"Concluziile aferente obiectivului nr. 4 – verificarea respectării prevederilor legale privind încheierea şi derularea contractelor: referitoare la derularea contractului C92/28516/20.05.2011, având ca obiect 'Proiectare şi execuţie Autostrada Orăştie-Sibiu Lot 3, km 43+855 – km 65+965', au fost înregistrate întârzieri în derularea contractului în faza de proiectare. Pentru neîndeplinirea în termen de către Antreprenor a punctelor de referinţă nr. 1, 2 şi 3, stipulate în contract, CNADNR era îndreptăţit să aplice o penalitate în valoare de 2.100.000 lei fiecare. (…) Din analiza formulării punctelor de referinţă rezultă clar că îndeplinirea unor indicatori de la punctele de referinţă primare nu este dependentă de realizarea indicatorilor din PDR ulterioare. Considerăm că CNADNR SA a renunţat nejustificat la două dintre revendicările sale în valoare de 2,1 milioane fiecare, respectiv la perceperea de penalităţi pentru neîndeplinirea tuturor punctelor de referinţă, dând, astfel, Antreprenorului un avantaj major în cazul ajungerii la arbitraj a disputelor pe tema întârzierilor înregistrate", se menţionează în raport.
Conform prevederilor contractului, lucrările de construcţie ale autostrăzii Orăştie-Sibiu Lot 3 trebuiau finalizate la data de 17 aprilie 2013, însă acest termen nu a fost respectat şi nici până la momentul controlului nu a fost întocmit un proces verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.
"În conformitate cu subclauza 2.5 (Revendicările Beneficiarului), sumele prevăzute în contract cu titlul de penalităţi vor fi facturate separat Antreprenorului după încheierea procesului verbal de recepţie la terminarea lucrărilor", se spune în raport.
O cauză importantă a întârzierilor în execuţia lucrărilor a fost apariţia fenomenului alunecărilor de teren începând cu data de 23 februarie 2012. Faţă de această situaţie, antreprenorul a realizat în cursul lunii septembrie 2012 un studiu geotehnic care a condus la mai multe revizuiri ale proiectului tehnic al antreprenorului. Aceste revizuiri au obţinut avizare doar din punct de vedere tehnic din partea CNADNR. Aceste revizuiri ale proiectului tehnic au implicat necesitatea revizuirii autorizaţiei de construcţie, care nu a fost obţinută până la data finalizării acţiunii de control.
Referitor la preluarea lucrărilor, Corpul de Control notează că decizia companiei de a prelua lucrările executate în cadrul contractului a fost nefundamentată, fiind luată cu încălcarea prevederilor acestuia şi a presupus asumarea unui risc nejustificat privind siguranţa circulaţiei.
"Respectiva decizie a favorizat nejustificat antreprenorul întrucât, conform prevederilor subclauzei 10.2 din Condiţiile Speciale ale Contractului 'Dacă Beneficiarul foloseşte totuşi orice parte a lucrărilor înainte de emiterea Certificatului de Recepţie la Terminarea Lucrărilor, Antreprenorul va înceta să mai aibă responsabilitatea îngrijirii acelei părţi începând cu această dată, moment în care răspunderea va trece în sarcina Beneficiarului'", se spune în document.
Conform raportului, decizia de preluare a autostrăzii a fost emisă în aceeaşi dată cu Nota de Conservare nr. 20/3367/10.11.2014, fără a ţine cont de faptul că prin respectiva Notă de Constatare comisia de inspecţie a constatat clar că mai sunt de executat lucrări dintre care unele necesare pentru asigurarea siguranţei corpului autostrăzii şi a siguranţei circulaţiei, pentru care a stabilit şi termenul de realizare – "Deschiderea traficului rutier", respectiv 14 noiembrie 2014. Lucrările rămase de executat până la deschiderea traficului rutier nu au mai fost verificate nici de inginer, nici de beneficiar.
"Perioada foarte scurtă dintre data Notei de Constatare – 10.11.2014 – şi data Procesului Verbal de Predare-Preluare – 13.11.2014 – două zile, conduce la concluzia că lucrările stabilite ca rămase de executat 'până la Deschiderea traficului rutier' nu au avut timpul fizic necesar pentru a fi executate", se arată în raport.
Pe parcursul derulării lucrărilor au fost emise 275 de Rapoarte de Neconformitate (RNC) referitoare la lucrările executate în cadrul contractului. Printre deficienţele constatate s-au numărat: neconformitatea materialelor utilizate în lucrare sau neaprobarea acestora de către beneficiar, nerespectarea de către antreprenor a prevederilor contractului şi ale caietului de sarcini, nerespectarea de către antreprenor a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, nerespectarea de către antreprenor a prevederilor Legii nr. 10/1995 (actualizată) privind calitatea în construcţii şi a normativelor tehnice în vigoare. Aceste RNC-uri au fost închise de către Consitrans SRL (inginerul FIDIC care a acţionat până la data rezilierii contractului de consultanţă, respectiv 18 noiembrie 2014, după care a acţionat DRDP Braşov), în majoritatea cazurilor ca urmare a înlocuirii/refacerii/reparării deficienţelor în baza dispoziţiilor de şantier şi reinspectării/recepţionării lucrărilor aferente.
În plus, Corpul de Control mai precizează că în cadrul studiului de fezabilitate întocmit pentru proiectul construcţiei autostrăzii Orăştie – Sibiu se menţionează clar existenţa unor zone cu alunecări de teren şi se recomandă "alocarea unui anumit buget pentru investigaţii geotehnice suplimentare", întrucât sondajele şi forajele avute în vedere la elaborarea studiului "nu sunt adecvate scopurilor proiectului tehnic".
Proiectul Autostrăzii Orăştie – Sibiu, ca parte a Reţelei de Transport Trans-Europene (TEN-T CORE), prevede construirea a 82,07 km de autostradă care leagă cele două oraşe. Comisia Europeană a decis, în septembrie 2011, finanţarea acestui proiect cu 510 milioane de euro din Fondul de Coeziune.
Autostrada a fost împărţită în 4 loturi de punere în aplicare. Loturile 1 şi 2, având lungimea de circa 44 km, au fost deschise traficului în 2013. Loturile 3 şi 4 au fost deschise traficului în 2014. Lotul 3, de aproximativ 22 de kilometri, este cel unde au fost identificate fisuri în structura de drum.
În data de 3 septembrie, CNADNR a anunţat închiderea circulaţiei rutiere pe Autostrada A1 Orăştie – Sibiu începând din 7 septembrie, la 10 luni de la inaugurarea acesteia, între Nod rutier Sălişte (km 270+020) – Nod rutier Cunţa (km 292+455), în vederea remedierii degradărilor constatate la km 275+650 al autostrăzii. CNADNR a impus constructorului autostrăzii Orăştie – Sibiu, Salini Impregilo, să refacă porţiunea de 200 – 300 de metri din corpul de autostradă unde au apărut degradările, prin demolare şi reconstrucţie în conformitate cu proiectul tehnic aprobat, informa, la mijlocul lunii trecute, compania.
Potrivit sursei citate, lucrările de remediere vor fi realizate de constructor pe propriul risc şi pe cheltuiala acestuia în condiţiile în care aceste defecţiuni au fost determinate de execuţia necorespunzătoare a lucrărilor de către antreprenor şi nu de alunecările de teren.
Pe 11 noiembrie, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea unor contracte.
Procurorii DNA au deschis un dosar penal, în care a fost începută urmărirea penală in rem, în legătură cu săvârşirea unor posibile fapte de corupţie în construirea autostrăzii Sibiu-Orăştie.
Potrivit unui răspuns al DNA, în acest dosar a fost începută urmărirea penală pentru săvârşirea unor infracţiuni de corupţie, infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie şi infracţiuni privind fraude cu fonduri europene. Până în prezent, nicio persoană nu a fost pusă sub acuzare.
AGERPRES