Autostrada Transilvania s-a lungit în ultimul an cât în ceilalţi cinci

După aproape şase ani de la prima lovitură de târnăcop, primul tronson al autostrăzii Braşov – Borş, reprezentând 10% din lungimea totală, va fi deschis circulaţiei lângă Cluj. Peste numai câteva zile, vom putea circula în România pe 303 kilometri de autostradă, de trei ori mai mulţi decât aveam în urmă cu şase ani, dar încă departe de ceea ce au construit vecinii noştri: 500 de kilometri în Bulgaria sau 750 de kilometri în Ungaria. „Săptămâna aceasta

După aproape şase ani de la prima lovitură de târnăcop, primul tronson al autostrăzii Braşov – Borş, reprezentând 10% din lungimea totală, va fi deschis circulaţiei lângă Cluj.

Peste numai câteva zile, vom putea circula în România pe 303 kilometri de autostradă, de trei ori mai mulţi decât aveam în urmă cu şase ani, dar încă departe de ceea ce au construit vecinii noştri: 500 de kilometri în Bulgaria sau 750 de kilometri în Ungaria.

„Săptămâna aceasta efectuăm prerecepţia lucrării, iar dacă totul e în regulă, inaugurarea va avea loc la 1 decembrie“, spune directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), Dorina Tiron, despre tronsonul de 42 de kilometri, cuprins între Turda şi Gilău, al Autostrăzii Transilvania.

Deschiderea circulaţiei se face, explică reprezentanţii Bechtel, în condiţiile în care, în ianuarie, stadiul de realizare a lucrărilor (demarate în 2004) era de numai 50%, iar la începutul lui 2008, de doar 25%.

Lucrări mai multe, profituri mai mari

„Exemplul acestui an arată că obiectivul poate fi atins în condiţiile unei bune planificări, alte asigurării accesului la terenuri şi efectuării plăţilor la timp şi cu regularitate“, afirmă Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare al companiei americane în România.

Accelerarea lucărilor s-a văzut şi în rezultatele financiare ale Bechtel International în România: cifră de afaceri de 100 de milioane de euro şi profit net de 4,8 milioane de euro în 2007, respectiv cifră de afaceri de 133 de milioane de euro şi profit net de zece milioane de euro în 2008.

Deşi au fost acuzaţi de unele voci că au încasat bani „fără să facă nimic“, reprezentanţii companiei americane spun că, printre altele, anul trecut au excavat 3,1 milioane mc de material, au instalat 2,4 milioane mc de material de umplutură (de două ori volumul Casei Poporului), au turnat 140.000 mc de beton, au instalat 35.000 de metri liniari de piloni şi au produs 653 de grinzi pentru poduri şi viaducte (lungimea lor fiind egală cu cea a unui tren cu 1.000 de vagoane), din care s-au instalat jumătate.

Ce ne aşteaptă în 2010

Două sectoare ale Autostrăzii Transilvania vor fi prioritare în 2010, spune şefa CNADNR: 2B, Câmpia Turzii – Cluj Vest, din care urmează să fie terminată ultima porţiune rămasă nefinalizată, Câmpia Turzii – Turda (circa zece kilometri), respectiv 3C (Suplacu de Barcău – Borş). „Prin bugetul pe care l-am stabilit, finanţarea pentru acest proiect ar trebui să fie cam la acelaşi nivel înregistrat în 2009. Sperăm să şi primim sumele solicitate. Evident că, dacă am avea mai mulţi bani, am putea lucra şi la alte sectoare“, ne-a declarat Dorina Tiron.

Şi reprezentanţii Bechtel se arată dispuşi să muncească mai mult. „Conform prevederilor contractuale, secţiunile unde ar fi trebuit să avem deja acces la amplasament şi să înceapă lucrările sunt 3B (Mihăeşti-Suplacu de Barcău) şi 3A (Gilău-Mihăeşti), termenele contractuale de finalizare pentru aceste secţiuni fiind 31 decembrie 2011, respectiv 31 decembrie 2010“, spune Bogdan Sgârcitu. El arată că întârzierea începerii lucrărilor are legătură cu nefinalizarea proiectării şi a exproprierii terenurilor şi cu lipsa finanţării, lucruri aflate, împreună cu descărcarea de sarcină arheologică sau relocarea de utilităţi, în grija CNADNR.

Dacă lucrurile merg bine, anul viitor ar mai trebui să asistăm la inaugurarea a puţin peste 80 de kilometri de autostradă, 2010 devenind, astfel, unul dintre cei mai fructuoşi ani din acest punct de vedere. Este vorba, pe lângă deja pomenitul tronson Câmpia Turzii – Turda, de aproximativ 55 de kilometri din autostrada Bucureşti – Ploieşti şi de aproape 15 kilometri din varianta de ­ocolire a Sibiului.

13 mil. euro pe kilometru a costat primul tronson al Autostrăzii Transilvania. Constructorii spun că preţul e justificat prin relief şi structura terenului