Drumul spre DNA, bătătorit de Romstrade, e urmat de italienii de la firma Salini Impregilo, constructorul responsabil cu demolarea unei porțiuni din autostrada Orăștie-Sibiu, după zece luni de la inaugurare. Al treilea eșec răsunător este ratarea concesiunii autostrăzii Comarnic-Brașov. Finalul anului 2015 ar putea veni cu încă o surpriză: o nouă posibilă demolare, cea a porțiunii de autostradă din lotul 2 Lugoj-Deva. Constructorii, de braţ cu angajaţii şi şefii CNADNR dau cu subsemnatul în faţa anchetatorilor pentru contracte păguboase de un miliard de euro.

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a reușit o performanță unică în lume, respectiv demolararea unei porțiuni de autostradă, între Orăștie și Sibiu, după 10 luni de la inaugurare. Odată cu demolarea porțiunii de autostradă finanțată din bani europeni au început să curgă dosarele la DNA. În prezent, procurorii DNA au deschis dosare de cercetare pentru toate cele patru loturi de autostradă construite între Orăștie și Sibiu. Dacă pentru deturnarea fondurilor europene din proiectul autostrăzii Nădlac-Arad, în ultimii trei ani, niciun oficial al Companiei de Autostrăzi nu a fost condamnat, anumiți angajați ai CNADNR vor face pușcărie după deciziile privind costrucția autostrăzii Orăștie-Sibiu. Angajații CNADNR ar trebui să răspundă penal pentru că lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu nici până astăzi nu are autorizație de construcție și au pus în pericol siguranța circulației.

Angajaţii CNADNR, răspunzători

În raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor privind controlul efectuat la CNADNR pentru derularea proiectului de autostradă lot 3 Orăștie-Sibiu, inspectorii au precizat că, „la recepția lucrărilor se va recepționa în loc de o autostradă nouă una deja reparată“. Documentul precizează că oficialii CNADNR au fost informați că sunt probleme grave de execuţie. „Este de neînțeles pasivitatea CNADNR, nu au luat nicio măsură în conformitate cu prevederile contractului, nu au formulat niciun fel de revendicări cu privire la calitatea lucrărilor executate“ (…). Memorandumul privind rezilierea contractului de proiectare și execuție a lotului 3 de autostradă Orăștie-Sibiu, întocmit la începutul anului 2014, nu a fost promovat oficial niciodată de un oficial al CNADNR și astfel nu a produs efecte, cu toate că în cadrul acestuia se fundamentase oportunitatea rezilierii contractului. Nici această măsură nu a condus la remedierea deficiențelor de calitate a lucrărilor executate“, se arată în raportul inspectorilor Corpului de Control al Ministerului Transporturilor. Lucrările de construcție ale autostrăzii Orăștie-Sibiu lot 3 trebuia finalizate la data de 17 aprilie 2013. Însă nici până acum nu s-a întocmit un proces verbal de recepție la terminarea lucrărilor. Lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu are o lungime de aproximativ 22 km, contractul a fost semnat în mai 2011 cu o valoare de circa 183 milioane de euro.

Lotul 1 din tronsonul Nădlac-Arad,a doua autostradă penală

Tonul autostrăzilor anchetate de procurorii DNA a fost dat la sfârșitul anului 2012, când patronii Romstrade, primul constructor al unui lot de autostradă între Nădlac și Arad au fost acuzați de deturnare de fonduri UE în valoare de aproximativ 6 milioane de euro. Arestat la sfârșitul lunii noiembrie 2012, Nelu Iordache, patronul firmei Romstrade, a fost trimis în judecată abia în aprilie 2013. Acuzaţiile sunt: delapidare, fals în înscrisuri, spălare de bani şi înşelăciune. Procurorii DNA îl acuză pe Nelu Ioardache că a schimbat, fără respectarea prevederilor legale, destinaţia sumei de aproximativ 31,5 milioane de lei, reprezentând o parte din avansul încasat de la CNADNR SA de Romstrade pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor la primul tronson din autostrada Nădlac – Arad, lucrarea fiind finanţată în proporţie de 85% din fonduri UE. Romstrade era liderul asocierii Monteadriano Engenharia E Construcao – Donrep Construct pentru construcția primului lot al autostrăzii Nădlac-Arad. Contractul încheiat între CNADNR și asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia Construcao-Donep Construct a avut o valoare de 115,8 milioane euro.

Comarnic-Brașov, tinichea de coada șefilor CNADNR

Cel mai discutat proiect de autostradă din România este șoseaua de patru benzi între Comarnic și Brașov. În ultimii perioada 2013-2015, oficialii CNADNR au scos la mezat, a treia oară, contractul de concesiune a celor 58 km de autostradă. Demarat în 2013, proiectul de concesiune al autostrăzii Comarnic-Brașov s-a finalizat în acest an prin anunțul de anulare a procedurii. Pentru proiectul de concesiune al autostrăzii Comarnic-Brașov fostul ministru al Transporturilor, Dan Șova a garantat că se mută cu cortul pe Valea Prahovei, iar Victor Ponta s-a anunțat că dacă proiectul de autostradă nu se finalizează până în 2016 nu va mai candida la alegerile parlamentare.

Autostrada Transilvania,cel mai păgubos contract al României

Americanii de Bechtel au fost cei mai norocoși constructori, după ce au încasat aproximativ un miliard de euro pentru 52 km de autostradă nefinalizați, Dan Șova a avut grijă să mai umple conturile firmei cu încă câteva zeci de milioane de euro. Înainte de a se urca în avion, americanii de la Bechtel au primit încă 37 milioane de euro, „cadou“ pentru că au renunțat la contractul de construcție a autostrăzii Trasilvania. În prezent, după doi ani de la reziliere, procurorii de la Parchet caută contractul autostrăzii Transilvania.

Alte două contracte aflate pe masa procurorilor sunt proiectarea și construcția loturilor de autostradă, București-Ploiești. Primul lot al autostrăzii în lungime de aproximativ 19,5 km, construit parțial de italienii de la Impresa Pizzarotti a ajuns la Tribunal. CNADNR a reziliat contractul pe motiv că antreprenorul a solicitat majorarea contractului cu peste 30%.

Și contractul lotului 2 al autostrăzii București-Ploiești, încheiat cu asocierea UMB Spedition-Pa&Co-Euroconstruct Trading 98, în valoare de peste 238 milioane de euro a fost luat la puricat de procurori pentru schimbarea soluției tehnice privind umplutura autostrăzii București – Ploiești, de la pământ la balast. Această afacere a băgat în buzunarele constructorilor peste 25 milioane de euro.

O altă problemă pentru conducerea Companiei Naționale de Autostrăzi este iminenta demolare a lotului 2 de autostradă Lugoj-Deva. Capital anunța, luna trecută, problemele de execuție pe Lugoj-Deva. Proiectul în valoare de aproximativ 127 milioane de euro este realizat tot de italienii de la Impregilo, constructorul autostrăzii demolate Orăștie-Sibiu.