Autostrăzile dau prioritate pistelor pentru bicicliști

La sfârșitul lunii mai, orice primărie, inclusiv din mediul rural, va putea accesa banii puși la bătaie de Administrația Fondului pentru Mediu pentru construirea de piste pentru bicicliști.

Primarul Constanţei s-a alăturat celor care au renunţat la maşină şi merg la serviciu cu bicicleta. „Se scumpeşte benzina, ajunge la șapte lei, așa că merg la serviciu cu bicicleta, iar la club mă duc cu maşina“, a explicat Radu Mazăre.
Un alt avantaj al mersului cu bicicleta este, potrivit edilului constănțean, acela de a putea vedea mai multe lucruri decât din maşină. „Pentru cei de la primărie,   asta prezintă două mari dezavantaje. Văd neregulile mult mai bine decât din maşină şi îi pun să facă piste de biciclete acolo unde se poate. Sunt lucruri care mai trebuie reparate. Spre exemplu, traseul meu este pe Bulevardul Mamaia şi mi-am dat seama că pe mijloc se poate face un spațiu pentru biciclete“, declară primarul.
Spre sfârșitul lunii mai, primăriile vor putea solicita finanțare nerambursabilă de la Administrația Fondului de Mediu pentru construirea de piste de bicicliști. „Aceste piste pot fi făcute nu numai pe lângă şosea, ci și, între altele, în parcurile de agrement. După cum Târgu-Mureş şi Reghin pot fi unite printr-o astfel de pistă pe digul de protecţie împotriva inundaţiilor“, a spus ministrul mediului, László Borbely.
Cofinanțarea primăriilor, de numai 10%
„Ne-am gândit să structurăm programul pe două direcții: piste pentru transport, care vor fi utilizate pentru deplasările între cartiere sau între localități, și pistele de agrement, care vor fi construite în jurul parcurilor sau al bazelor sportive. Deocamdată, lucrăm la forma finală a ghidului de finanțare, astfel încât la sfârșitul lunii mai să putem lansa acest program“, precizează, pentru Capital, Gheorghe Popescu, președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM). El spune că în prezent nu se poate estima câți kilometri se vor putea construi cu acești bani, deoarece prețul va depinde foarte mult de structura pistei, ca și de amplasamentul acesteia, pe teren viran sau pe zone balastate.
Există posibilitatea ca 90% din chel­tuielile eligibile să fie acoperite de către Administrația Fondului pentru Mediu, iar 10%, de către primării. Perioada de execuție se va stabili probabil la cel puțin 12 luni, după semnarea contractului de finanțare. De aceea, pistele vor fi gata anul viitor.
Cum va fi afectat noul program în cazul în care statul, în urma deciziei Curții Europene de Justiție, va trebui să returneze banii încasați din taxa de poluare, bani care constituie una din sursele importante de alimentare ale Fondului de Mediu? „Încă nu știm. Probabil că bugetul va fi afectat, dar programul «Piste pentru bicicliști» nu va fi sistat“, susține Gheorghe Popescu.
Președintele Administrației Fondului pentru Mediu explică de ce s-a optat pentru acest program: „Construirea de piste pentru bicicliști nu este neapărat o prioritate, dar înlocuirea mașinii cu bicicleta trebuie stimulată. Dacă programul se va dovedi un real succes, se va analiza posibilitatea de a suplimenta bugetul acestuia pentru 2011.“