Românii caută valoare pentru banii cheltuiţi în magazine. Accesibilitatea şi service-ul sunt la fel de importante. Cumpărăturile se planifică mai mult de acasă şi mai puţin de la raft. Astăzi, lupta retailerilor pentru cotă de piaţă are consecinţe nu numai pe piaţa bunurilor de consum, ci şi în industria financiar-bancară. În România nu se mai cumpără orice, oricât, oricând.

Pentru a face faţă schimbărilor de comportament al consumatorilor, retailerii şi-au ajustat planurile de afaceri, modificând atât structura ofertei comerciale, cât şi pe cea a distribuţiei în teritoriu. Competiţia dintre bănci şi IFN-uri este la fel de dură, iar resursele aruncate în joc sunt semnificative. Unul dintre jucătorii principali de pe piaţă este EFG Retail Services (membră a grupului Eurobank EFG, din care face parte şi Bancpost), furnizor de servicii de finanţare în magazin şi finanţare prin credit online către retaileri din piaţă ca Altex, bauMax, Elvila, hipermarketurile real, Emag, sau F64.

„Un joc  al numerelor mari“

George Georgakopoulos, preşedintele Consiliului de Administraţie al EFG Retail Services, dezvăluie dimensiunea implicării organizaţiei sale în finanţarea la punctul de vânzare: „Este un joc al numerelor mari. Numai aşa poţi face faţă ritmului impus de competiţia pe piaţa de retail. Competitivitatea din piaţa bunurilor de larg consum se reflectă imediat în industria financiar-bancară. Noi răspundem condiţiilor cerute de către partenerii noştri comerciali cu o echipă de peste 400 de persoane, front şi back office. Am crescut capacitatea de procesare a tranzacţiilor cu peste 125%, iar viteza de reacţie în soluţionarea solicitărilor de service a terminalelor de plată aflate la punctele de vânzare, cu peste 50%. Acestea sunt doar câteva cifre, nu am discutat încă despre sutele de GB de memorie suplimentară în punctele de comunicaţie, sau de miile de minute de conversaţie în call centerul suport clienţi (call centerul este conectat cu peste 60.000 de clienţi în fiecare lună)“.

Sute de mii de carduri
Într-adevăr, pentru a administra o reţea de peste 3.000 de puncte vânzare în care aproape jumătate de milion de posesori de carduri caută în fiecare săptămână a anului oferte speciale, este nevoie de numere mari. Lupta din zona operaţională dusă de bănci şi IFN-uri se dă la fel de aprig şi în ofertele pentru clienţi. George Georgakopoulos contabilizează nu mai puţin de șase oferte de finanţare lansate în ultima jumătate de an. „Oferta comercială a partenerilor noştri este completată de propunerea noastră de finanţare. Am lansat programe de finanţare în care procesul de aplicare este mult simplificat“, susţine şeful EFG Retail.

Unul dintre programele de finanţare aflate pe lista de priorităţi a EFG Retail Services este creditul online. „Creditul online devine o opţiune pentru mulţi retaileri şi clienţi, datorită procesului simplu de aplicare. De exemplu, atunci când un client alege un produs de pe emag.ro, domo.ro sau altex.ro, tot ceea ce trebuie să facă este să selecteze opţiunea de plată prin credit online şi imediat este sunat de reprezentantul nostru care îi explică ce documente trebuie să trimită prin e-mail. Totul se întâmplă de acasă: clientul trimite documentele pe e-mail, un curier vine să ia originalele, apoi se aprobă creditul. Acesta este un flux operaţional simplu, ce derivă din principiile noastre de lucru: valoare pentru banii clientului, accesibilitate la soluţia de finanţare şi service pentru client“, explică Georgakopoulos. Încet, încet, clienţii şi comercianţii învaţă că mai puţin poate să însemne mai mult. Relaţiile de afaceri se construiesc în timp, iar vremurile tulburi le consolidează. Este ceea ce fac astăzi clienţi, retaileri, sau furnizori de servicii financiar-bancare.