Peste exact o lună de zile ar trebui să asistăm la începerea lucrărilor de construcție a tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov.

Asta dacă ne luăm după declarațiile din ianuarie ale premierului și ale lui Dan Șova, mai nou, ministru al transporturilor. Cel mai probabil, evenimentul va fi amânat, deoarece circulă zvonul prin piață că Vinci-Strabag și Aktor, cei trei constructori selectați, nu găsesc finanțare. E vorba de 1,8 miliarde de euro, bani mulți, de care băncile nu vor să se despartă cu ușurință. Pe la colțuri, se vorbește și de câteva nereguli ale conducerii Companiei de Autostrăzi și Drumuri Naționale vizavi de selectarea consorțiului condus de francezii de la Vinci, companie care a renunțat la proiect și în 2010, motivul invocat atunci fiind sursa de finanțare. Și acum, ca și în urmă cu patru ani, circulă zvonuri cum că directorii CNADNR ar putea fi invitați, în perioada următoare, pe la sediul DNA, însă doar dacă se „rezolvă“ problema arzătoare – semnarea contractului.

Proiectul pentru construcția celor 53 de kilometri între Comarnic și Brașov, cât are tronsonul de autostradă, este asumat de guvernul Ponta, iar anularea sau întârzierea lui ar aduce o mare pată pe obrazul premierului, care și-a luat angajamentul că nu va candida la alegerile parlamentare din 2016 dacă autostrada nu va fi gata. Dacă ar fi să-l credem pe cuvânt, atunci mai mult ca sigur liderul PSD nu ar mai candida, dar asumarea unor declarații e vorbă-n vânt, iar motivele de întârziere pot fi puse pe seama constructorului sau a unei autorități locale, că nu a emis un aviz, sau pe soare că nu strălucește îndeajuns să usuce asfaltul. Astfel de motive pot fi găsite cu miile, și românii s-au obișnuit cu orele pe care le pierd în trafic din cauză că statul nu este în stare să construiască o rețea de autostrăzi sau drumuri expres, așa cum sunt în țările vestice. Iar proiectele cu adevărat prioritare sunt amânate sau prelungite la „sfântu‘ așteaptă“, vina fiind aruncată pe predecesori. Așa s-a ajuns ca, după aproape 25 de ani de la căderea comunismului, să nu avem o autostradă care să traverseze țara de la est la vest, ci doar petice de câțiva kilometri. Master Planul General de Transport va fi gata abia în vară, dar autostrada spre Alexandria e prinsă deja în programul prioritar asumat de Guvern. Mai nou, odată cu intrarea UDMR la guvernare, s-a reșapat și autostrada Sighișoara – Târgu-Mureș. Totuși se pare că tot scandalul cu „plecarea Dacia“ nu a rămas fără reacție, în noul program de guvernare fiind menționat ca prioritar tronsonul Sibiu-Râmnicu Vâlcea. Teama este că până își încheie mandatul actual guvern, acolo va rămâne.

Ciprian MAILAT,
redactor -șef adjunct CAPITAL