Un proiect de norme de aplicare a vechii legi va face lumina in procedurile de selectie
Daca in Europa fenomenul parteneriatelor public-private (PPP) a luat amploare in mai multe domenii, in Romania, dimpotriva, PPP-urile au fost din ce in ce mai putin folosite. Partea buna este ca sunt in lucru normele de aplicare a Legii privind domeniul, deci in sfarsit vom avea reguli clare. Partea proasta: nu exista un termen pentru publicarea lor.
La o analiza sumara a “fenomenului” numit parteneriat public-privat in Romania, se poate observa ca autoritatile publice nu s-au ferit sa apeleze la ele, dar la fel de vizibil este si faptul ca foarte putine sunt de mare amploare. Sunt foarte dese mentiunile referitoare la reabilitari de spitale(Timisoara), la reabilitarea unor cladiri mai vechi(Baia Mare), dar nu exista nici un proiect cu valoare de sute de milioane de euro.
In plus, trebuie mentionat ca sunt foarte multe cazurile in care parteneriatul a fost blocat, intrucat procedura prevede ca atunci cand exista depusa o contestatie, “contractul” se suspenda. “Este suficient sa apara o contestatie, ca sa ramai cu parteneriatul in pom. Acesta este si motivul pentru care primaria noastra a optat pentru concesiuni, care sunt, intr-un fel, derivatele PPP-urilor si care sunt mult mai usor de realizat”, spune Nicolae Didiu, primarul din Cavnic.
De asemenea, consultantii de specialitate spun ca, practic, din toamna anului 2004 si pana in prezent, investitorii nu s-au prea inghesuit sa lege parteneriate public-private, domeniul fiind oarecum de “nisa”. “Lipsesc normele si asta explica dezinteresul investitorilor fata de PPP. Nu poti sa traiesti din parteneriate si nu poti sa-ti faci un plan de afaceri in care sa incluzi si un PPP, pentru ca exista riscul ca ceea ce ti-ai propus sa nu se realizeze”, ne explica Justinian Cucu, Global Tax Management.
Daca vreti sa incheiati un PPP acum, trebuie ca, mai intai, sa va decideti care sunt prioritatile, pentru a vedea in ce model de organizare va incadrati. Astfel, in cazul in care doriti sa construiti cladiri publice, puteti opta pentru Build-Operate-Transfer. Acest model presupune ca realizarea si finantarea se fac de catre investitor, iar transferarea proprietatii catre institutiile publice se va face dupa o perioada de timp, contra unei sume stabilite. Avantajul este acela ca institutiile impart necesarul de investitii pe o perioada mai lunga, dar si acela ca se utilizeaza know-how-ul din sectorul privat.
Atunci cand se doreste realizarea unor constructii care vor fi utilizate exclusiv de stat (de exemplu, o inchisoare), firma de consultanta Drees&Sommer va sfatuieste sa apelati la infiintarea unei societati comune, care ofera servicii institutiilor publice. Finantarea se efectueaza atat public, cat si privat, iar institutiile publice au deja posibilitatea de control, prin faptul ca detin cota majoritara. Daca ceea ce urmariti este realizarea unor lucrari de infrastructura, atunci puteti sa apelati cu incredere la concesiune. In felul acesta, intreprinderea privata realizeaza constructia si preia prefinantarea, intretinerea si riscurile functionarii, iar lucrarea este finalizata rapid. Pentru operarea sistemelor locale, cum ar fi aprovizionarea, salubrizarea, circulatia, se poate face apel la modelul operatorului. Astfel, finantarea se face prin intermediul unui investitor privat, care preia si sarcina de operare a obiectivului, iar refinantarea se realizeaza prin taxe.
Daca mai puteti astepta, ati putea beneficia de o legislatie mai clara, care va insista pe transparenta. si spunem asta deoarece proiectul normelor de aplicare a ordonantei din 2002, care guverneaza contractele de parteneriat public-privat, trebuie sa fie in stransa concordanta cu normele europene. Or, noile directive europene insista pe “tema” transparentei.
“In mod clar, normele trebuie sa faca lumina in ceea ce priveste modalitatea de selectare a partenerilor, care va fi similara cu conditiile de selectare a ofertelor la achizitiile publice”, arata Justinian Cucu.
La ce trebuie
sa va asteptati
• Incepand cu 31 ianuarie 2006, au intrat in vigoare doua noi directive europene: directiva privind coordonarea procedurilor de acordare a contractelor de achizitii publice de lucrari, de bunuri si servicii si directiva privind coordonarea procedurilor de achizitii publice ale entitatilor din sectoarele apei, energiei, transportului si serviciilor postale.
• Potrivit noilor reglementari, concesiunile de lucrari sunt definite plecand de la definitia contractelor de achizitii publice de lucrari. “Concesiunile de lucrari sunt contracte de acelasi tip ca cele de achizitii publice de lucrari, cu diferenta ca plata pentru lucrarile realizate consta fie numai in dreptul de a exploata constructia, fie in acest drept si intr-o compensatie baneasca”, ne explica stefania Vieru, avocat, stefanica, Dutu&Asociatii. si serviciile pot fi concesionate. Acest tip de concesiune priveste, in majoritatea cazurilor, activitati care prin natura si scopul lor, precum si datorita regulilor care le guverneaza cad in responsabilitatea statului si pot fi obiectul unor drepturi exclusive sau speciale.
• In ceea ce priveste modalitatile de instituire a PPP, acestea pot consta fie intr-un contract, caz in care relatia dintre partenerul public si cel privat este de natura pur contractuala, fie in crearea unei noi entitati economice, controlate in comun de partenerul public si cel privat.