Până acum americanii de la Bechtel au terminat doar puțin peste 50 de kilometri din cei 415 km ai Autostrăzii Transilvania, și au încasat peste 1,2 miliarde de euro. În 2003, la semnarea contractului, proiectul a fost estimat la 2,2 miliarde de euro. Între timp, contractul a fost renegociat, s-au mai redus ceva costuri, dar tot ridicate rămân. Ministrul transporturilor, Anca Boagiu, a declarat într-un interviu acordat Capital, că autostrada este necesară, dar depinde de preț. Ministrul dorește încadrarea în standardele de cost sau cel puțin să ajungă la valoarea contractelor de pe Coridorul IV paneuropean (7 mil. euro/km), pentru că sunt și tronsoane unde prețul la Autostrada Bechtel ajunge și la 25 milioane de euro/km.
Cât costă cea mai scumpă autostradă din România

Proiectul Autostrăzii Transilvania e cel mai prost contract din perioada postdecembristă. După șapte ani de la începerea lucrărilor, au fost dați în folosință doar 52,5 km, iar nota de plată se ridică la 1,2 miliarde de euro.

Acesta este cel mai mare preț în domeniul autostrăzilor plătit de România, dublu față de costul contractelor semnate recent de Ministerul Transporturilor pentru Coridorul IV paneuropean. „Eu am constatat anul trecut cu surprindere, când am verificat bugetul CNADNR, că aproape jumătate din bugetul companiei era înghițit de Bechtel. Când am făcut calculul per kilometru, am constatat că este un contract mult prea scump, este aberant, și nu are nimic de-a face cu standardele de cost în România. Acesta este motivul pentru care el este în renegociere în acest moment“, ne-a declarat ministrul transporturilor, Anca Boagiu. Ea spune că doar 26% din lucrare a fost atacată, din care în operare 12,5%, iar cheltuielile se ridică deja la 1,2 miliarde de euro. În 2003, la semnarea contractului cu americanii, costurile au fost estimate la 2,2 miliarde de euro.
„Este o pierdere financiară mare, care trebuie stopată, pe de o parte. Pe de altă parte, din punctul nostru de vedere, dorința de a continua această autostradă există. Noi ne dorim continuarea acestei lucrări, dar în condiții normale de piață“, explică Anca Boagiu.
Record de 25 milioane de euro/km
Cât de păgubos este proiectul pentru statul român? Răspunsul cred că l-am aflat cu toții, în acești opt ani de când a fost atribuit contractul, dar nu am scăpat de surprize. Pe unele tronsoane, prețul/km ajunge și la 25 milioane de euro, dacă includem și costurile cu exproprierile sau alte criterii menționate în contractul atribuit în guvernul Năstase de ministrul transporturilor de atunci, Miron Mitrea. Ce vrea acum statul de la Bechtel? Anca Boagiu spune că le-a cerut americanilor doar să intre în normalitate, adică să accepte costuri apropiate celor de pe Coridorul IV paneuropean, semnate în ultimele două luni și la care prețul mediu/km se ridică la 7 milioane de euro.
Ministrul transporturilor este opti­mist și crede că negocierile se vor termina în curând, pentru că „nu putem lăsa să treacă vara peste noi, autostrada este și utilă, și dorită de cei din zonă, dar niciun român nu dorește să spună «continuați-o oricât va costa»“. Zilele următoare este așteptat un rezultat al negocierilor. Cât va costa autostrada rămâne de văzut. Cert e că până în prezent Bechtel a încasat 997 milioane de euro, la care au mai solicitat penalități de circa 10,2 milioane de euro, plus TVA de 550 milioane de lei. Interesant e că factura către americani crește și în această secundă, chiar dacă la autostradă nu se lucrează.

Citește interviul integral cu ministrul transporturilor, pe tema Bechtel.
Capital: Luna trecută, d-na Daniela Drăghia, directorul general al CNADNR, a făcut o declarație prin care a transmis că a cerut Bechtel reducerea costurilor cu 35% și modificarea graficului la Autostrada Transilvania. În urmă cu o săptămână premierul Emil Boc a declarat că autostrada este necesară, dar nu se poate face la orice preț. În primul rând vreau să vă întreb ați finalizat negocierile cu Bechtel, întrucât premierul spunea că veți face un anunț săptămâna aceasta? Care au fost propunerile făcute companiei? Ce au solicitat ei?

Anca Boagiu: Nu e un secret că suntem în plin proces de negociere cu firma Bechtel. E un contract care, din punctul meu de vedere, nu are de ce să ne facă mândri pentru că există în România, un contract care, din nefericire, a fost semnat inițial ca un contract în baza căruia finanțarea trebuia să fie asigurată de către constructor. În 2003 sub guvernarea domnului Andrian Năstase, când a fost semnat, a fost schimbată această prevedere și a trecut pe bugetul de stat.
Eu am constatat anul trecut cu surprindere, când am verificat bugetul Companiei Naționale de Autsotrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) că aproape jumătate din bugetul companiei era înghițit de Bechtel. Iar când am făcut calculul per kilometru am constatat că este un contract care este mult prea scump, este aberant, și care nu are nimic de-a face cu standardele de cost în România. Acesta este motivul pentru care el este în renegociere în acest moment.
Deși doar 26% din lucrarea totală contractată a fost atacată, cheltuielile se ridică la 1,2 miliarde de euro. Este o pierdere financiară mare care trebuie stopată, pe de o parte. Pe de altă parte, din punctul nostru de vedere, dorința de a continua această autostradă există. Ați văzut că am semnat cu omologul meu ungar acordul în baza căruia stabilim practic și punctul de intersecție al celor două autostrăzi, care va fi la Borș. Noi ne dorim continuarea acestei lucrări, dar în condiții normale de piață.
Oricum, decizia noastră a fost ca bugetul să fie dimensionat sumele pe care le primim de la bugetul de stat să ne acopere, în primul rând, cheltuielile pe care le avem pentru a putea utiliza fondurile nerambursabile de la Uniunea Europeană.

Capital: La cât a ajuns în prezent costul pe kilometru?
Anca Boagiu: Dacă împărțim 1,2 miliarde de euro la câți kilometri s-au realizat iese un cost și mai mare generat și de valorile care au fost plătite și procesul de expropriere pe legea veche, care, din punctul meu de vedere, dădea foarte multă liberatate în stabilirea valorilor de expropriere. Astăzi e vremea să intrăm într-o normalitate și aceasta este poziția fermă a ministrului Transporturilor. Sper ca poziția mea să fie îmbrățișată și de toți ceilalți colegi astfel încât să putem merge mai departe cu acest contract.

Capital: Dacă se va lucra în acest ritm cât vom plăti pentru tot contractul?

Anca Boagiu: Nici nu vreau să mă gândesc la valoarea pentru tot contractul, pentru că a fost atacat doar 26% din total și dacă nu mă înșel, raportându-ne la valoarea inițială a ajuns la jumătate din cât a fost previzionat că va costa autostrada.
Capital: Cei de la Bechtel spun că mai au de primit bani de la CNADNR?
Anca Boagiu: Până astăzi noi am plătit Bechtel-ului 997 de milioane de euro, la care ei au mai solicitat penalități de circa 10,2 milioane de euro, plus TVA-ul care este de circa 550 de milioane de lei. Pe Câmpia Turzii-Gilău, care a fost pusă în funcțiune, costul s-a ridicat la circa 16 milioane de euro pe kilometru. Eu m-aș raporta la valoarea din standardeul de costă, care ne dă o scară de mărime. La 1 mai datoriile erau de 90,4 milioane de euro, la care se adaugă 93,3 milioane de lei TVA.

Capital: Se vor plăti aceste restanțe în acest an?
Anca Boagiu: Este parte a negocierilor, în funcție de rezultatul înțelegerii sau neînțelegerii vom știi perioadele de plată.

Capital: În cât timp credeți că veți ajunge la o decizie finală în negocierile cu Bechtel?
Anca Boagiu: În scurt timp pentru că nu ne putem permite să treacă vara peste noi, autostrada este și utilă, este și foarte dorită de cetățenii din zonă, dar am convingerea fermă, văzând costurile, că niciun român nu va spune continuați autostrada oricât de mult de costa.

Capital: Propunerea făcută de statul român ce prevede? O reducere de costuri?
Anca Boagiu: O intrare într-o normalitate, o normalitate a pieței. Acum avem și exemplul foarte clar al autostrăzilor la care contractele tocmai ce au fost semnate. Nu ar trebui să existe diferențe de lucrări pe autostrăzile de pe coridorul IV și Autostrada Transilvania.

Capital: Mai exact doriți să introduceți un standard de cost și la Bechtel?
Anca Boagiu: Standardele de cost le avem deja în România. Ceea ce am cerut noi este respectarea acestor standarde.

Capital: Autoritățile locale de la Cluj au o propunere cât de cât interesantă de a finanța ei o parte din lucrări. Ați avut discuții în acest sens până acum?
Anca Boagiu: Nu am primit niciun fel de solicitare, nici nu am purtat discuții în acest sens. Am aflat de intențiile CJ Cluj din presă. Să fiu sinceră în acest proces de descentralizare eu aș fi foarte bucuroasă și în această perioadă de criză și de lipsă de resurse financiare autoritățile locale să preia tronsoane întregi de autostradă și să le execute. E clar că prelungirea sectorului de autostradă până la Nădășel este prioritară.

Capital: Cine credeți că este vinovat pentru acest proiect?
Anca Boagiu: Până la urmă cred că trebuie să renunțăm la ideea de a găsi vinovații. Vinovați sunt foarte mulți, eroi sau premianți foarte puțini . Nu aș vrea să fac din asta o linie directoare din atribuțiunile mele. Esențial este să găsim soluțiile pentru a merge mai departe cu această Autostradă, pentru că din punct de vedere economic și strategic ea este absolut necesară.      
În perioada derulată de la semnare şi până în prezent, alocările bugetare anuale pentru acest obiectiv au fost întotdeauna mai mici decât cele prevăzute în Hotararea Guvernului nr.1363/18.11.2003 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii Autostrada Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea.
Citește mâine pe capital.ro un interviu cu Anca Boagiu, în care ministrul transporturilor spune câți km de autostradă vom avea în 2015 și de când se va introduce taxă pe autostradă.