Ministerul Lucrarilor Publice si Administrarii Teritoriului (MLPAT) a pornit, in acest an, o vasnica lupta impotriva constructiilor ilegale care au proliferat pe tot teritoriul tarii. La o prima inventariere, 15-20% din numarul total al locuintelor ridicate dupa 1989 au fost depistate fara autorizatii de construire, conform declaratiilor ministrului Nicolae Noica. Trei acte normative au fost emise special pentru stavilirea acestui fenomen: doua ordonante (nr. 62/1998 si 15/1999) privind nivelul de impozitare a cladirilor si de calcul al taxei pentru autorizatia de construire si un ordin al ministrului lucrarilor publice si administrarii teritoriului (nr. 7.570/1999), care aproba efectuarea de controale in comun ale Politiei, inspectiilor in constructii din cadrul MLPAT, primariilor si prefecturilor.
Bogdan Vancea (inspector de stat sef adjunct MLPAT) crede ca recenta dispozitie conform careia sunt obligatorii panourile de santier, de identificare, confera garantia ca lucrarile care le afiseaza sunt legale. Pe panou, alaturi de numarul autorizatiei si de numele beneficiarului mai sunt specificate numele constructorului, al proiectantului, data inceperii si a finalizarii lucrarilor.
Fenomenul este insa ca un balaur cu sapte capete: tai unul si rasar trei in loc. Firmele de proiectare, care isi indruma zi de zi clientii prin hatisurile birocratiei, considera continutul documentatiei drept riguros si necesar, dar se plang de modalitatea de obtinere a avizelor. Directorul tehnic al SC Proiect Bucuresti, arh. Constantin Jugurica, sustine ca primariile, desi percep o taxa de 1% pentru autorizatii, nu ofera nimic in schimb.
In marile orase, tot din cauza primariilor, beneficiarii trebuie sa suporte in unele cazuri si cheltuieli suplimentare: Planuri de Urbanism Zonal (PUZ) si Planuri de Urbanism de Detaliu (PUD) de incadrare in ansamblu urban, proiecte care ar trebui sa fie facute pe banii publici si sa se afle intotdeauna la indemana serviciilor de urbanism.
In afara de proiecte, tot din buzunarul beneficiarului trebuie platiti si verificatorii (persoane fizice autorizate de MLPAT, pentru a urmari pe proiect respectarea unor standarde legale). In strainatate, verificarile se fac pe santier, iar verificatorii sunt retribuiti din banii stransi din taxele de autorizatie.
Cu cat sistemul de obtinere a unei autorizatii de constructie este mai „perfectionat” de autoritati si se cer un numar tot mai mare de avize, cu atat oamenii se descurajeaza mai repede si renunta sa plateasca toate taxele si sa stranga toate hartiile necesare. Obtinerea lor ii costa pana la 10% din totalul investitiei si cel putin patru-cinci luni de intarziere a inceperii lucrarilor. Cei care construiesc fara autorizatie de constructie si au norocul de a nu fi depistati timp de doi ani de la terminarea lucrarilor scapa de aceste cheltuieli si de toate drumurile prin fata ghiseelor.
Conform articolului 29 din capitolul 4 al Legii nr. 50 privind autorizarea constructiilor, „dreptul de a constata contraventiile si de a aplica amenzile se prescrie in termen de doi ani de la data savarsirii faptei” (ridicarii casei, modificarii unor constructii etc.).
Aceasta este portita de salvare de care uzeaza foarte multi avocati, atunci cand dosarul este adus in fata instantei. Cu numai doi martori care declara ca respectiva constructie este mai veche de doi ani, proprietarul scapa rapid. Si cu toate ca procedeul este cunoscut si de MLPAT (seful de serviciu al Inspectoratului de Stat in Constructii, Bogdan Vancea, a confirmat existenta lui), pana acum nu s-a luat nici o masura.
Directorul Corpului de Control si Disciplina in constructii de pe langa Primaria Capitalei, Viorel Uleia, afirma ca, intr-adevar, in instanta, munca inspectorilor in constructii se „darama”, sentintele primite fiind defavorabile. Contravenientilor, daca sunt prinsi insa in cei doi ani, li se da intai o somatie, dupa care, daca nu intra in legalitate, sunt amendati cu sume intre 7 si 20 milioane de lei. Inspectorii in domeniu sunt putini si nu fac fata nici sesizarilor primite de la „binevoitori”. Vecini care au dreptul sa se planga (li s-a „ciupit” din curte sau altceva) ori pur si simplu sunt invidiosi, neprieteni sau subalterni rautaciosi.
Plangerile sunt atat de multe, incat rar mai ramane timp pentru controale tematice, pe strazi, cand se ia casa cu casa. Corpul de Control si Disciplina are 25 de inspectori si nici o masina in dotare, dupa cum declara directorul Viorel Uleia. Transportul se face cu abonamente pe mijloacele RATB. Inspectiile de stat in constructii din teritoriu au ceva mai mult: una sau doua masini si cate 15-20 de oameni care raspund de un intreg judet. Iata de ce, fara un ajutor real, este putin probabil ca administratiile locale sa detina controlul curand. O alta sursa a ilegalitatilor o reprezinta si promisiunile de extindere a intravilanului, promisiuni facute si neonorate de mai toate consiliile locale. Oamenii au inceput sa construiasca in baza acestora si acum se vad in imposibilitate de a obtine autorizatii.
Cum se obtine o autorizatie de construire? Anevoios. Cu multi bani risipiti si cu mult timp pierdut in periplul prin fata numeroaselor ghisee functionaresti.
Cine vrea sa aiba toata documentatia ca la carte, dar nu are timp si chef sa alerge de la Primarie la RGAB, de la Sanepid la Mediu, s.a.m.d. poate apela la o firma specializata care sa faca toate aceste drumuri. De obicei, firmele de proiectare ofera aceste servicii de strangere a tuturor avizelor si de plata a tuturor taxelor, fie ca bonus, fie contra cost. Pentru aceasta trebuie o procura legalizata la notariat. Tinand cont ca, daca pleci singur la stransul semnaturilor, pentru grabirea termenelor de rezolvare a avizelor funnctionarii trebuie „unsi”, cel care apeleaza la o firma, care are toate usile deschise, cheltuieste cam tot atatia bani. Marii investitori urmaresc intotdeauna aceasta cale.
Firmele private strang toate actele
Pe piata exista numeroase societati care executa lucrari de proiectare si care intocmesc toata documentatia si o inainteaza pentru obtinerea autorizatiei de construire. Se realizeaza dosarul complet: proiect, certificat de urbanism, plan de detaliu acolo unde este cazul, avize si autorizatii. Tarifele difera in functie de firma, de marimea lucrarilor si de gradul lor de dificultate.
Proiect Bucuresti SA, de exemplu, ofera serviciile ca un bonus, dar negociaza costul proiectarii liber, in functie de client.
Cifo Company SRL realizeaza proiectul si obtine autorizatia pentru circa 10% din valoarea investitiei totale, iar Procons, cu proiectul de executie cu tot, intre 4% si 5%, tariful fiind mai mare pentru constructiile mai mici.
La mica pulicitate am gasit societatea LoraConstruct care percepe un tarif de 30-100.000 lei/mp, plus 300.000 lei comision. Initiativa privata isi spune cuvantul si in acest sector, concurenta fiind acerba.    

Acte si taxe necesare obtinerii
autorizatiei de construire

Etapa I – Depunerea documentatiei necesare pentru eliberarea certificatului de urbanism:
    – cerere tip
    – plan de situatie la scara de1/500 sau 1/2000
    – un memoriu cu descrierea investitiei
    – taxa: 10.000 – 50.000 lei
Etapa II – Depunerea documentatiei necesare pentru eliberarea autorizatiei de construire:
    – certificatul de urbanism
    – proiectul realizat de un specialist
    – cerere tip
    – chitanta pentru plata taxei de 1% din valoarea declarata a investitiei (pentru locuinte, redusa la jumatate)
    – actul de proprietate – copie
    – avizele furnizorilor de utilitati: RGAB – taxa 80.000 lei; CONEL – taxa 100.000 lei; ROMGAZ – taxa 100.000 lei; RADET – taxa 60.000 lei; RomTelecom – taxa 100.000-150.000 lei;r
t- aviz Mediu r
t- aviz Sanepid – 200.000 lei (pentru doua persoane)r
t- aviz Pompieri – 200.000 leir
t- aviz Apararea civila – 50.000-150.000 leir
t- avize specifice: consimtamantul vecinilor, Ministerul Culturii, SRI, MApNr
t- contract de salubrizarer
t- vizele verificatorilor si expertilor MLPAT pot costa intre 100.000 si 800.000 lei fiecare, fiind necesare intre doua si sase, in functie de marimea constructieir