Ne aflăm în preajma datei de 1 octombrie şi, coincidenţă sau nu, situaţia devine din ce în ce mai sensibilă pentru guvernul Ponta. Ma refer, desigur, la calculul accizei pentru 2015. În momentul de faţă, guvernul şi candidatul la prezidenţiale Victor Ponta se află în faţa unui mare pariu.

Cursul oficial al BNR parcă le face în ciudă. Leul aproape nu încetează să se aprecieze în faţa monedei europene, ceea ce înseamnă că singura direcţie în care ne îndreptăm este o micşorare a accizei faţă de cea care ne-a fost calculată pentru acest an. Dacă nu mai ţineţi minte, anul trecut s-a făcut un artificiu legislativ pentru ca acciza să se calculeze la nedreptul curs de 4,73 de lei pentru un euro, pentru care era să ne luăm şi infringement.  În această perioadă, cursul BNR se învârte în jurul valorii de 4,40 de lei, ceea ce ar însemna că am putea avea o acciză undeva la 4,5 lei. Bunăvestire pentru toţi românii: Ieftiniri pentru carburanţi şi pentru alte produse accizabile. Reversul medaliei este însă o scădere a încasărilor bugetare din accize în 2015. Veste proastă pentru Guvern. Şi nu vorbim chiar de puţini bani.  Problema se complică un pic pentru că suntem în an electoral. Candidatul la prezidenţiale Victor Ponta ar putea să se folosească de eventualitatea ieftinirilor pentru a câştiga nişte capital electoral. Doar că scăderea încasărilor bugetare va trebui compensată, mai ales că ştirea unei reduceri a încasărilor nu face bine la blăniţă acum când ţara e în recesiune tehnică. Într-o ţară în care 3 milioane de oameni câștigă 1.000 de lei pe lună şi în care 1,5 milioane sunt asistaţi social, o ieftinire, fie cât de mică, este o mană cerească. Milioane de români nu produc creştere economică, ba dimpotrivă, au ajuns o povară pentru statul care trebuie să-i întreţină. Victor Ponta ştie că votanţii se vor bucura când presa va tuna cu ieftinirile. Va capitaliza momentul aşa cum a făcut de fiecare dată. Doar că va trebui să o rezolve într-un fel şi cu încasările mai mici la buget. Cel mai probabil, în 2015 noul guvern se va împrumuta şi mai mult. Datoria va creşte.

Până una alta, o veste bună trebuie primită aşa cum se cuvine, mai ales că ar putea fi ultima din 2014,  an în care ne-a fost introdusă supraacciza pe carburanţi, taxa pe stâlp, ne-au scăzut investiţiile străine directe, am intrat în recesiune tehnică şi am suspendat acordul cu FMI. Mai mult, ne prinde octombrie fără niciun kilometru de autostradă nou-inaugurat şi nu putem bifa nicio investiţie majoră în România. Aşa că o ieftinire prinde bine la popor. Mai ridică un pic moralul şi face bine la consum. Aveam chef de nişte ieftiniri. Reale, nu aduse din condei de statistică.