Autostrada Nordului se lasă așteptată
Așteptată de mai mult de două milioane de români din județele din nordul României, Autostrada Nordului (A14) este unul dintre proiectele de infrastructură rutieră care a înregistrat întârzieri semnificative. Până acum, doar zece kilometri din această autostradă au intrat în procesul de construcție.
Județele Satu Mare, Sălaj, Maramureș, Bistrița – Năsăud, Suceava și Botoșani, care însumează împreună peste 2,3 milioane de locuitori, au fost până în prezent ocolite de investițiile majore în infrastructura rutieră.
Cea mai așteptată dintre aceste investiții, „Autostrada Nordului” (DEx 14), care va reprezenta o cale rapidă de transport între granița de nord-vest a României și orașele Satu Mare și Baia Mare, va lega aceste orașe de Suceava și de Bucovina. Acest proiect a fost planificat de autoritățile române de mai bine de un deceniu, însă, până acum, doar 11 kilometri din traseul total de aproape 400 de kilometri sunt în faza de execuție, restul aflându-se în faza de proiect.
Drumul expres, care va purta denumirea „Autostrada Nordului”, va străbate traseul Oar (granița cu Ungaria) – Satu Mare – Baia Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava. Legea privind realizarea acestei autostrăzi a fost promulgată în noiembrie 2020 de fostul președinte al României, Klaus Iohannis, iar proiectul prevedea finalizarea lucrărilor până în 2025.
„Autostrada Nordului” este definită prin tronsonul Baia Mare – Suceava
„Autostrada Nordului” este definită prin tronsonul Baia Mare – Suceava, cu o lungime de aproximativ 335 de kilometri, care va fi conectat la Satu Mare și la frontiera cu Ungaria. Ministerul Transporturilor a informat că acest proiect a fost inclus în Master Planul General de Transport al României, iar conexiunea rutieră va fi realizată prin Drumul de Mare Viteză Baia Mare – Dej – Bistrița (cunoscut sub numele de Someș Expres) și Drumul Trans Regio Bistrița – Vatra Dornei – Suceava (denumit Bucovina). Drumul expres între Baia Mare și Suceava va conecta Coridorul 3 (București – Regiunea Nord-Est) cu viitorul punct de trecere a frontierei din zona Oar (comuna Vetiș, județul Satu Mare).
Doar zece kilometri intră în șantier până acum, doar lucrările pentru secțiunea de 10,38 kilometri între localitățile Oar și Satu Mare au fost scoase la licitație.
Pe 13 martie 2025, Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a anunțat desemnarea câștigătorului licitației pentru construcția primului sector al drumului expres.
„Antreprenorul român (Construcții Erbașu s.a.) va dispune de 720,48 milioane de lei (fără TVA) și 24 de luni pentru realizarea lucrărilor. Acest nou drum de mare viteză va asigura conexiunea cu Varianta Ocolitoare Satu Mare și DN19 (România) și Drumul Expres M49 (Ungaria). Pe traseu vor fi construite două noduri rutiere, două parcări și un Centru de Întreținere și Control (CIC). Contractul, finanțat prin Programul Transport 2021-2027, va putea fi semnat în termen de 10 zile, în absența contestațiilor”, a anunțat Cristian Pistol.
Proiectul vizează realizarea unui sector de drum expres în județul Satu Mare
Potrivit CNAIR, proiectul vizează realizarea unui sector de drum expres în județul Satu Mare, între municipiul Satu Mare și localitatea Oar (granița cu Ungaria). Acesta face parte din strategia națională de implementare a Drumului Expres „Someș Expres”, inclus în Master Planul General de Transport al României, și va realiza legătura între localitățile Baia Mare, Livada, Satu Mare și Petea.
„Această investiție va asigura necesitățile de transport în creștere, oferind un nou traseu pentru transportul de mărfuri între România și Ungaria, cu un nivel ridicat de siguranță rutieră. Scopul proiectului este să creeze o legătură între Satu Mare (Varianta de Ocolire Satu Mare) și localitatea Oar (Csenger – Ungaria), unde se va conecta cu Drumul Expres M49 din Ungaria”, se detaliază în proiectul tehnic.
Puțin peste zece kilometri din „Autostrada Nordului”, care vor începe lucrările anul acesta, nu sunt suficiente pentru a-i mulțumi pe locuitorii din nordul țării.
„Viitorul nu arată prea bine pentru turismul din Maramureș din punctul de vedere al infrastructurii rutiere. Maramureșul va rămâne, cel puțin pentru încă cinci ani, în afara oricărui proiect rutier care să-l lege direct de restul țării printr-un drum de mare viteză, autostradă sau drum expres. Astfel, Maramureșul va pierde din competitivitate față de județe precum Suceava, Neamț, Harghita și altele. Pentru a trăi o experiență maramureșeană autentică, turistul va trebui să parcurgă mulți kilometri pe drumuri naționale până să ajungă în Maramureșul Istoric. Un turist va parcurge aproape același timp distanța dintre București – Suceava și Cluj-Napoca – Sighetu Marmației”, se arată într-un mesaj publicat pe pagina de Facebook „Maramureșul Meu”, care a generat sute de comentarii.

Studiu de fezabilitate se află în faza de proiect
Studiu de fezabilitate pentru șoseaua Maramureș – Bucovina Al doilea tronson important din „Autostrada Nordului”, drumul expres Satu Mare – Baia Mare, cu o lungime de 73 de kilometri, se află în faza de proiect. În februarie 2025, Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) a emis avizul pentru studiul de fezabilitate necesar acestui proiect, conform Consiliului Județean Maramureș.
„Drumul Expres Baia Mare – Satu Mare este un proiect de importanță strategică pentru Maramureș, oferind o conexiune rapidă la rețeaua de autostrăzi din Ungaria.
În timp ce lucrările avansează rapid în Ungaria, ne asigurăm că Maramureșul nu rămâne în urmă. Exemplul de succes al Centurii Satu Mare trebuie să fie replicat pentru Centura Baia Mare și legătura cu Satu Mare”, au informat autoritățile județene din Maramureș.
Autoritățile au nevoie de avize
Autoritățile au nevoie de avize de mediu și avize de la CNAIR și Ministerul Transporturilor pentru a putea demara licitația pentru sectorul de drum expres. Drumul expres Satu Mare – Baia Mare, care va avea o lungime de 72,51 kilometri, va urma traseul Satu Mare (DN 19 din Varianta de Ocolire a municipiului Satu Mare) – Botiz – Odoreu – Livada – Medieșu Aurit – Apa – Seini – Pomi – Ardusat – Recea – Tăuții Măgherăuș – Baia Mare. Proiectul include construirea a 29 de pasaje, 22 de poduri, 8 noduri rutiere, 142 de podețe, o parcare de scurtă durată, un spațiu de servicii și un centru de întreținere și coordonare a traficului.
În acest proiect este inclusă și construcția centurii metropolitane Baia Mare, cu o lungime de 32 de kilometri, conform autorităților din Maramureș.
Potrivit CNAIR, un alt tronson al „Autostrăzii Nordului”, drumul de mare viteză Baia Mare – Dej – Bistrița este în stadiul de proiectare. Acesta are o lungime de 145 de kilometri și este împărțit în două loturi: Lotul 1 Baia Mare – Dej și Lotul 2 Dej – Bistrița. În 2023, CNAIR a semnat contractele pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru ambele loturi, iar proiectele sunt în derulare.
Tronsonul Bistrița – Suceava din „Autostrada Nordului” se află și el în pregătire, fiind împărțit în două loturi: Bistrița – Vatra Dornei, de 63,25 kilometri, și Vatra Dornei – Suceava, de aproximativ 107 kilometri.