Maşinile premium second-hand sunt mai atrăgătoare pentru români decât un model Dacia nou. Peste 221.000 de maşini second-hand au fost înmatriculate în ţara noastră anul trecut, faţă de doar 57.710 maşini noi, conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.
În ultimii cinci ani, românii au preferat să cumpere automobile la mâna a doua, în special din Germania, decât să plătească pentru un model nou. Cele mai populare mărci sunt Volkswagen, Opel, Audi şi BMW. Ultimele două enumerate sunt mărci de lux, iar un model nou nu este accesibil oricui. Însă cu totul altfel stau lucrurile în privința mașinilor la mâna a doua. Modele precum Audi A4, BMW 320 sau Volkswagen Passat, cu o vechime de peste zece ani, ajung să coste în ţară doar 5.000 de euro. Pe de altă parte, nemţii s-au îndrăgostit de modelul autohton.
Dacia a vândut anul trecut în Germania peste 47.000 de autoturisme, aceasta fiind a doua cea mai importantă piaţă europeană după Franţa. În România, Dacia a vândut anul trecut aproape 25.000 de maşini, Logan berlină fiind cel mai vândut model Dacia din România, cu peste 10.000 de unități.
BMW sau Dacia
Alegerea unui automobil la mâna a doua este întodeauna riscantă şi trebuie făcută în cunoştinţă de cauză. Maşini precum Audi, BMW sau Volkswagen sunt preferate deoarece acestea au o reputaţie foarte bună şi includ în dotarea standard opţiuni care nu se regăsesc pe vârful de gamă de la Dacia. Spre exemplu, un model BMW 320 (1995 centimetri cubi, 163 CP) din anul 2006 cu 153.000 de km la bord se vinde pe site-urile de profil cu 7.000 de euro, cât noul model Logan. Maşina nemţească include însă printre dotări cutie automată, geamuri electrice, oglinzi electrice, aer condiţionat, sistem de navigaţie, închidere centralizată, radio/CD, servo direcţie, computer bord, pilot automat, comenzi volan, încălzire auxiliară şi senzori parcare. Dacia Logan Laureate cu motor de 900 centimetri cubi şi 90 de cai-putere ajunge la un preţ de peste 11.000 de euro cu toate opţionalele incluse, precum vopsea metalizată, cotieră centrală față, sistem de navigație şi asistență la parcarea cu spatele. În ceea ce priveşte motorul, mulţi nu se sperie când văd modele second-hand cu sute de mii de kilometri la bord, deoarece „toată lumea ştie că motoarele nemţeşti pot rula fără probleme sute de mii de kilometri“. Dacă vrei să cumperi o mașină second-hand, trebuie să verifici absolut tot: de la caroserie la vopsea, ușile dacă se închid corect sau dacă se freacă, anvelopele, bateria, frânele, ambreiajul, sistemul de aer condiționat, dacă e cazul etc. Se recomandă ca înainte de a da vreun ban să mergi cu automobilul la un service și să verifici mașina din bară în bară. Nu e recomandat să dai toţi banii economisiți pe ea, pentru că inevitabil va trebui să repari ceva, astfel încât cel puţin 1.000 de euro trebuie păstrați pentru situaţii neprevăzute.
La o mașină second-hand îți poți face o idee de vechimea ei și după interior. Chiar dacă a fost bine întreținută se poate observa tapițeria dacă este tocită sau locurile, dacă sunt adâncite. La o mașină nouă nu ai astfel de probleme.
Dacă cumperi o maşină la mâna a doua de la o personă care nu îți inspiră încredere poți verifica dacă mașina a suferit accidente grave accesând baza de date a CEDAM. Interogarea CEDAM permite identificarea după CNP/CUI și numărul de înmatriculare sau seria de caroserie și verificarea se aplică doar mașinilor care au avut o poliță valabilă pe teritoriul
României. Mai grav, dacă suspectezi că mașina este furată o poți verifica în baza de date a poliției accesând site-ul igpr.ro.
Audi A4
Rulaj: 150.000 km
Capacitate cilindrică: 1984 cm³
Putere: 130 CP
Transmisie: manuală
Combustibil: benzină
Preţ: 6.400 euro
Volkswagen Passat
An: 2007
Rulaj: 92.000 km
Capacitate cilindrică: 1561 cm³
Putere: 116 CP
Transmisie: manuală
Combustibil: benzină
Preţ: 7.200 euro
BMW 320
An: 2004
Rulaj: 160.000 km
Capacitate cilindrică:
1995 cm³
Putere: 126 CP
Transmisie: automată
Combustibil: diesel
Preţ: 6.000 euro