Vedeta Autostrăzii Transilvania ar fi trebuit să fie podul de la Suplacu de Barcău. Este construit în proporţie de 90 la sută, traversează lacul de acumulare şi mai are nevoie de o balustradă şi un strat de asfalt. De câţiva ani, nu s-a mai făcut nimic.
„Viaductul traversează lacul de acumulare Suplacu pe o distanţă de 1,8 kilometri. Când au început să îl construiască, specialiştii spuneau că va fi al doilea ca mărime din Europa după cel de la Millau, din Franţa. Între timp, lucrările au stagnat, iar construcţia impresionantă de beton a început să se degradeze pe zi de trece”, relatează Claudiu Mihuţ, reporter Digi24 Oradea.
La câţiva kilometri distanţă, şi şantierul de la Chiribiş a fost părăsit după plecarea celor de la Bechtel. În toamna lui 2016, un consorţiu de firme spaniole care a câştigat licitaţia pentru terminarea acestui tronson a trimis muncitorii în zonă. Pentru doar o lună însă. Contractul a fost reziliat, iar lucrările sistate. Situaţia îi nemulţumeşte şi pe locuitorii din zonă, şi pe edili.
„Ne-ar ajuta foarte mult pentru că aici în zonă am vrea să facem un parc industrial, avem şi teren pentru aşa ceva, dar acum orice investitor se opreşte la graniţă, la Oradea. Având acest drum DN 19, vezi în ce hal arată, nu vine nimeni până aici, la 70-80 de km de graniţă”, spune Nicolae Tivadar, primarul comunei Suplacu de Barcău.
În urma constructorilor americani autostrada arată ca un morman de nisip şi beton.
„Aici tot ce vedeţi e de pe vremea lui Bechtel, depozitul de nisip şi de pietriş sunt de prin 2012. Sunt tone întregi, cred că tronsonul Abram – Suplacu de Barcău putea fi făcut cu ce avem noi aici”, spune Gabriel Nuţaş, primarul comunei Abram.
În cei zece ani în care contractul cu Bechtel a fost valabil s-au construit 52 de kilometri de autostradă şi alţi 64 parţial. S-au chelutit 1,5 miliarde de euro. Ministerul de Finanţe a calculat că statul a fost păgubit prin aceste contract cu peste o jumătate de miliard de euro.