Suma este preţul studiilor de fezabilitate şi consultanţa pentru autostrada Comarnic-Braşov. Consorţiul Vinci-Aktor, care câştigase licitaţia, a renunţat la contract, din lipsă de bani. Relansarea proiectului ar putea însemna refacerea acestor studii.
«Neaplicarea unui proiect într-un interval de unu-doi ani face ca acesta, în mod obligatoriu, să fie reactualizat, mai ales dacă se învecinează şi deserveşte mari poli generatori de trafic, aşa cum sunt aglomerările urbane ale unor municipii», a explicat, pentru Capital, Liviu Stăniloiu, vicepreşedinte marketing, Search Corporation. Acesta susţine că în cazul în care proiectul a fost bine „conservat“ de către autorităţi, de exemplu dacă se păstrează acelaşi amplasament, costurile de implementare ca urmare a actualizării la situaţia dată în acel moment pot fi controlate într-o manieră mai eficientă.
„Este important să înţelegem că atâta vreme cât proiectele se vor schimba sau reprioritiza odată cu schimbarea puterii politice, importante sume de bani se vor pierde, iar banii sunt investiţi în proiectarea diferitelor lucrări care ajung să fie implementate cu intârziere sau poate niciodată“, conchide Stăniloiu.
Cine sunt furnizorii de consultanţă şi studii de fezabilitate pentru statul român
Search Corporation este una dintre companiile care au încheiat contracte cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Este vorba, mai întâi, de studiul de fezabilitate pentru autostrada Bucureşti-Ploieşti-Braşov, cu o valoare de circa 1,6 milioane de euro, pentru ca reactualizarea aceluiaşi studiu de fezabilitate de către aceeaşi companie să coste numai un pic peste 600.000 de euro. Cele două contracte au fost atribuite prin licitaţie publică, fiind apoi executate şi finalizate în perioada 2004-2006.
Însă acestea nu au fost singurele contracte pentru autostrada care a rămas doar pe hârtie. Conform directorului general al CNADNR, Dorina Tiron, serviciile de consultanţă (asistenţă tehnică, financiară şi juridică) în scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi asistarea autorităţii publice în procesul de selecţie şi negociere a viitoarelor contracte de concesiune pentru tronsonul Ploieşti-Braşov au fost oferite de Louis Berger SAS& Louis Berger Group, Țucă Zbârcea şi Asociaţii şi Credinvest International. Valoarea totală a acestor servicii a fost de 3,75 milioane de euro. Alte două contracte de consultanţă au fost atribuite companiei ATKINS Limited, valoarea totală a acestora fiind de 74.000 de euro.
Deşi am încercat să contactăm toate companiile care au obţinut contracte legate de viitoarea autostradă, am primit răspuns doar de la reprezentanţii Search Corporation şi ai Credinvest International. „Nu avem voie să exprimăm niciun punct de vedere al companiei, deoarece avem clauze de confidenţialitate în contractul încheiat cu clienţii noştri“, ne-a spus Laura Popa, country manager, Credinvest International România SRL.
Povestea unui parteneriat eşuat
După semnarea contractului, consorţiul franco-elen Vinci-Aktor urma să construiască prima autostradă în concesiune din România. Lucrările de construcţie ar fi durat patru ani, autostrada fiind proiectată să aibă 58 kilometri, din care 20 de kilometri de tuneluri. Finalizarea lucrărilor era prevăzută pentru anul 2014. Statul urma să plătească 4,8 miliarde de euro pe perioada celor 30 de ani în care urma să se deruleze contractul, însă numai după finalizarea construcţiei.
Licitaţia pentru acest proiect a început în 2007 şi s-a întins pe o perioadă de doi ani, fiindcă au participat 12 companii şi consorţii. Vinci–Aktor a fost declarată câştigătoare a licitaţiei de concesiune, pe locul doi situându-se grupul austriac Strabag. Ministrul Berceanu a motivat atunci că oferta austriecilor, deşi mai ieftină, nu corespundea caietului de sarcini, pentru că podurile nu erau dotate cu bandă de urgenţă. Contractul a fost semnat în ianuarie anul acesta. Câteva luni mai târziu, Vinci-Aktor a trimis Ministerului Transporturilor şi CNADNR o notificare oficială prin care anunţa că renunţă la contractul privind construcţia austostrăzii Comarnic-Braşov. Deoarece notificarea a fost transmisă în termenul de 90 de zile în care contractul putea fi denunţat, consorţiul nu poate fi obligat să plătească despăgubiri.
Au zis cu voce mică să mai lungim, că n-au de unde să facă rost de bani. Le-am spus că nu se poate, că vine DNA şi facem puşcărie.
Radu Berceanu, ministrul transporturilor
1,2 miliarde de euro a fost oferta Vinci-Aktor pentru lucrările de construcţie şi montaj. Costul final, incluzând proiectarea şi managementul proiectului, precum şi TVA, urma să ajungă la circa 1,9 miliarde de euro