Mulți dintre edilii marilor aglomerări urbane din întreaga lume au luat decizia de a limita accesul în zonele centrale extrem de aglomerate pentru mașinile poluante. Parisul este doar cel mai nou exemplu, iar în curând, atât în București cât și în alte mari orașe ale României, șoferii s-ar putea vedea nevoiți să achite o taxă pentru a pătrunde cu automobilul în zonele cu trafic intens. La începutul săptămânii trecute, ministrul mediului, Daniel Constantin, anunța că „aşa cum ştiţi, prin Legea celor 102 taxe, timbrul de mediu a fost eliminat. A existat până acum o gândire conform căreia trebuia să încasăm la bugetul AFM-ului taxa. Eu nu vreau să vizez chestiunea asta. Pentru mine este foarte important, ca şi pe zona de deşeuri, să trăim într-un mediu mult mai curat. Vă reamintesc că Bucureşti, Braşov şi Iaşi sunt, în momentul de faţă, sub procedură de infringement din cauza calităţii aerului. De aceea, eu gândesc împreună cu alte instituţii ale statului un sistem modern, astfel încât să nu venim cu taxare suplimentară pe cetăţean, dar în acelaşi timp să ne asigurăm că avem autoturisme din ce în ce mai puţin poluante care să fie pe străzile noastre, mai ales în zonele unde avem aglomerări urbane. O să prezentăm, probabil săptămâna viitoare, un sistem modern, european, pe care l-am gândit, astfel încât să fie toată lumea mulţumită şi să ne atingem obiectivele de mediu”.
Fără a da detalii clare, oficialul părea să pregătească terenul pentru o nouă taxă aplicată șoferilor. Confirmarea acestei inițiative a venit zilele trecute când surse din Ministerul Mediului au confirmat pentru Capital că „ne gândim la o soluţie inovativă, la o delimitare a zonelor de acces către centrul aglomerărilor urbane. Un mod prin care șoferii să acceadă în anumite zone ale orașelor contra unei taxe. Cu cât zona este mai centrală, mai aglomerată, taxarea va fi mai restrictivă. De asemenea, mașinile vor fi taxate cu atât mai drastic cu cât au emisii poluante mai mari. Această delimitare a zonelor va fi făcută de către primării în funcție de mai mulți factori precum traficul, aglomerația, cantitatea de emisii poluante din atmosferă, etc.” Prin urmare, taxa de care vorbea Daniel Constantin țintește, de fapt, o limitare a accesului mașinilor în zonele foarte aglomerate din orașe.
Buvinieta redivivus
Pentru cei care nu își amintesc, ideea unei taxe pentru accesul în centrul orașelor nu este deloc nouă. Încă din 2006, Adriean Videanu – pe atunci primar al Capitalei – vorbea despre taxarea vehiculelor care pătrund în zona centrală a Bucureștiului. Reacțiile negative l-au forțat însă ca, în 2008, să revină asupra intenției. „Pentru că s-a creat o adevarată psihoză cu «buvinieta» vreau să vă spun că fondul problemei este acela de a găsi soluții pentru decongestionarea traficului în inelul principal al Bucureștiului. (…) Consider că introducerea «buvinietei» în momentul de față, până municipalitatea nu oferă soluții alternative, nu este oportună, dar este o măsură pe care s-ar putea să o introducă la momentul potrivit”, clarifica Videanu.
Mai apoi, în 2012, Ion Dedu, director executiv la Direcția Transporturi, Drumuri și Sistematizarea Circulației în Primaria Capitalei readucea în actualitate «buvinieta» ca sursă de finanțare pentru proiectul utopic „autostrada suspendată”. „Taxarea zonei centrale va apărea numai dacă celelalte două măsuri, respectiv îmbunătățirea sistemului de transport public și politica parcărilor, nu vor da roade”, explica Ion Dedu.
Dacă aceste prime două tentative de a justifica o taxă pentru accesul în centrul orașului erau destinate strict Bucureștiului, de această dată inițiativa celor de la Ministerul Mediului vizează toate marile orașe.
Carul înaintea boilor
Fără doar și poate că o ecovinietă care să inhibe dorința unor șoferi de a traversa centrul marilor orașe poate fi o măsură bună. De altfel, multe dintre capitalele din întreaga lume au sisteme similare de taxare. Însă diferența dintre acestea din urmă și aglomerările urbane de la noi este făcută de infrastructura destinată ocolirii zonelor taxate. În Bucurelti, ca și în alte orașe ale României, centurile ocolitoare sunt simple panglici de asfalt pline de gropi care generează ambuteiaje enorme, iar inelele interioare de trafic nu există deloc sau sunt cât se poate de prost organizate. În orașele unde sistemele similare de taxare funcționează autoritățile au pregătit infrastructura înainte de a pune în practică măsura. Astfel, șoferii au la dispoziție centuri la nivel de autostradă, parcări suficiente la toate intrările importante în urbe pentru cei dispuși să își lase acolo mașina pentru a folosi transportul în comun, conexiuni rapide între aceste parcări și zonele importante și așa mai departe. În România, este posibil ca viteza medie extrem de redusă de deplasare pe puținele centuri existente și consumul de carburant aferent să justifice mai degrabă plata ecovinietei decât ocolirea zonelor centrale aglomerate. Ca efect, măsura celor de la Mediu, ar putea genera cel mult noi venituri al buget în loc să descongestioneze traficul. În plus, costurile de implementare ale unui sistem de urmărire a celor care intră cu sau fără vinietă în zonele delimitate ar putea fi astronomice..
Deocamdată nu ne rămâne decât să așteptăm detaliile despre această nouă taxă gândită de Ministerul Mediului și să vedem reacția autorităţilor locale din marile oraşe. Asta pentru că o astfel de măsură nepopulară va trebui aplicată diferit în funcţie de zonele delimitate de primării şi de norma de poluare a vehiculului. Cert este că, după exemplul din alte state, pentru Bucureşti de exemplu, pot fi impuse mai multe zone cu niveluri diferite ale taxelor, de la periferie către centru, şoferii fiind nevoiți să plătească pentru accesul în fiecare dintre acestea. Totodată, conform suselor din Ministerul Mediului, la valoarea taxei va fi luată în calcul şi norma de poluare a vehiculului, pentru maşinile mai poluante (non-Euro, Euro 1 sau Euro 2) urmând să fie achitat un tarif mai mare decât pentru vehiculele mai noi (Euro 5, Euro 6). Proprietarii maşinilor electrice sau hibride ar putea fi scutiţi de această taxă.
Modelul francez
Autorităţile din Paris au decis ca, începând de pe 16 ianuarie 2017, accesul cu maşina în oraş să fie făcut strict în baza unei viniete care corespunde vechimii şi normei de poluare a vehiculului. În capitala Franţei nu mai sunt acceptate maşinile mai vechi de 20 de ani! Cum acest model este evocat chiar de Ministrul Mediului, iată, pe scurt, cum funcționează acesta.
Consiliul local al municipalităţii din Paris a decis ca accesul în oraş să fie permis doar maşinilor care vor afişa, vizibil, pe parbriz, o vinietă care să certifice norma de poluare a vehiculului. Denumită „Crit`Air”, aceasta este structurată pe şase paliere de emisii, cărora le corespunde o vignetă cu o anumită culoare. Este important de menţionat că vigneta de culoare gri, cea care corespunde maşinilor cu motoare Euro 2 înmatriculate între 1 ianuarie 1997 şi 21 decembrie 2000 este ultima acceptată, asta însemnând că vehiculele mai vechi nu mai au deloc acces în oraş. În plus, deşi achiziţionarea unei astfel de vignete este extrem de simplă şi are un cost de doar 3,70 euro (plus 48 de cenţi aferenți livrării la domiciliu), este posibil ca, în funcţie de calitatea aerului din Paris, restricţiile de acces să se extindă, gradual, şi asupra maşinilor înmatriculate după 1 ianuarie 1997. Afişarea vignetei este obligatorie de luni până vineri între orele 8 şi 20.
Noul tip de vignetă obligatoriu în Paris se aplică atât autoturismelor cât şi motocicletelor sau vehiculelor comerciale uşoare (sub 3,5 tone).În cazul în care șoferii omit să plaseze vigneta la loc vizibil sau nu o au deloc riscă o amendă de 68 de euro.
În schimbul acestei restricţionări drastice a accesului cu maşina, primăria oferă un an de abonament gratuit pentru serviciul Velib (închiriere de biciclete) sau 1 an de abonament gratuit pentru Autolib (închirieire maşini electrice). Vigneta pentru acces poate fi achiziţiontă cât se poate de simplu de pe un site dedicat.
Conform oficialilor francezi acesta este doar primul pas pentru limitarea poluării în Paris. De la 1 mai taxele pentru intrarea autocarelor în oraş vor creşte major, iar de la 1 iulie vehiculele diesel mai vechi de 2001 vor fi interzise. Vor urma interdicţii de acces pentru maşini în diferite zone ale oraşului care vor deveni strict pietonale. La începutul anului viitor vor creşte şi tarifele pentru parcare în funcţie de zone.
Citește și:
Ce pregăteşte ministerul Mediului pentru posesorii de maşini
VIDEO Mergeți cu mașina la Paris? Nu uitați vigneta. De astăzi este obligatorie!