali
- vehiculele care difuzează materiale audio,
- organizarea de spectacole, serbări sau focuri de artificii în scopuri electorale
- utilizarea de bannere,
- mesh-uri,
- corturi publicitare,
- pavilioane publicitare,
- panouri publicitare mobile,
- steaguri publicitare,
- calcane,
- ecrane publicitare
- publicitate luminoasă
Campania electorală se încheie în data de 8 iunie, ora 7.00, conform anunțului făcut de AEP.