În scrisoare, reprezentanții asociațiilor cer lansarea de urgență a procedurilor de achiziție pentru ultimele loturi rămase din cadrul autostrăzii A8, cunoscută și sub numele de Autostrada Unirii, ce urmează să lege Moldova de Transilvania.

Ei atrag atenția asupra întârzierilor din cadrul proiectului și subliniază importanța strategică a acestei autostrăzi pentru dezvoltarea economică și conectivitatea regiunii Moldova cu restul țării.

Scrisoare deschisă pentru Sorin Grindeanu. CNIR, acuzată de lipsă de acțiune și blocaje administrative

Asociaţiile Moldova Vrea Autostradă, Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei şi Împreună pentru A8 au făcut un apel joi la ministrul Transporturilor să deblocheze situaţia din Compania Naţională de Investiţii Rutiere, care întârzie să lanseze procedurile de achiziţie pentru ultimele trei loturi ale Autostrăzii Unirii A8.

Este clar că asociațiile civice sunt frustrate de lipsa de acțiune și de blocajele administrative din cadrul CNIR.

O astfel de situație, în care un proiect de infrastructură vital pentru Moldova este întârziat din motive birocratice și conflicte interne, nu doar că afectează dezvoltarea regiunii, dar și subminează încrederea publicului în capacitatea autorităților de a implementa proiecte majore.

Situație alarmantă

„Ne vedem nevoiţi să luăm încă o dată atitudine vis-a-vis de situaţia din Consiliul de Administraţie al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere, de această dată pe un ton mult mai insistent, constatând că în ciuda avertismentelor noastre repetate şi a apelurilor publice făcute de către membrii societăţii civile, în contextul lipsei unei intervenţii ferme a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi a dumneavoastră în calitatea pe care o aveţi, situaţia din CA-ul CNIR este foarte aproape de blocarea completă a activităţii acestei companii strategice şi cu rol determinant în derularea investiţiilor în infrastructura rutieră din România.

Practic, situaţia de conflict surd între unii membri ai CA şi conducerea executivă a CNIR, sesizată de noi la şedinţele de progres cu societatea civilă din urmă cu câteva luni, a degenerat urât dintr-o luptă de orgolii şi de interese materiale mărunte către un conflict exportat în spaţiul public, care s-a amplificat aproape zilnic în ultimele două luni”, se arată în scrisoarea respectivă.

Potrivit semnatarilor scrisorii, pentru cele trei loturi ale A8 cuprinse între Leţcani şi Ungheni nu au fost lansate procedurile de achiziţie, iar în cadrul CNIR nu se reuşeşte asigurarea cvorumului în cadrul şedinţelor Consiliului de Administraţie.

„Am apreciat public rezultatele foarte bune în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura rutieră mare în regiunea Moldovei şi darea în folosinţă a celui mai mare număr de km de autostradă din istoria României, am apreciat transparenţa şi continuarea dialogului stabilit cu societatea civilă şi am apreciat şi urmărim îndeaproape realizarea investiţiilor prevăzute pentru anul acesta şi următorii ani în ţara noastră.

Dar, după mai multe apeluri publice şi o scrisoare închisă a celor trei Asociaţii transmisă la începutul lunii februarie prin care vă solicitam o întâlnire urgentă pentru a soluţiona problemele ridicate, în lipsa unui răspuns şi a continuării acestei situaţii inacceptabile cu impact major asupra proiectului Autostrăzii Unirii A8 aşteptat de 35 de ani de către milioane de locuitori ai Moldovei şi Ardealului, vă cerem public să rupeţi pisica şi să rezolvaţi problema.

Deblocaţi situaţia de la CNIR pentru a fi lansate procedurile de achiziţie pentru ultimele loturi din cadrul autostrăzii A8”, se mai arată în scrisoare deschisă a asociațiilor ieșene.