Ne apropiem de finalul lucrărilor pe Secțiunea 5 a Autostrăzii Sibiu – Pitești. 15 km noi vor fi deschiși în acest an, între Curtea de Argeș și Pitești

Un pas important pentru infrastructura rutieră a României este pe cale să fie realizat în curând. Antreprenorul italian Astaldi a intrat în ultima etapă a lucrărilor pe Secțiunea 5 a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, între Curtea de Argeș și Pitești.

Autoritățile estimează că ultimii 15 kilometri ai acestui tronson vor fi deschiși traficului în cursul acestui an. Este vorba despre segmentul dintre nodul rutier de la Băiculești și conexiunea cu Autostrada A1 București – Pitești, ce va permite o circulație continuă la standard de autostradă între București și Curtea de Argeș, pe o distanță de aproximativ 140 km.

Progres accelerat și deschidere înainte de termen pe o parte a tronsonului

Finalul anului trecut a adus o surpriză plăcută pentru șoferi: un tronson de aproape 16 kilometri, între nodurile rutiere Bascov și Băiculești, a fost deschis circulației cu opt luni mai devreme decât termenul contractual.

Această porțiune, parte a aceleiași Secțiuni 5, este deja funcțională, oferind o porțiune semnificativă de drum de mare viteză și contribuind la fluidizarea traficului în zonă.

Lucrările pe această secțiune au început efectiv în anul 2021, după ce contractul fusese semnat cu compania italiană Astaldi în luna mai 2020, în urma unei proceduri de achiziție publică care a durat aproape trei ani și a fost marcată de multiple contestații și reevaluări.

Un proiect complex, cu o valoare de peste 1,7 miliarde de lei

Secțiunea 5 a autostrăzii A1 are o lungime totală de 30,35 km și pornește de la capătul actualei autostrăzi A1 în zona Pitești (Bascov), până la intrarea în Curtea de Argeș.

Valoarea totală a contractului, fără TVA, este de 1.710.277.069,34 lei, echivalentul a circa 356 milioane de euro, bani proveniți în mare parte din fonduri europene.

Durata totală de realizare a lucrărilor este de 60 de luni: 12 luni au fost alocate proiectării, iar alte 48 de luni execuției.

În plus, constructorul italian a oferit o garanție a lucrărilor pe o perioadă de 10 ani (120 de luni), ceea ce oferă autorităților o plasă de siguranță în privința calității și durabilității infrastructurii construite.

Infrastructură modernă: poduri, pasaje, spații de servicii și centre de întreținere

Pe lângă cei peste 30 de kilometri de carosabil, proiectul include și o infrastructură complexă, necesară pentru o autostradă modernă:

  • 13 poduri care traversează râuri și văi din zonă
  • 6 pasaje și 1 viaduct, adaptate reliefului dificil și structurilor existente
  • 3 noduri rutiere, amplasate strategic la Curtea de Argeș, Băiculești și Bascov
  • 2 spații de servicii moderne, câte unul pe fiecare sens de mers
  • 2 parcări de scurtă durată, poziționate de-o parte și de alta a drumului
  • 2 centre de coordonare și întreținere, la Bascov și Curtea de Argeș, menite să asigure mentenanța pe termen lung a autostrăzii
  • 1 drum de legătură cu Curtea de Argeș, în lungime de aproximativ 2 kilometri

Această infrastructură complexă explică parțial valoarea ridicată a lucrărilor, dar și dificultatea de execuție, într-o zonă în care relieful și condițiile geotehnice sunt provocatoare.

Procedura a fost blocată de contestații repetate

Lansată inițial în iulie 2017, licitația pentru Secțiunea 5 a fost una dintre cele mai îndelungate și disputate din cadrul proiectului A1 Sibiu – Pitești.

Deși ofertele au fost depuse în același an, procedura a fost blocată ani de zile de multiple contestații, reevaluări și plângeri în instanță, până la semnarea contractului în mai 2020.

Această întârziere a fost compensată parțial printr-un ritm alert de execuție începând cu 2021, când lucrările au demarat efectiv. Astaldi a reușit să respecte, ba chiar să devanseze unele dintre termenele stabilite.