Joi, pe data de 4 aprilie, Guvernul a semnat proiectul de lege pentru aprobarea contractului de finanțare a Autostrăzii A7 România - Cofinanţare aferentă Mecanismului de redresare şi rezilienţă B - dintre România şi Banca Europeană de Investiţii, semnat la Bucureşti la 1 februarie 2024 şi la Luxemburg la 5 februarie 2024. Actul normativ aprobă contractul de finanțare în valoare de 600 de milioane de euro între România și Banca Europeană de Investiții pentru construcția autostrăzii A7.
Guvernul a aprobat contractul de finanțare a Autostrăzii Moldovei (A7)
Proiectul este unul dintre obiectivele incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Totodată, este parte a listei proiectelor din Master Planul General de Transport al României, conform comunicatului de presă al Guvernului
Conform planului, proiectul va fi finalizat în anul 2025. Împrumutul acordat va fi disponibil pe o perioadă de 48 de luni de la semnarea contractului de finanțare. Potrivit clauzelor contractuale, împrumutul poate fi utilizat în maximum 20 de tranșe, cu o valoare minimă de 30 de milioane de euro per tranșă. Acesta va acoperi până la 50% din costul total al proiectului, cheltuielile cu TVA și exproprierile nefiind eligibile.
Autostrada A7 între Ploiești și Pașcani va avea o lungime de 319 kilometri și va fi prevăzută cu două benzi de circulație pe fiecare sens. În vederea facilitării implementării, proiectul a fost împărțit în patru secțiuni distincte:
- Ploieşti – Buzău, cu o lungime de 63,25 km;
- Buzău – Focşani, cu o lungime de 82,44 km;
- Focşani – Bacău, cu o lungime de 95,9 km;
- Bacău Paşcani, cu o lungime de 77,39 km.
Călătorii rapide pe distanțe lungi
Implementarea acestei investiții va asigura călătorii rapide și fiabile pe distanțe lungi, precum și pentru navetiști, prin reducerea timpului de călătorie și creșterea vitezei. De asemenea, va contribui la sporirea siguranței în traficul rutier și la reducerea impactului negativ asupra mediului.
Guvernul va înainta proiectul de lege Parlamentului, solicitând ca acesta să fie supus unei analize în regim de urgență.
Conform comunicatului de presă emis de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, realizarea autostrăzii Ploiești – Pașcani a fost aprobată prin următoarele hotărâri de guvern: H.G. nr. 522/2021 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Autostrada Ploiești–Buzău”, în județele Prahova și Buzău, H.G. nr. 130/2022 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Autostrada Buzău–Focșani”, în județele Buzău și Vrancea, H.G. nr. 903/2022 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Autostrada Focșani–Bacău”, în județele Vrancea și Bacău, și H.G. nr. 688/2022 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Autostrada Bacău–Pașcani”, în județele Bacău, Neamț și Iași.
Valoarea totală aprobată este de aproximativ 30 de milioane de lei
Valoarea totală aprobată este de 30.666,578 milioane de lei, TVA inclusă. Bugetul de stat pentru anul 2021 a alocat fonduri pentru acest obiectiv de infrastructură, în conformitate cu Titlurile X și XIII, care se referă la Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 și Proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR. Prin PNRR, valoarea totală alocată Proiectului este de aproximativ 1.949,11 miliarde de euro (aproximativ 9.587,481 milioane de lei).
Implementarea va fi gestionată prin CNAIR
Implementarea A7 va fi gestionată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin intermediul CNAIR, care va acționa ca agenție de implementare. În această calitate, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este investit cu întreaga autoritate și responsabilitate privind realizarea autostrăzii și utilizarea fondurilor alocate.
Ministerul Finanțelor, pe de o parte, și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii împreună cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A., pe de altă parte, vor semna un acord subsidiar pentru a stabili drepturile și obligațiile părților în ceea ce privește realizarea obiectivului de infrastructură și executarea contractului de finanțare.
Echivalentul în lei al împrumutului, inclus în bugetul Ministerului Transporturilor
Valoarea în lei a împrumutului este inclusă în bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii ca parte a cheltuielilor asociate construcției autostrăzii, în cadrul sumelor alocate anual în acest sens din bugetul de stat.
Ministerul Finanțelor va efectua tragerile din împrumut conform prevederilor Contractului de finanțare, pe baza raportărilor și evidențelor furnizate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin intermediul CNAIR, referitoare la cheltuielile și activitățile eligibile efectuate în cadrul împrumutului.
Suma tragerilor din împrumut de către Ministerul Finanțelor va fi direcționată conform destinațiilor stabilite în conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, și ulterior amendată și completată, incluzând finanțarea deficitului bugetului de stat și refinanțarea datoriei publice guvernamentale.