Autostrada Soarelui umbreste afacerile de pe DN 3

concediu. Iar hotelurile de pe malul Marii Negre se lauda care mai de care cu numarul de turisti ce le-au calcat pragul. Cu toate acestea, linistea soselei Bucuresti - Lehliu este doar rareori sparta de zgomotul vreunui motor. "Anul trecut, mai ales in week-end, nu vedeai verdeata de pe partea cealalta a soselei, asa de multe masini treceau spre si dinspre litoral. Acum, liniste si pace... Toti merg pe autostrada", spune Liviu Nistea, contabilul unei benzinarii din Branesti.De altfel, calmul nef

concediu. Iar hotelurile de pe malul Marii Negre se lauda care mai de care cu numarul de turisti ce le-au calcat pragul. Cu toate acestea, linistea soselei Bucuresti – Lehliu este doar rareori sparta de zgomotul vreunui motor. „Anul trecut, mai ales in week-end, nu vedeai verdeata de pe partea cealalta a soselei, asa de multe masini treceau spre si dinspre litoral. Acum, liniste si pace… Toti merg pe autostrada”, spune Liviu Nistea, contabilul unei benzinarii din Branesti.De altfel, calmul nefiresc se simte inca de la iesirea din comuna Pantelimon. Cativa kilometri mai incolo, in padurea Branesti, la popasul Ro&La, un chelner alearga de colo-colo. Nu prea are timp sa stea de vorba cu noi, caci are clienti. Desi e trecut de ora 12, sunt printre primii din acea zi. „Autostrada a schimbat mult lucrurile. Traficul s-a redus si s-a redus si numarul de clienti”, ne arunca din mers.In Branesti, chiar in sat, de o parte si de alta a drumului se insira restaurante, baruri, pizzerii. Unele mai aratoase, altele mai putin atragatoare, dar mai toate goale. „In week-end ce mai avem clienti, ca mai vin bucurestenii special sa manance mici. Dar in rest, stam cu mesele goale… Singura solutie ar fi sa se faca o iesire de pe autostrada si la Branesti”, spune Marian serban, patronul unui mic local de pe partea dreapta a soselei.Spusele ii sunt confirmate de un ospatar de la Hotel Restaurant Capitol. „Anul trecut pe vremea asta patinam printre mese. Acum, aproape nimeni. La sfarsit de saptamana mai vin bucurestenii la pescuit sau la padure, si atunci parca mai misca ceva”, arata el spre cei cativa clienti inconjurati de zeci de locuri goale.Daca in apropierea Capitalei lucrurile nu stau chiar foarte rau, dupa cateva minute de mers peisajul e si mai dezolant. Pravalii inchise, terase prafuite, batrane iesite la poarta cu rosii ori corcoduse si asteptand zadarnic cumparatori. Iar in cele zece minute pe care le petrecem la benzinaria Lukoil din Fundulea se alimenteaza doar doua Dacii cu numere de Calarasi. si in nici un caz nu fac plinul.Cu cativa kilometri inainte de intrarea in Lehliu, ne simtim ca-n filmele americane. E ora doua dupa-amiaza, dar daca vrei poti sa tragi un pui de somn in mijlocul drumului, ca tot n-a trecut nimeni de minute bune. La „Hanul din Salcami”, altadata asaltat de turisti, nu e nici macar un client, iar ospatarii probabil dorm pe undeva pe la umbra. Cat despre benzinaria de vizavi, pare ca mai are nitel si trage obloanele.Dincolo de jonctiunea cu autostrada, lucrurile revin brusc la viata. Traficul se insufleteste, ba chiar se aglomereaza, micile afaceri de pe marginea drumului par s-o duca de minune. De fapt, linistea este doar aparenta. In octombrie, autostrada va fi prelungita pana la Drajna.

Marian Serban, patronul restaurantului Manico din Branesti, contempla cu tristete mesele goale. Nu poate sa faca inca o estimare a pierderilor, dar stie ca, altadata, vara ii aducea sute de clienti pe zi, pe cand acum angajatii sai mai mult someaza. „Daca s-ar face o intrare pe autostrada si la Branesti, lumea ar veni intai pe aici, ar manca niste mici, si pe urma ar pleca spre mare”, crede el.
La benzinaria Lukoil din Fundulea vin acum mai mult localnicii si putinii soferi care mai trec pe DN 3. „Se vede ca s-au redus vanzarile. Nu numai la combustibil, dar si la alte produse, ca uleiuri, sucuri ori tigari. Oricum, mai ies unii oameni de pe autostrada sa puna benzina, ca acolo nu s-au deschis inca statii de carburanti. Dar cand vor fi si acelea, chiar ca vom ramane sa ne bazam pe cei din zona”, spune vanzatoarea Nicoleta Baba.
„Hanul din Salcami” este asezat langa Lehliu, la circa 60 de kilometri de Bucuresti. Distanta era suficienta ca sa-i faca pe soferi sa se opreasca, fie la dus, fie la intors, pentru o cafea sau o masa calda. Acum, lucrurile s-au schimbat, caci cei mai multi dintre vechii clienti prefera confortul autostrazii.
La popasul Ro&La din padurea Branesti, cei care trag pe dreapta sunt intampinati cu bucurie. Doar apropierea de Capitala si de locurile de agrement de la marginea orasului pare sa mai aduca clienti intr-un loc candva des vizitat de cei ce circulau intre Bucuresti si Constanta ori Calarasi.
In centrul Branestiului, la ora pranzului, intr-un restaurant cu peste 100 de locuri se gaseau doar cativa oameni. Chelnerii isi amintesc ca, in verile trecute, de-abia faceau fata clientilor.
Liviu Nistea este contabilul benzinariei Total Service stefan, afiliata lantului Petrom. „Daca inainte de deschiderea autostrazii vindeam carburanti de 120-130 de milioane de lei pe zi, acum, daca facem 70-80 de milioane, zicem ca e sarbatoare. Deocamdata, afacerea nu e pusa in pericol, caci nu depindem exclusiv de cei aflati in tranzit, ci mai vindem si la localnici, inclusiv pentru agricultura”, spune el.
Benzinaria din imagine indeplinea, acum cativa ani, conditiile pentru a fi o afacere de succes. Timp de cateva luni pe an, DN 3 era una dintre cele mai aglomerate sosele din Romania.