Pentru anul 2025, autoritățile vizează finalizarea a 250 de kilometri de autostradă și drum expres, ceea ce va duce la depășirea pragului de 1.500 de kilometri de autostradă în funcțiune. În 2023, România a reușit să depășească borna de 1.000 de kilometri, iar în 2024 s-au finalizat 200 de kilometri.

Planul autorităților este să mențină permanent în execuție cel puțin 1.000 de kilometri de autostradă și drum expres, asigurând un flux constant de lucrări finalizate și noi contracte semnate.

Autoritățile vizează finalizarea a 250 de kilometri de autostradă pentru anul acesta

Unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură rutieră este Autostrada Moldovei, considerată cea mai rapid construită autostradă din sud-estul Europei. Cu o lungime de 320 de kilometri, această autostradă a fost realizată în doar trei ani, fiind un exemplu de eficiență în implementarea marilor proiecte de infrastructură. Începută în 2020, construcția a beneficiat de o planificare optimizată, astfel încât odată cu apariția PNRR, licitațiile să fie deja pregătite.

Autostrada a fost împărțită în 13 loturi, iar ultimele sectoare de drum vor fi date în trafic în zona Pașcaniului în prima jumătate a anului 2025. Astfel, șoferii vor putea circula pe autostradă de la București până la Pașcani, beneficiind de un traseu complet funcțional, dotat cu perdele forestiere și echipamente moderne.

Ionel Scrioşteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, a oferit mai multe informații la un eveniment de specialitate.

„Dacă anul trecut am avut cel mai bun an – 200 km finalizaţi -, anul acesta ţintim 250 km şi vom depăşi borna de 1.500 km de autostradă şi drum expres daţi în trafic, după ce, în 2023, am depăşit borna de 1.000 km. Ţinta noastră e să ajungem să avem în execuţie 1.000 km de autostradă şi drum expres şi să păstrăm această, să zic, limită, pe măsură ce dăm în trafic.

Cum sunt anul acesta 250 km, să avem contracte semnate pentru execuţie de cel puţin 250 km, în aşa fel încât acest ritm pe care România poate să-l susţină din punct de vedere financiar, de 1.000 km în execuţie, să asigure în următorii 7 – 8 ani un nivel de infrastructură care să permită ca fiecare judeţ…

Eu am făcut un calcul pentru programul de guvernare pe care l-am aprobat în decembrie: în anul 2031 fiecare judeţ din România va avea autostradă sau drum expres, dacă menţinem acest ritm, bineînţeles dacă şi finanţările şi contextul internaţional vor permite menţinerea unui ritm de dezvoltare accentuat”, a spus Scrioşteanu.

autostrada
SURSA FOTO: Dreamstime

Tronsonul care va asigura conectivitatea rutieră între Oltenia, Moldova, Dobrogea și Muntenia

Un alt proiect important aflat în implementare este tronsonul de autostradă care va lega Bacăul de Craiova. Acesta va avea o lungime de 575 de kilometri și va deveni cel mai lung sector de autostradă continuă din România.

Conform constructorilor, segmentul dintre Focșani și Bacău, de 66 de kilometri, ar trebui să fie finalizat până la sfârșitul anului 2025. Totodată, există provocări în zona Autostrăzii de Centură a Capitalei (A0), între DN2 și DN3, unde progresul lucrărilor depinde de mobilizarea constructorului chinez.

„Este cea mai rapid construit autostradă din sud-estul Europei şi nu vă spun lucruri mari. 320 km în aproximativ 3 ani de zile. Am avut un noroc colosal din punct de vedere al infrastructurii de transport rutier al României, pentru că în 2020 am demarat procedurile pentru proiectarea acestui obiectiv, finalizarea studiului de fezabilitate şi proiectare şi momentul apariţiei PNRR-ului ne-a surprins cu acest proiect la cheie.

La cheie în faza în care am putut opta pentru licitaţie Fidic roşu, adică în momentul în care s-a semnat contractul, practic, la foarte puţin timp, chestii de săptămâni, s-a putut demara efectiv lucrarea în şantier. Au fost 13 loturi. Ultimele loturi vor fi date în trafic în zona Paşcaniului anul viitor, în mai-iunie maxim. Deci, vom avea de la Bucureşti până la Paşcani o autostradă complet funcţională, cu perdele forestiere, cu toate dotările necesare”, a susţinut secretarul de stat.

Finalizarea acestui tronson va asigura conectivitatea rutieră între Oltenia, Moldova, Dobrogea și Muntenia, creând o rețea modernă de transport care va îmbunătăți semnificativ mobilitatea și economia regională.

„Dacă vorbim de la Focşani la Bacău (n.red. – 66 km), promisiunea constructorului este că până la sfârşitul anului vom lega Bacăul de Craiova. De la Bacău la Craiova sau de la Craiova la Bacău, 575 km, va fi cel mai lung tronson de autostradă funcţional complet. Are o singură zonă mai sensibilă, zona pe autostrada de centură a Capitalei, pe A0, între DN2 şi DN3, acolo unde lucrează firma din China. În mod normal se poate finaliza până la sfârşitul anului, dar mobilizarea ar trebui să fie una crescută în următoarea perioadă.

Promisiunea este că vor creşte mobilizarea şi de asta am şi spus că anul acesta va fi anul Micii Uniri în România la nivel de infrastructură rutieră, adică de la Oltenia, Moldova, Dobrogea, Muntenia, vor fi unite prin autostradă sau drum expres.

De la Focşani la Bacău e o singură zonă cu ceva viaducte mai complexe, dar firma care lucrează (n.red. constructorul român Spedition UMB) este specializată pe zona asta de viaducte, (…) deci nu pune probleme din punctul ăsta de vedere. Logistica firmei îi permite să finalizeze lucrarea, iar de la Bacău până la Paşcani (n.red. 77,39 km) anul viitor, în primăvară, pentru că este aceeaşi firmă şi ar trebui mobilizarea să fie foarte mare. Teoretic se poate”, a completat acesta.

Segmentul dintre Bacău și Pașcani, de 77,39 kilometri, este programat pentru inaugurare în primăvara anului 2026, fiind realizat de același constructor român, specializat în construcția de viaducte și infrastructură complexă.