Cei mai importanti 300 de oameni de afaceri „impart” o avere de 12 miliarde de dolari, ceea ce inseamna 26% din produsul intern brut al Romaniei! Mai mult, pentru ei lucreaza jumatate de milion de salariati, adica peste 11% din numarul total de angajati in sectorul privat din Romania.Povestile lor de succes sunt cel putin la fel de uluitoare ca si cifrele de mai sus. Parte au fost prezente in ultimele luni in aceasta pagina. Unii au reusit sa stranga ceva capital inainte de 1989 si l-au folosit dupa Revolutie, altii si-au pus gaj casa, masina si frigider, au inceput cu mici afaceri de comert si au investit apoi in domenii in care azi sunt lideri. Iar fata de anul trecut au crescut, au mai pierdut din afaceri sau au reusit sa isi faca loc in top, pentru ca 2002 a fost un an bun pentru afacerile private, mai cu seama pentru comert, unde rata profitului brut a crescut cu 20%, iar pe zona de electrocasnice si electronice s-au triplat. Printre cele mai profitabile domenii au fost constructiile si industria cimentului. Incurajator este faptul ca peste o treime dintre oamenii din top sunt producatori, iar alaturi de numele prezente in topul de anul trecut, printre care fratii Micula, Ioan Nicolae, Dinu Patriciu, Dan sucu si altii, apar nume noi, printre care Aurel Kober, producatorul marcii de vopsea cu acelasi nume, Elena si Vasile Gliga (instrumente muzicale) sau Damian Mereu (biscuitii Croco). Aproape o treime dintre milionari au afaceri si in comert, de la masini (Ion tiriac) si mobila (Viorel Catarama), la instalatii sanitare (Enrico Perini), piese auto (Zoltan si Gabriela Prosszer), electronice si electrocasnice (proprietarii lanturilor Altex, Domo, Amadeus etc). Comunicatiile, turismul si agricultura sunt alte domenii profitabile in 2002. Ca a fost un an bun pentru afaceri o demonstreaza si industria de lux, cu o evolutie spectaculoasa in ultimul an. Dinu Patriciu si-a cumparat un Jaguar, pentru care a platit aproximativ 140.000 de euro, Ion Nicolae are o colectie de 14 masini de lux, evaluate la aproape doua milioane de dolari. Oameni de afaceri ca Ovidiu Tender, Gigi Becali si Dorel Onaca poarta ceasuri de aur Rolex, care costa peste 15.000 de dolari. La concurenta cu marcile internationale, romanii au construit branduri de succes, cu care au iesit chiar si pe piata internationala. Jolidon, Leonardo, CrisTim, Kober sau Topway sunt doar cateva dintre marcile autohtone dezvoltate de oamenii de afaceri romani, iar unele au reusit sa depaseasca, prin cota de piata detinuta, chiar nume puternice din afara.Marile afaceri sunt concentrate in Capitala, astfel ca Bucurestiul a dat 124 de milionari, cu o avere insumata de peste opt miliarde de dolari! Pe judete, urmeaza Constanta, cu 21 de milionari, Cluj si Timis, cu 14, si Maramures, cu 12 oameni de afaceri „de top”. Ce inseamna de fapt oameni „de top” ? Raspuns: cinci milioane de dolari cel putin in dreptul numelui. Acesta a fost pragul de intrare in Top 300. Chiar daca simplu, raspunsul are in spate o munca tripla fata de anul trecut. Cinci redactori au acoperit cinci „felii” din harta. Au facut planuri si liste in Bucuresti. S-au deplasat in judetele „arondate” si au facut practic munca de detectiv la fata locului. Au rasfoit clasamente, au luat la rand primari, prefecti, camere de comert si, cel mai important, s-au intalnit, de multe ori s-au „confruntat” cu cei care acum sunt in paginile topului. Sute de intalniri cu potentiali oameni „de top”. Au urmat calcule peste calcule. Afacerile au fost evaluate dupa o metodologie utilizata de firme specializate, pe baza datelor publice de bilant, a domeniului de activitate si, dupa caz, pe baza activelor si a cotei de piata a companiei. Pentru ca, practic, averea oamenilor din top este in cea mai mare parte valoarea afacerilor detinute de fiecare, in intregime sau doar partial. Fara ele, ar fi mai saraci cu exact sumele calculate de redactorii Capital.