in activitatile de instruire si consultanta. „Imi venea sa renunt la proiect. Pe langa faptul ca am semnat contractele dupa opt luni de la lansarea programului, adica foarte tarziu, dupa inca trei luni procedura s-a modificat“, se plange Daniela Vlasceanu, furnizor de servicii de instruire pentru resurse umane. Prima prevedere care i-a zapacit pe intreprinzatori se refera la cum isi vor primi banii partenerii din proiect, adica aceia care realizeaza efectiv trainingul de resurse umane. Cu toate ca acestia au fost desemnati o data cu depunerea proiectului, ca au incheiat un contract de parteneriat, ca au efectuat deja activitatile din resurse proprii, „aflam, brusc, ca nu este suficienta o factura pentru decontarea cheltuielilor“, spune Daniela Vlasceanu. Gabriel Friptu, cel care conduce directia generala pentru dezvoltare regionala din cadrul MIE, spune ca „atunci cand apare o factura, se pune intrebarea unde este procedura de achizitii publice care s-o justifice?“. Asadar, daca beneficiarul prezinta o factura, trebuie s-o justifice printr-o procedura de achizitii publice cu propriul sau partener. Ceea ce este ilogic si imposibil, asa cum spun specialistii din domeniu. „Atunci mergem pe alta varianta: anumite documente puse la dispozitie de catre beneficiar“, explica Friptu. In notele de informare trimise de catre Agentiile de Dezvoltare Regionala (ADR) se spune numai ca: „sunt eligibile cheltuielile cu salariile angajatilor partenerului, (…) pe baza contractelor de munca, statelor de salarii, ordinelor de plata, extraselor de cont“. La fel si pentru beneficiarul principal. Aceasta prevedere ii baga si mai tare in ceata. Numai salariile sunt eligibile? Adica, orice expert independent implicat in proiect trebuie angajat cu contract de munca? „Contract de munca sau conventie civila, dar in al doilea caz plata se face din bugetul de servicii“. Asadar, din nou apare aceasta achizitie publica de servicii, de data asta fiind vorba de „achizitia“ de consultanti. A treia problema: prevederile nu au ajuns nici pana-n ziua de azi intr-o forma clara la beneficiari. Gabriel Friptu afirma insa ca procedura de plata a fost adoptata din ianuarie si transmisa Agentiilor de Dezvoltare Regionala (ADR). Unde probabil ca s-a si oprit. „Exista o mare diferenta intre ce pune la dispozitie autoritatea contractanta si ce ajunge la beneficiari prin intermediari (ADR-urile, n.r.). Este o problema in toate regiunile. Ne confruntam cu rigiditatea agentiilor, cateodata chiar cu lipsa de pregatire a angajatilor acestora“, spune Gabriel Friptu. Mai mult, modificarile s-au facut „la sugestia si in urma unei consultari cu Agentiile“. Acestea din urma au o cu totul alta varianta, anume ca numai Ministerul este vinovat ca „a intarziat platile, a modificat procedurile in defavoarea solicitantilor“, spun reprezentantii unor ADR. „Nu a existat o consultare reala cu Agentiile, nu au prea avut nici un cuvant de spus la acea intalnire. Noi am dori ca aceste proceduri sa fie mai mult in favoarea beneficiarilor“, afirma Sorin Maxim, presedintele ADR V Vest. Beneficiarii, in schimb, nu se simt reprezentati nici de minister, nici de ADR. „Noi avem numai obligatii, ca beneficiari, ni se cer mereu acte aditionale pentru orice, suntem constransi sa respectam aceste reguli. Insa regulile ar trebui respectate si de ceilalti“, conchide Cristina Musat, director de programe la Consiliul National pentru IMM.
Detalii despre Phare 2002 – Resurse Umane
• Denumirea programului: schema de „Dezvoltare a Resurselor Umane“ – Phare 2002
• Domeniu: instruire si consultanta pentru angajatii unor companii sau institutii
• Lansate in aprilie 2004, contractele au fost semnate in decembrie 2004, prima transa de finantare a sosit abia la sfarsitul lunii februarie
• Total proiecte aprobate pentru finantare: aproximativ 300
• Suma maxima pentru un proiect: 75.000 de euro
• In curand va fi lansata noua „editie“ a Programului de Dezvoltare a Resurselor Umane, in cadrul Phare 2003.
Alte nereguli in programele europene
• Phare 2000: intarzieri de aproape un an si jumatate pana la efectuarea platilor din cauza reevaluarii solicitate de Delegatia CE
• Peste 50 de proiecte au fost reziliate tot in cadrul programului Phare 2000. Suma totala se ridica la peste un milion de euro. Pagubitii invoca lipsa informatiilor complete de la autoritati si termenii ambigui folositi in documentatia tradusa din limba engleza
• In anul 2003 au existat intarzieri de cateva luni la plati in cadrul programului Youth
• Aproximativ douazeci de dosare penale se afla in cercetarea PNA pentru deturnare de fonduri europene.
Noutati finantari
Descentralizarea evaluarii proiectelor la Agentia Nationala pentru Sprijinirea Initiativelor Tinerilor (ANSIT)
Incepand cu data de 1 aprilie 2005, ANSIT va descentraliza evaluarea proiectelor depuse pentru Programul Phare – „Youth“ al Comisiei Europene, masura in concordanta cu recomandarile Comisiei Europene. Ca urmare a acestei masuri, organizatiile nu vor mai depune proiecte in cadrul Programului Youth la sediul central ANSIT din Bucuresti, ci la centrele teritoriale de care apartin. Cele sase centre teritoriale ANSIT (Bistrita, Brasov, Constanta, Craiova, Iasi si Timisoara) vor efectua o evaluare initiala ce va dura trei saptamani, incepand cu fiecare deadline, ulterior proiectele vor fi trimise la sediul central ANSIT pentru o a doua evaluare. Comitetul de selectie se va intruni la sase saptamani de la deadline.Pentru Bucuresti si judetul Ilfov, atat evaluarea primara, cat si cea finala vor fi realizate la nivel central. Ofiterii de proiect regionali vor oferi asistenta si consultanta pentru Programul Youth tinerilor si organizatiilor si vor participa la monitorizarea proiectelor implementate in toate zonele subsidiare.
Programul „Infratirea oraselor“ (Town-Twinning)
Programul se adreseaza administratiilor publice locale (APL). Dintre activitatile eligibile enumeram: intalniri cu cetatenii oraselor infratite si municipalitati. Aceste intruniri va trebui sa implice intr-un mod activ comunitatile locale. Suma maxima disponibila pentru proiectele din cadrul acestui program este de 20.000 euro, iar cea minima, de 2.000 euro. Termenul limita este 1 iunie 2005 pentru activitatile care se desfasoara intre 1 octombrie si 31 decembrie 2005. Mai multe detalii: www.finantare.ro
Specializare pentru „scriitori“ de proiecte
Centrul de Asistenta Rurala din Timisoara ofera un pachet de instruire in vederea cresterii nivelului de cunostinte si abilitati ale functionarilor publici. Principalele domenii de perfectionare sunt: management de proiect, cereri de finantare, coordonarea unor activitati in cadrul programelor Socrates, Leonardo de Vinci; tehnici de fundraising comunitar, advocacy si lobby. Relatii suplimentare pentru inscrieri: tel. 0256/221.470, 0356/401.185, persoana de contact Daniela Asoltanei.