Producătorii au revizuit la 6% estimările cu privire la creşterea consumului de intern de prefabricate din beton din acest an, faţă de 8,7% cât prognozaseră la finalul primului semestru, pe motiv că o serie de proiecte de infrastructură pe care se bazau au fost blocate din lipsă de finanţare.
„S-au mişcat, în schimb, proiectele private de construcţii civile şi industriale. Anul acesta au fost lucrări determinate de extinderea fabricilor din sectorul auto din vestul în estul ţării şi de extinderea reţelelor de supermarketuri. Această evoluţie este pusă pe seama creşterii consumului, însă nu va mai continua mult. La fel, procesul de extindere a fabricilor din domeniul auto se va reduce, pentru că nu mai găsesc forţă de muncă“, a declarat Marius Marin, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor de Prefabricate din Beton Prefbeton.
Noile prognoze arată un consum de elemente prefabricate din beton de 1,54 milioane metri cubi în acest an, la o valoare de 254 mil. euro. Sectoarele care înghit cea mai mare parte din producţie sunt pavajele, structurile din prefabricate, lucrările de canalizare şi cele de infrastructură. Piaţa prefabricatelor din beton a reprezentat anul trecut circa 1,5% din totalul pieţei de construcţii, evaluată la 16,4 mld. euro.
Producătorii reuniţi în asociaţia patronală Prefbeton acuză decizia guvernului de divizare a activiăţilor CNADNR în două unităţi separate, deoarece întârzierile în implementarea proiectelor de infrastructură se vor adânci, iar fondurile europene vor fi atrase mai greu.
„Logic ar fi fost să restructureze compania. Nu ar fi fost nicio problemă să se organizeze cu un centru de profit pe lucrările de întreţinere curentă şi alt centru de profit pe investiţii. Tendinţa în lume este de consolidare a afacerilor. Holcim şi Lafarge nu s-au împărţit în patru, ci s-au unit tocmai ca să reducă din costuri, iar în interior lucrează pe centre de profit“, spune Marius Marin.
Potenţialul infrastructurii
Producătorii susţin că piaţa românească se situează la o treime din consumul mediu european de prefabricate din beton pe cap de locuitor. Mai exact, consumul local este de 11 euro/cap de locuitor/an în România, comparativ cu media europeană de 33 de euro/cap de locuitor/an.
Unul dintre domeniile care ar putea ajuta la recuperarea acestui decalaj este infrastructura. Chiar dacă în ultimii cinci ani reţeaua de drumuri din România a crescut cu aproximativ 3.000 km, în acelaşi timp circa 25.000 km au depăşit durata de viaţă. Producătorii de prefabricate spun să România are nevoie de peste 3.300 km de autostradă pentru a ajunge la nivelul mediu al Uniunii Europene. În prezent, românii se bucură de doar 707 km de autostrăzi.
Un alt sector cu potenţial este cel al canalizărilor, deoarece mai bine de jumătate din locuitorii ţării nu au locuinţele racordate la o reţea de canalizare. Calculele Prefbeton arată că necesarul de investiţii în acest domeniu este de 19 mld. euro pentru a ridica procentul gospodăriilor branşate la 80%. Fondurile europene disponibile în cadrul exerciţiului bugetar 2014-2020, pentru reţelele de apă şi canalizare din zonele rurale, sunt de 1,7 mld. euro.
Materiale vedetă
Grinzile de pod sunt cele mai solicitate elemente prefabricate din beton pentru infrastructura rutieră, cu o pondere de 62% din consumul generat de acest sector. Producătorii au calculat necesarul de grinzi de pod la 1.500 de bucăţi de 40 metri lungime doar pentru zona de vest a ţării, unde se lucrează la loturile de autostradă licitate în 2015.
În plus, separatoarele de sens, care sunt făcute tot din prefabricate, reprezintă 12% din piaţă. Piaţa de elemente prefabricate din beton pentru infrastructura rutieră este dominată de producătorii Prebet, Somaco, Macon şi Lupp Construction. Anul trecut, jucătorii din acest sector au livrat un volum de 65.000 de metri cubi de marfă.
515 producători de prefabricate din beton sunt în competiţie pentru o piaţă a cărei valoare a ajuns anul trecut la 235 mil. euro