Și, așa, au schimbat ceva. Iar în multe cazuri, schimbarea s-a transformat într-o afacere profitabilă, dacă sunt luate în calcul sumele mari pe care sunt dispuși să le plătească românii pentru vacanțele care conțin sporturi extreme. ”Pachetele pentru programele de aventură sunt o noutate pe piața locală, iar numărul de solicitări este relativ mic. Valoarea actuală a acestei piețe, în România, este greu de aproximat. Însă, potențialul geografic al țării poate să ofere un volum de multe milioane de euro”, explică Cătălin Câmpeanu, coproprietar Kara Sails, care a început să dezvolte în 2012 pachete de turism de aventură, sub brandul Green Adventure.
Potrivit acestuia, în ”lupta” pentru atingerea unor performanțe este nevoie și de implicarea autorităților, de păstrarea râurilor curate, fără proiecte de microhidrocentrale care să le distrugă. ”Dacă privim la vecinii noștri – de exemplu Bulgaria, Bosnia, Muntenegru, Slovenia -, o să observăm că aceste țări generează încasări de sute de milioane de euro din turismul de aventură. Dar pentru acest lucru ei au înțeles că este important să-ți protejezi natura și să investești în conservarea ei”, adaugă Câmpeanu.
Altfel, continuă el, atunci când și starea vremii o permite, activitățile cele mai cerute în România sunt raftingul și mini expedițiile în caiac de pe Dunăre sau Delta Dunării. În cazul agenției pe care Câmpeanu o reprezintă, prețul unei o ture de rafting este de 200 lei de persoană, iar prețul pentru o vacanță activă în caiac variază de la 300 lei până la 1.000 lei de persoan, în funcție de locația aleasă și numărul de zile rezervate. La mare căutare sunt programele de aventură care se desfășoară pe mai multe zile în afara României, un exemplu fiind “7 zile de aventură in Bosnia și Muntenegru” unde se pot experimenta activități din categoria rafting, trekking sau offroad.
Un Top 10 realizat de experții americani de la Universitatea George Washinton, despre „viitorul“ pe care îl are o țară aflată în curs de dezvoltare, în rândul destinațiilor pentru turism de aventură, plasa România pe locul 9. De altfel, în ultimii doi ani au apărut tot mai multe site-uri care promovează turismul intern de aventură.
„Consumatorii care vor să profite de oferte speciale pot căuta pachete de turism de aventură pe site-urile de reduceri colective din România, la prețuri chiar și cu 80% mai mici. În Franța, deja unul din trei cumpărători care caută un cadou se orientează la cadouri ,<
Potrivit lui, România a început de curând să facă profit de pe urma acestui gen de turismd, în contextul în care sunt puțini investitori care și-au creat un brand. Pe de altă parte, Ciprian Enea, consultant Best Tourism, spunea că, la nivel local, există câteva domenii care pot genera pe viitor „volume demne de afaceri cu profit“. Anul trecut, de exemplu, a crescut mult turismul de aventură pentru copii, cele mai multe solicitări fiind pe zona de minivacanțe care încep de la pachete de jumătate de zi până la cel mult două-trei zile.
Nu e de mirare că foarte mulți turiști sunt tentați să cumpere o vacanță în străinătate, pentru care plătesc mii de euro sau, în unele cazuri, chiar zeci de mii. De pildă, cea mai scumpă vacanță vândută de TUI TravelCenter prin Eurolines, anul trecut, a fost Maldive, 65.000 euro, un pachet de servicii pentru două persoane, șapte nopți de cazare, destinația fiind aleasă, în special, pentru practicarea unor sporturi acvatice. Iar cea mai ieftină a fost vândută unor turiști începători în practicarea kitesurfing-ului, pentru insula grecească Kos, în Mastichari: 678 euro pentru două persoane. Și exemplele pot continua.