Autostrada Transilvania întâmpină dificultăți mari. Se cer mai mulți bani pentru plata lucrărilor

autostrada

Sursa: capital.ro

Probleme mari pe Autostrada Transilvania. Potrivit ultimelor informații, contractul pentru un alt tronson de pe această autostradă ar putea fi reziliat din cauza unor lucrări suplimentare de 30 de milioane de euro. În acest context, CNAIR refuză să mai facă plățile.

Probleme mari pe Autostrada Transilvania. Contractul pentru secțiunea 3C2 a Autostrăzii A3, între Chiribiș și Biharia ar putea fi reziliat din cauza unor lucrări suplimentare de 30 de milioane de euro.

Totodată, se pare că CNAIR refuză plata lucrărilor, astfel că șantierul din Bihor s-ar putea închide chiar înainte de a începe. De menționat este faptul că, în cazul în care contractul va fi reziliat, licitația va fi reluată iar lucrările la tronson, întârziate cu încă doi ani.

Amintim faptul că construcția lotului de 28,55 de kilometri al Autostrăzii A3, între Chiribiș și Biharia, a fost adjudecată de o asociere de firme din România și Slovacia. Contractul a fost semnat anul trecut și prevedea 6 luni de proiectare și 18 de execuție, pentru 326 de milioane de lei plus TVA.

Marius Camber, reprezentantul antreprenorului a oferit o serie de declarații în acest sens. Potrivit acestuia, din cauza ploii, au avut loc mai multe infiltrații, motiv pentru care este nevoie de niște lucrări de fundare indirectă.

Aceste lucrări suplimentare ar urma să ajungă la suma de 30 de milioane de euro.

„Patru dintre structurile începute sunt fundate direct pe sol. De-a lungul timpului, gropile unde s-au turnat betoane au rămas deschise, iar apa din precipitații s-a infiltrat iar terenul nu mai are capacitatea portantă necesară, așa că trebuie executate niște lucrări de fundare indirectă.

Constructorul a făcut organizarea de șantier, dar pentru a începe lucrările așteaptă un aviz de la CNAIR pentru noul proiect tehnic. Acesta prevede lucrări suplimentare de 30 de milioane de euro”, a spus acesta, potrivit Digi24.

Autostrada A3, plină de ghinion

Aceasta nu este singura problemă cu care se confruntă această autostradă, cu o istorie de mai bine de 17 ani. Bechtel a câștigat atunci contractul de construcție fără licitație, însă opt ani mai târziu nu a finalizat decât cei 52 de kilometri între Giulău și Câmpia Turzii.

Totodată, doar puțin peste 5 kilometri din Autostrada A3 sunt finalizați în Bihor, aceștia făcând legătura cu rețeaua de autostrăzi din vestul Europei, prin punctul de frontieră Borș 2. În schimb, în direcția spre Cluj Napoca, Autostrada A3 se termină în câmp.

Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro-Infrastructură susține că acest tronson de autostradă este necesar dar și ”blestemat”. El a adăugat că atât răbdarea companiei de drumuri cât și cea a șoferilor este pe cale să expire.

Acesta a mai subliniat faptul că există doar două soluții. Negocierea cu constructorul, sau adiționarea contractului pentru a se putea realiza o licitație separată.

„Este un tronson important și blestemat, în același timp. Antreprenorul ar trebui să vină cu proiectul tehnic final în compania de drumuri și ar trebui să facă lucrul ăsta, dacă nu săptămâna asta, undeva în viitorul foarte foarte apropiat, pentru că îi expiră termenul de 6 luni și expiră și răbdarea pe care compania de drumuri și șoferii o mai au.

Potrivit acestuia, în momentul de față există două soluții. Fie compania de drumuri și constructorul negociază și ajung la o înțelegere legat de cât costă, de fapt, lucrările suplimentare care ar trebui făcute, fie se adiționează contractul cât este posibil iar pentru restul de lucrări rămase să se facă o licitație separată”, a spus acesta.

”Antreprenorul a sublicitat”

Totodată, acesta a mai adăugat că în cazul în care nu se va ajunge la niciun acord, contratul va fi reziliat. Președintele Asociației Pro-Infrastructură a mai spus că Antreprenorul știa cel mai probabil că nu va face banii pe care i-a licitat, iar toată lumea a fost de acord.

În final însă, atreprenorul a început să ceară mai mult, iar CNAIR nu are de ales.

„Dacă nu se alege niciuna dintre ele, atunci vorbim de reziliere. Dacă se ajunge la reziliere, antreprenorul are șanse mari să ia certificat negativ de la compania de drumuri, pentru că, de bine, de rău, a spus că face la licitație și a semnat contractul. Atât timp cât ai câștigat licitația și ai câștigat contractul îți asumi că faci autostrada în termenii pe care i-ai semnat.

Antreprenorul probabil că știa, când a semnat, că nu o să facă în banii pe care i-a licitat. A sublicitat, toată lumea a fost de acord și acum trebuie să vedem pe unde scoatem cămașa pentru că antreprenorul cere mult mai mult decât se permite din punct de vedere legal să se adiționeze contractul”, a mai adăugat el.