Autostrada Unirii va interconecta România și R. Moldova
Autostrada Unirii va lega Târgu Mureș de Iași și Ungheni în România, continuând de la Ungheni până la Chișinău în Republica Moldova, interconectând astfel infrastructura rutieră a celor două țări.
Autostrada Unirii va străbate o distanță de 304 kilometri între Târgu Mureș și Ungheni. Aceasta va conecta România cu Republica Moldova printr-un nou pod peste Prut la Ungheni, pentru care licitația de proiectare și construcție a fost deja demarată.
În cadrul dezbaterii publice „Autostrada Unirii, interconectarea infrastructurii rutiere din România și Republica Moldova”, organizată de Agenția de presă IPN, s-a discutat despre construcția noului pod peste Prut la Ungheni.
Acesta va face parte din proiectul Autostrăzii A8 și va îmbunătăți legăturile de transport între Uniunea Europeană și Republica Moldova.
Irinel Ionel Scriosteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România, a subliniat că Autostrada Unirii, lucrarea ce urmează să fie realizată, este deosebit de complexă.
„De la Târgu Mureș – Târgu Neamț – Iași – Ungheni – cei 304 kilometri pe care îi avem de executat reprezintă o lucrare și în zona montană, destul de complexă, destul de dificilă. Dar România este hotărâtă să realizeze această conectare peste Carpații Moldovei”, a notat oficialul român.
Podul de la Ungheni, ultima secțiune a Autostrăzii Unirii
Secretarul de stat din București a indicat că ultima secțiune a Autostrăzii Unirii este reprezentată de podul de la Ungheni, care va traversa Prutul la nivelul autostrăzii.
El a menționat că, acum 12 zile, a fost desemnat câștigătorul licitației. Nu există contestații în urma acestei proceduri.
Compania de drumuri a început deja să solicite documentele necesare de la câștigătorul licitației, urmând să semneze contractul pentru proiectarea și construcția podului de la Ungheni, care va include și un punct vamal pe teritoriul României.
„Am fost acum o lună la Ungheni, pe partea raionului Ungheni și m-am întâlnit cu autoritățile locale, pentru că avem constituită o comisie mixtă pentru implementarea acestui proiect. Suntem pregătiți, imediat ce semnăm contractul, să mergem în teren, să înceapă proiectarea și în 2026 să avem acest pod dat în trafic la nivel de autostradă, plus conexiunile cu drumurile locale, în așa fel încât să poată să fie folosit până finalizăm pe partea noastră, Autostrada A8, așa cum am descris-o mai devreme. Pe partea Republicii Moldova –conexiunea cu drum rapid până la Chișinău”, a precizat Irinel Ionel Scriosteanu.
Autostrada Unirii, foarte așteptată de moldoveni
Nicolai Mîndra, secretar de stat în cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova, afirmă că Autostrada Unirii este extrem de anticipată de către cetățeni.
„Deci, acest drum de categorie înaltă va conecta Ucraina și România prin Republica Moldova. În aceste moment suntem în proces de elaborare a studiului pre-fezabilitate și fezabilitate”, a notat secretarul de stat de la MIDR.
Nicolai Mîndra a subliniat că aceste lucrări sunt realizate cu sprijinul oferit de Comisia Europeană.
„Până la finele anului începem licitați pentru lucrările de extindere a drumului existent, a unui kilometru de drum existent, de la Punctul vamal Leușeni, îl extindem la patru benzi. Totodată, acest proiect prevede reabilitarea facilităților vamale în punctul de trecere. A doua parte a acestui proiect este primul sector al autostrăzii de la Ungheni. Aici vorbim de drumul de acces care temporar va lega drumul R1, pe care îl cunoaștem ca drumul de ocolire a orașului Ungheni – adică prima parte a autostrăzii va conecta acest drum existent cu podul care va fi construit de către colegii din România”, a precizat secretarul de stat.
Ce impulsionează realizarea proiectului?
Iurie Calestru, director de programe la Institutul de Dezvoltare și Expertiză a Proiectelor (IDEP) din Moldova, a declarat că astfel de proiecte constituie progrese importante în alinierea planurilor între cele două maluri ale Prutului.
De asemenea, având în vedere că autostrada va conecta regiuni esențiale din perspective istorice, economice și politice, acest aspect contribuie semnificativ la realizarea efectivă a proiectului.
„De ce noi legăm subiectul conectivității, pentru că aici nu este vorba de autostradă propriu-zis, dar este vorba despre conectivitate, despre integrare europeană. Or, nu putem să facem doar reforme economice, doar reforme din punct de vedere al celorlalte aspecte, dar să nu ne gândim la conectivitate. În momentul în care vom avea un obiectiv de infrastructură de așa nivel, care este, dacă doriți, drumul nostru spre Uniunea Europeană propriu-zis, noi vom putea într-adevăr să ne integrăm în Uniunea Europeană, pentru că simplu – în momentul în care cetățeanul european nu va simți diferența între infrastructura din Uniunea Europeană și cea din Republica Moldova, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană. Drumul spre Uniunea Europeană înseamnă și o conectivitate, îmbunătățită prin infrastructură modernă”, a mai declarat Iurie Calestru.