o simpla declaratie pe propria raspundere. Completarea unei simple declaratii pe propria raspundere scuteste de formalitati complicate cand vine vorba de bifarea capitolului "protectia mediului" dintr-o cerere de inregistrare a unei firme. Ordonanta de urgenta 75, aparuta saptamana trecuta, prevede ca nu mai este necesara solicitarea autorizatiei pentru activitatile fara impact semnifictiv asupra mediului. Intreprinzatorii nu mai sunt nevoiti sa treaca pe la Biroul Unic pentru obtinerea autoriz
o simpla declaratie pe propria raspundere. Completarea unei simple declaratii pe propria raspundere scuteste de formalitati complicate cand vine vorba de bifarea capitolului „protectia mediului” dintr-o cerere de inregistrare a unei firme. Ordonanta de urgenta 75, aparuta saptamana trecuta, prevede ca nu mai este necesara solicitarea autorizatiei pentru activitatile fara impact semnifictiv asupra mediului. Intreprinzatorii nu mai sunt nevoiti sa treaca pe la Biroul Unic pentru obtinerea autorizatiei de mediu, cum a fost pana acum, ci doar pe la Agentia de Protectie a Mediului din raza de activitate a societatii. Solicitanul face un drum in plus, dar merita. Timpul de asteptare scade de la maxim 15 zile, cat prevedea anterior legea, la 3 zile, cit stipuleaza noul act normativ.In cazul acelor activitati care ar putea dauna mediului, lucrurile nu mai stau asa simplu. „Activitatile si instalatiile cu impact semnificativ asupra mediului necesita o autorizatie speciala. In cazuri mentionate de lege, solicitanul are nevoie de o autorizatie integrata de mediu”, afirma Angela Filipas, sefa directiei de controlul poluarii si managementul riscului din cadrul Ministerul Mediului. Filipas sustine ca durata necesara eliberarii autorizatiei de mediu urmeza sa fie legiferata in curand. In cazul autorizatiei integrate de mediu, timpul necesar evaluarii impactului nu poate fi determinat, deoarce depinde de complexitatea si numarul instalatiilor care vor fi puse in functiune. Taxele necesare eliberarii autorizatiei de mediu ar putea porni de la cinci-sase milioane de lei. Activitatile care necesita autorizatie integrata de mediu sunt, evident, cele mai poluante. Printre cele mai „celebre” industrii pentru poluarea mediului sunt industria energetica si cea siderurgica. La acest capitol intra rafinarea petrolului, producerea cocsului si producerea fontei si a otelului. Totusi, industria chimica pare a fi vedeta necontestata a riscului pentru mediu. Dintre cele mai periculoase instalatii ale industriei chimice le mentionam pe cele de producere a substantelor chimice organice si anorganice, a ingrasamintelor chimice si din industria farmaceutica. Pe lista activitatilor periculoase se mai afla si gestiunea deseurilor. si agricultura este o sursa de poluare. Pe lista activitatilor riscante pentru mediu se numara tabacirea pieilor, cresterea animalelor, procesarea laptelui si abatorizarea animalelor. Nu intra sub incidenta legislatiei privind prevenirea poluarii instalatiile folosite pentru cercetare, dezvoltare si testarea noilor produse sau procese. Simplificarea legislatiei nu este totusi liniara. In cazul autorizatiei de mediu, legislatia s-a schimbat de doua ori pe parcursul unei singure luni. Pana la aparitia Ordonantei de Urgenta mentionate, a fost valabila Legea nr. 359, aparuta in luna septembrie. Aceasta stipula ca autorizatia de mediu este eliberata de catre Biroul Unic. De aici cererea se indrepta catre Agentiile de Protectie a Mediului (APM) din teritoriu, care o verificau si avizau, dupa care se intorcea inapoi la Birou, care o adauga la celelalte documente necesare dosarului de inregistrare. Marele „salt inainte” din textul Ordonantei, care simplifica mult procedurile, consta in eliminarea verificarilor pentru activitatile cu impact redus asupra mediului. Nu in ultimul rand, datorita eliminarii acestui pas, agentii economici nu mai scot din buzunar 1,8 milioane de lei, bani reprezentand taxa de verificare a dosarului. Astfel, se ajunge partial la situatia de dinainte de aparitia Legii 359 (referitoare la simplificarea formalitatilor de inregistrare in Registrul Comertului), cind solicitantii adresau cererea pentru autorizatia de mediu direct la APM. „Noua legislatie intareste rolul controlului agentilor economici”, afirma Angela Filipas. Potrivit aceleasi surse, este necesara cresterea numarului de inspectori, care sa verifice la fata locului declaratiile date pe proprie raspundere. In declaratii se stipuleaza ca semnatarul a luat la cunostinta de legislatia din domeniul protectiei mediului. Nerespectarea celor declarate atrage dupa sine amenzi destul de mari, cuprinse intre 80 si 100 de milioane de lei.Costurile de mediu vor fi din ce in ce mai mari pentru companiile care activeaza in Romania. Producatorii autohtoni trebuie sa se adapteze nu doar la cerintele Uniunii Europene privind calitatea produselor. Ei vor fi nevoiti sa fie tot mai atenti si la calitatea mediului inconjurator.
Ce noutati aduce legislatia recent adoptata
· Simplifica procedurile de eliberare a autorizatiei de mediu. Pentru activitatile fara impact semnificativ asupra mediului, firmele completeza declaratii pe proprie raspundere.
· Agentiile teritoriale de Protectie a Mediului (APM) aproba cererile pentru activitatile care ar putea afecta mediul. Pana acum, Biroul Unic se ocupa de aceasta procedura.
· Intareste rolul controlului. Dupa ce fimele declara pe proprie raspundere ca respecta normele de protectie a mediului, autoritatile trebuie sa verifice corectitudinea angajamentelor.
Durata procedurilor legate de protectia mediului
Activitati care nu necesita autorizatie 3 zile
Autorizatie de mediu: nu s-a stabilit prin lege
Autorizatie integrata de mediu: citeva luni, in functie de complexitatea procedurilor