Cum merg lucrările pe Valea Oltului la la Autostrada Sibiu – Pitești

După numai o săptămână de lucrări pe Valea Oltului, în cadrul Lotului 2 Boița-Cornetu pentru Autostrada Sibiu-Pitești, un sfert din ultima porțiune de pădure din această secțiune a fost defrișat. În plus, autoritățile au declarat că numărul muncitorilor va fi crescut.

Începând cu data de 15 iulie 2024, numărul muncitorilor implicați în lucrările de defrișare de pe Valea Oltului va fi majorat.

Cristian Pistol, directorul CNAIR, a făcut această declarație pe rețelele de socializare, în urma unei vizite de evaluare a terenului desfășurate pe 14 iulie.

El a precizat că, până la sfârșitul zilei, se va atinge un procent de peste 26% din totalul suprafeței de pădure ce trebuie defrișată.

„Am verificat astăzi lucrările de defrișare pe Valea Oltului! Ritmul de lucru este bun, deși echipele au întâmpinat, în cele șapte zile de când au început operațiunile, o serie de dificultăți legate de structura și de specificul terenului. Până la sfârșitul zilei vor ajunge la peste 26% din totalul suprafeței de pădure care trebuie defrișată”, a declarat acesta pentru adevărul.ro.

În prima săptămână de lucrări, au fost desfășurate opt excavatoare și tot atâtea camioane, alături de o echipă de curățenie, pe o suprafață de circa 10 hectare, care se întinde pe 8 km între Boița și Lazaret, Sibiu.

Aceste echipamente au fost folosite pentru a curăța porțiunea destinată drumurilor de acces, necesare pentru forajele geotehnice pe Lotul 2 Boița-Cornetu, precum și pentru pregătirea amplasamentului viitoarei Autostrăzi Sibiu-Pitești.

Din această săptămână, numărul utilajelor și echipelor de muncitori va fi suplimentat.

Directorul CNAIR a declarat că în intervalul 15-21 iulie se vor realiza primele conexiuni între cele opt puncte de lucru deja deschise. După această etapă, se va continua cu defrișarea unor zone extinse pe amplasamentul viitoarei secțiuni 2 a Autostrăzii Sibiu – Pitești.

„Am verificat astăzi lucrările de defrișare pe Valea Oltului! Ritmul de lucru este bun, deși echipele au întâmpinat, în cele șapte zile de când au început operațiunile, o serie de dificultăți legate de structura și de specificul terenului. Până la sfârșitul zilei vor ajunge la peste 26% din totalul suprafeței de pădure care trebuie defrișată”, a spus oficialul.

Cea mai provocatoare zonă este a treia – condiții dificile

Antreprenorul a menționat că cea mai dificilă zonă este cea de-a treia, unde condițiile dificile – spațiu îngust, panta abruptă și roca dură – au generat probleme. Această porțiune a fost împărțită în două, fiind necesară utilizarea unui ciocan hidraulic pentru intervenții. Totuși, se estimează că în câteva zile se va depăși acest obstacol, scrie adevarul.ro.

În prezent, lucrările se concentrează pe zonele destinate tunelurilor săpate în stâncă. În schimb, ultima zonă este considerată cea mai accesibilă, având legătură directă cu drumul național DN7/E81, care dispune de trei benzi de circulație.

Până la sfârșitul săptămânii viitoare, se speră că drumurile de acces pentru foraje și alte activități vor fi finalizate, astfel încât să rămână în desfășurare doar lucrările de defrișare, necesare pentru finalizarea studiilor geo-tehnice și curățarea amplasamentului autostrăzii în zona montană.

Oficialul a anunțat că a cerut antreprenorului turc (Asocierea Mapa-Cenghiz) să identifice soluții pentru a crește, pe cât posibil, numărul de utilaje și muncitori în zonele mai accesibile, cu scopul de a îmbunătăți eficiența lucrărilor.

„Am solicitat antreprenorului turc (Asocierea Mapa-Cenghiz) să caute soluții pentru suplimentarea pe cât posibil a numărului de utilaje și #muncitori în zonele mai ușoare, pentru a crește randamentul lucrărilor”.

Directorul CNAIR a comunicat că antreprenorul l-a asigurat că, începând de săptămâna viitoare, va lua măsuri pentru două puncte, având în vedere că platforma de lucru permite acest lucru.

Se intenționează suplimentarea forței de muncă pe ultima porțiune, unde, începând din această săptămână, vor fi utilizate mai multe utilaje și echipaje.

Sursa citată a subliniat că masa lemnoasă obținută în urma defrișărilor din Valea Oltului trebuie să ajungă la foștii proprietari ai pădurilor, inclusiv Ocoalele Silvice, primăriile și cetățenii, care au primit despăgubiri în natură.

Proiectarea celui mai dificil tronson din Autostrada Sibiu-Pitești va fi finalizată doar după defrișare

Cristian Pistol a informat constructorul turc că termenul de o lună pentru defrișări nu va fi extins și a cerut să se ia toate măsurile necesare pentru a preveni eventualele incidente rutiere în timpul deschiderii tronsonului pe timpul nopții.

Proiectarea celui mai dificil tronson din Autostrada Sibiu-Pitești, realizată cu unele întârzieri, va fi finalizată doar după defrișarea ultimelor 10 hectare de pădure, pe o lungime de aproximativ opt kilometri.

Emiterea Ordinului de Ministru pentru scoaterea din circuitul forestier a fost necesară înainte de a începe defrișările și lucrările de acces către amplasamentul Autostrăzii A1 TransCarpați, iar studiile geo-tehnice trebuie realizate înainte de demararea efectivă a lucrărilor.

În timpul defrișărilor, s-a constatat că pietre, bolovani, rădăcini de copac și arbori pot cădea pe DN7. Drept urmare, s-a decis impunerea restricțiilor de circulație pentru a preveni accidentele.

Pe porțiunea de opt kilometri dintre Boița și Lazaret, unde circulația este restricționată, au fost identificate zone critice, unde distanța dintre limita autostrăzii și DN7 este foarte mică, afectând astfel siguranța celor care circulă prin zonă.

Lucrările se desfășoară zilnic între orele 06:00 și 20:00, cu două pauze de 30 de minute pentru a permite trecerea riveranilor. De asemenea, pentru a respecta termenul stabilit, echipele lucrează inclusiv sâmbăta și duminica.

Lotul 2 Boița – Cornetu va avea o lungime de 31,33 km și va fi realizat de Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS pe parcursul a 68 de luni. Din această perioadă, 18 luni sunt alocate pentru proiectare, termenul fiind deja depășit cu cinci luni, iar 50 de luni pentru execuție. Valoarea contractului se ridică la 4,25 miliarde de lei, fără TVA.