Autostrada către litoral, extinsă până la punctul vamal cu Bulagria
Întrebat de ce autostrada către litoral, care se încheie la Olimp, nu continuă până la punctul vamal cu Bulgaria, Sorin Grindeanu a explicat că acest segment va fi construit în faza a doua a proiectului.
”Mi-aş dori ca ăştia 30 de kilometri care sunt până la Mangalia, dacă nu mă înşel, să decurgă foarte repede, să avem constructori foarte buni, nu e o problemă să continuăm de la Mangalia până în vamă, ba chiar suntem obligaţi să facem în faza a doua şi acest lucru.
Va trebui să legăm… şi bulgarii vor trebui să vină cu autostrada care să lege România de Grecia, portul Alexandropolis şi e o lucrare, această autostradă, strategică, atât pentru noi, cei din UE, cât şi pentru cei din NATO şi ştiţi acest lucru, a fost anunţat.
Noi facem primii paşi înaintea celor de la sud şi avem această licitaţie deja lansată. Faza a doua va însemna şi de la punctul acesta de la Mangalia, până în vamă, că va trebui să se continue în jos”, a afirmat el.
Ministrul Transporturilor a fost întrebat, de asemenea, ce sursă de finanțare are Alternativa Techirghiol. Potrivit oficialului, este vorba de bani europeni.
”Am lansat o licitaţie, cei care pot să facă această lucrare mai ieftin, e foarte bine, nu fac decât să mă bucure pentru că se duce estimarea în jos.
Aştept companii să vină cu oferte, să fie în stare să facă această licitaţie la preţ mai mic. Programul Operaţional Transport este sursa de finanţare”, a spus acesta.
Sorin Grindeanu a comunicat că Guvernul a avizat joi indicatorii tehnico-economici necesari pentru construcția Alternativei Techirghiol, o investiție în valoare de 5,74 miliarde de lei. Această lucrare, cu o lungime de 30,59 kilometri și pentru care a fost deja obținut Acordul de Mediu, va fi dezvoltată conform standardelor unei autostrăzi și va asigura legătura între Centura Constanța (A4) și sudul litoralului românesc.
Autostrada Timișoara-Moravița va fi continuată
Ministrul Transporturilor a subliniat că proiectul referitor la autostrada Timișoara-Moravița va fi continuat. Aceasta va conecta România cu Serbia. Oficialul a exprimat speranța că acesta va fi considerat o prioritate și de către autoritățile de la Belgrad. Grindeanu a menționat că procesul de obținere a autorizației de mediu este aproape finalizat, la fel ca și studiile geotehnice.
”Autorizaţia de mediu şi paşii pentru aceasta sunt aproape finalizaţi, studiile geo sunt în proporţie de 99 la sută finalizate, se aşteaptă rezultatele de laborator, eu zic că în această primăvară se scoate studiul de fezabilitate, urmând să scoatem la licitaţie. E un alt punct la care ţin foarte mult”, a declarat el la Timișoara.
Sorin Grindeanu a discutat despre acest aspect cu președintele Serbiei
Sorin Grindeanu a menționat că a avut discuții pe această temă chiar și cu președintele Serbiei, Aleksandar Vucic. De asemenea, are în plan să efectueze o nouă vizită în Serbia, în continuarea eforturilor pentru dezvoltarea autostrăzii respective.
”Am avut dialog cu Vukic, cât şi cu alţi reprezentanţi, între timp am primit o scrisoare de la omologul meu sârb să fac o vizită la Belgrad şi o să o facem, dar noi continuăm proiectul. Nu există semne de întrebare să nu mergem înspre Moraviţa.
Mi-aş dori ca cei de la Belgrad să considere şi pentru Serbia o prioritate. Noi mergem pe drumul pe care l-am anunţat, fără niciun fel de problemă.
Mai mult, am acceptat să facem acel punct comun de trecere a frontierei, pe cheltuiala noastră. Am fost cât se poate de constructivi în toate aceste abordări astfel încât un proiect important pentru noi, dar nu doar pentru noi, pentru legarea nordului Europei de Sudul Europei”, a afirmat el.
Oficialul a spus, totodată, de ce această autostradă este atât de importantă.
”Săptămâna viitoare, probabil, CNAIR va lansa în licitaţie autostrada Arad-Oradea. Legătura nord-sud se face Gdansk până la Salonic, la Marea Egee, se face Gdansk – Varşovia – Cracovia – Kosice (Slovacia) – Debrecen (Ungaria) – Oradea – Arad – Timişoara – Moraviţa – Belgrad – Salonic. Ăsta e cel mai scurt drum.
Săptămâna viitoare, vă repet, se lansează în licitaţie Arad-Oradea, care trebuie să se continue în sud cu Timişoara- Moraviţa. Toate aceste lucrări se fac cu bani europeni. Nu vorbim de bani chinezi. Lucrările la Ministerul Transporturilor se fac cu bani europeni şi pe criterii ce ţin de UE care sunt date de trafic. Timişoara-Moraviţa este un proiect eligibil din punct de vedere al criteriilor UE”, a explicat acesta.
În luna iunie a anului 2022, România și Serbia au încheiat un acord pentru construcția Autostrăzii A9. După un an, experții din cele două țări au stabilit locația noului punct de trecere a frontierei la Moravița/Vatin.
În acest sens, a fost amplasată, în mod simbolic, o bornă kilometrică pe locul viitorului punct de frontieră.