Un număr de 34 de autoturisme Dacia, modelele 1100, 1300 şi 1310, au fost transformate în maşini istorice şi au fost salvate de casarea prin Programul Rabla.
Majoritatea Daciilor 1100 şi 1300, cândva mândria românilor, au dispărut de pe şosele şi zac la REMAT. Câteva dintre ele au fost recondiţionate şi sunt admirate la paradele auto. În prima jumătate a acestui an, 34 de Dacii au fost salvate de Programul Rabla şi incluse în Retromobil Club România.
'Cu Programul Rabla au dispărut multe exemplare în stare impecabilă', a afirmat Ovidiu Măgureanu, preşedintele secţiei Dacia Clasic din Retromobil Club.
'Peste 30 de maşini româneşti au fost transformate în vehicule istorice şi au scăpat, astfel, de drumul la fiare vechi. Dacă legile nu se modifică, însă, România riscă să piardă multe dintre automobilele naţionale care pot fi salvate. În prima jumătate a acestui an, 24 de maşini Dacia 1300, la care se adaugă şapte Dacii 1100 şi trei 1310 (prima serie cu caroserie 1300, fabricată până în 1984) au intrat în Retromobil Club România', precizează comunicatul Retromobil Club.
În perioada ianuarie – iunie, au devenit vehicul istoric aproape la fel de multe maşini cât în întregul an 2013, când secţia Dacia Clasic a primit 39 de automobile. Atestarea ca vehicul istoric presupune că automobilul să fie în stare bună şi fără modificări, cu excepţia consumabilelor.
Cele mai multe dintre Daciile proaspăt atestate au numere de Bucureşti, Maramureş şi Braşov. Pe listă se regăseşte o Dacia 1300 din 1969, primul an în care acest model a fost produs în ţara noastră, în doar 293 de exemplare.
Multe dintre maşinile bune se pierd şi ajung la REMAT pentru că proprietarii lor preferă să primească un tichet Rabla în valoare de 6.500 de lei, în loc să investească în restaurarea lor sau să le vândă la preţul pieţei, care de cele mai multe ori este sub această valoare.
'Încurajăm oamenii să salveze maşinile vechi româneşti, din păcate tot mai puţine. Cu programul Rabla, au dispărut multe exemplare în stare impecabilă, proprietarii preferând să renunţe la 'băbuţa' din garaj pentru câteva sute de lei primite pe piaţa gri. Ne-am dori să nu mai vedem astfel de maşini la centrele de colectare a fierului vechi, ci la parade auto, conduse de tinerii din ziua de azi, care trebuie să cunoască şi să ducă mai departe trecutul industriei auto din România', spune Ovidiu Măgureanu, preşedintele secţiei Dacia Clasic a Retromobil Club România.
În total, Retromobil Club România are atestate 284 de vehicule româneşti, dintre care 271 de autoturisme, 3 motorete, 8 camioane şi două autoutilitare. Secţia Dacia Clasic cuprinde în prezent 45 de maşini Dacia 1100, 90 de exemplare Dacia 1300, dar şi 4 Dacia 1310. La acestea se adaugă şi câteva automobile rare, precum Dacia 2000, 1301 şi 1300 LS, câte una din fiecare.
'Cantitativ suntem departe de nivelul dorit. Îi felicităm pe cei care conservă un vehicul istoric românesc şi îi încurajam şi pe alţi colegi să salveze, pentru generaţiile viitoare, o fărâmă din istoria industriei auto-moto din România', spune Bogdan Coconoiu, preşedintele Retromobil Club România.
În prezent, pot fi făcute vehicul istoric maşinile pentru care producţia a fost oprită în urmă cu cel puţin 30 de ani. 'Dacă legea nu va fi modificată rapid în '30 de ani vechime', în lipsa oricăror date certe în ceea ce priveşte perioada de fabricaţie, Oltcit Club, Dacia Sport, Roman, DAC, Dacia 500, Dacia 1310 Seria II şi modelele optzeciste din seriile ARO 10 şi 24 nu au nicio şansă să supravieţuiască', mai spune Bogdan Coconoiu.