Autostradă Sibiu-Pitești va conecta Centrul și Vestul României la rețeaua europeană de autostrăzi
Apare o nouă autostradă! În ultimii ani, construcția autostrăzilor în România a înregistrat o accelerare semnificativă, marcând realizarea a două proiecte deosebit de importante după o așteptare de 30 de ani: Autostrada Moldovei și Autostrada Sibiu Pitești. Deosebit de complex și esențial pentru infrastructura țării, tronsonul de la Sibiu la Pitești se evidențiază în special datorită faptului că traversează munții Carpați. În prezent, circulația autovehiculelor pe Valea Oltului se confruntă adesea cu condiții de trafic dificile.
Autostrada Sibiu – Pitești, cu o lungime totală de 122 de kilometri, este împărțită în 5 secțiuni și are menirea de a conecta Centrul și Vestul României la rețeaua europeană de autostrăzi, reprezentând o componentă esențială a Coridorului de Transport Pan-european nr. IV. Traversând Defileul Oltului prin 50 de tuneluri, poduri și viaducte, această șosea este planificată să fie finalizată până în 2028.
Practic, noul traseu autostradal se va desfășura deasupra râului Olt și va facilita legătura prin tuneluri între regiunile montane ale Carpaților. Odată finalizată, această autostradă va asigura o conexiune rutieră pe autostradă de-a lungul întregii Românii, oferind posibilitatea de a parcurge traseul exclusiv pe autostradă de la Arad la Constanța. Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, a furnizat informații detaliate cu privire la stadiul curent al lucrărilor.
Cum se va derula proiectul în timpul iernii?
În condiții de iarnă, antreprenorul desfășoară următoarele activități pe întregul amplasament al proiectului:
- Se efectuează lucrări de excavație asociate celor două fire ale tunelului, inclusiv ieșirea din tunel pe sensul Sibiu-Pitești (denumit, conform tradiției antreprenorului, tunelul Daniela) și intrarea în tunel pe sensul Pitești-Sibiu (tunelul Alina).
- S-au construit 150 de metri de tunel pe firul respectiv, iar pe firul intrării în tunel, sensul Pitești-Sibiu, au fost realizate 81 de metri de tunel.
- Au fost forate, armate și betonați 13.700 de metri liniari din cei 20.500 de metri liniari de piloți necesari structurilor aferente acestui tronson de autostradă.
- Fundațiile pentru 4 din cele 16 podețe au fost complet finalizate.
- Se lucrează la montarea poligonului pentru producerea de elemente prefabricate în șantier.
- Drumurile tehnologice au fost executate în proporție de 87%.
- Se efectuează lucrări de terasamente pe un sector al proiectului, iar de asemenea, se desfășoară lucrări de deviere a DJ678.
- Sunt în curs de desfășurare lucrări de consolidare a terenului între km 83+580 și km 84+040.
- Se efectuează lucrări corespunzătoare structurilor proiectului.
- Progresează procesul de relocare a rețelelor de utilități publice, incluzând gazele, electricitatea, canalizarea și apa menajeră.
Antreprenorul coordonează în șantier o echipă formată din 360 de muncitori și dispune de 150 de utilaje. Dacă eficiența mobilizării se păstrează, proiectul de infrastructură rutieră în desfășurare are perspective să fie finalizat înainte de termenul stabilit contractual.
Despre Tunelul Momaia
Tunelul Momaia, cu o lungime de 1,3 km, va fi compus din două galerii principale distincte, denumite Daniela și Alina, fiecare dedicată unui sens de deplasare. Proiectul respectă normativele și directivele europene, iar printre caracteristicile sale notabile se numără:
- Două benzi de circulație pentru fiecare sens, însoțite de acostamente.
- Sistem de ventilație pentru asigurarea calității aerului în interiorul tunelului.
- Sistem eficient de evacuare în situații de urgență.
- Iluminat public pentru asigurarea vizibilității corespunzătoare.
- Sistem de comunicații pentru gestionarea și monitorizarea traficului în tunel.
- Construcții distincte la intrarea și ieșirea tunelului, destinate controlului și operării acestuia.
Lucrările la construcția celor două fire ale tunelului sunt în desfășurare simultan, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, cu participarea unor echipe de specialiști aduși din Austria și muncitori din România. Aceste echipe utilizează noua metodă austriacă NATM, beneficiind de tehnologie de ultimă generație.
În ceea ce privește Secțiunea 4, Tigveni – Curtea de Argeș, aceasta se întinde pe o distanță de aproximativ 10 km și include realizarea a 13 lucrări de artă, printre care se regăsesc 12 poduri, pasaje și viaducte, cel mai lung viaduct având o lungime de 630 de metri. De asemenea, această secțiune include construcția unui nod rutier la Țigveni, care va facilita conectarea cu Secțiunea 3 a Autostrăzii Sibiu – Pitești.
Acest tronson reprezintă un element esențial al celui mai important proiect de infrastructură rutieră prevăzut în Programul Investițional 2021-2030 pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din România. Acest program a fost elaborat și aprobat de guvernul liberal în perioada 2020-2021 și include cele mai complexe lucrări, având în vedere dificultatea asociată zonei montane în care este amplasat traseul autostrăzii. Mai mult, acesta reprezintă prima trecere la nivel de autostradă peste Carpați, conform informațiilor furnizate din Ministerul Transporturilor.