Numărul dublu de persoane care nu mai reuşesc să-şi plătească ratele măreşte solicitările de restructurări ale împrumuturilor. Cererea de credite noi rămâne foarte scăzută.
Analizele băncilor şi instituţiilor financiare nebancare referitoare la capacitatea de rambursare a ratelor de către clienţii proprii au vizat, în ultimele luni, un număr dublu de persoane fizice faţă de prima lună a acestui an.
Această evoluţie este indicată de numărul de interogări a bazei de date a Biroului de Credit (BC), făcute de finanţatori în cazul clienţilor din portofoliu. În perioada mai – iunie a.c., numărul interogărilor care au vizat acest tip de clienţi a fost de cel puţin 67.000, în timp ce în prima lună a anului numărul acestora a fost de numai 34.000. Prin consultarea bazei de date a BC, finanţatorii află dacă clienţii lor au luat împrumuturi de la alte instituţii, dar şi dacă au întârzieri la rambursarea acestora. Majoritatea interogărilor de acest tip poate fi pusă cu lejeritate pe seama cererilor de restructurare a împrumuturilor în cazul clienţilor care au dificultăţi la rambursarea ratelor în condiţiile în care, în acest an, unele bănci de pe piaţă au organziat tombole de premii pentru a-i răsplăti pe cei care plătesc ratele la timp.
„Monitorizarea clienţilor proprii este utilizată pentru a cunoaşte situaţia la zi a acestora. Această informaţie relevantă poate fi utilizată în procesul de colectare a creanţelor, în luarea deciziei de restructurare a creditului sau pentru a oferi noi produse unui client cu o situaţie pozitivă constantă“, explică directorul general al Biroului de Credit, Şerban Epure.
În acelaşi timp, datele Centralei Riscurilor Bancare (CRB) de la BNR arată o creştere şi mai spectaculoasă: peste 88.000 de monitorizări în cazul clienţilor proprii îndatoraţi, adică de aproape 12 ori mai multe în iunie a.c. comparativ cu iunie 2008.
Cererea de credite dă semne de dezmorţire
Cifrele referitoare la interogările care vizează istoricul de credit al potenţialilor clienţi din ultimele luni ar putea viza o uşoară revigorare a cererilor de credite în ultimele două luni calendaristice.
Această evoluţie este explicată de bancheri în primul rând prin lansarea programului Prima Casă. „Cererea e în continuare scăzută, nu e un mare reviriment. Este o revigorare legată de Prima Casă“, afirmă vicepreşedintele pe retail al Raiffeisen Bank, Răzvan Munteanu.
Aceeaşi evoluţie este văzută şi de oficialii OTP Bank. „În momentul de faţă, nu este o cerere foarte mare. Pe Prima Casă e cerere“, spune directorul diviziei de retail a acestei bănci, Gabriel Creţu.
Concomitent, în Raportul BNR asupra inflaţiei publicat în această săptămână se afirmă că, în perioada martie – mai, s-a acordat un număr ceva mai mare de credite de peste 20.000 de lei. „Volumul creditelor noi acordate populaţiei a fost superior celui din perioada precedentă, deşi s-a menţinut de circa patru ori mai mic decât în urmă cu un an“, se afirmă în Raport.
Chiar dacă au apărut astfel de evoluţii, volumul creditelor acordate în ultimele luni nu a reuşit să acopere valoarea totală a rambursărilor – ratele aferente creditelor plătite de clienţi.
În schimb, din ianuarie până la sfârşitul lunii mai a crescut constant numărul persoanelor fizice care au întârziat mai mult de o lună cu rambursarea ratelor, numărul creditelor restante şi, concomitent, şi valoarea cumulată a acestora.
La finele lunii iunie, soldul creditului neguvernamental era cu 0,7% sub cel consemnat în luna mai, aceasta fiind a cincea scădere lunară consecutivă exprimată în termeni reali.
Cererea e în continuare scăzută, nu e un mare reviriment. Este o revigorare legată de «Prima Casă»
Răzvan Munteanu, vicepreşedinte retail Raiffeisen Bank
0,58 milioane de persoane fizice aveau restanţe mai mari de 30 de zile, la sfârşitul lunii mai
5,5 miliarde de lei era valoarea sumelor restante aferente creditelor luate de populaţie şi de firme de la bănci, la sfârşitul lunii iunie