Turismul motivational de aventura este noua tendinta in materie de transmitere a mesajelor pe care companiile vor sa le dea angajatilor, clientilor sau partenerilor de afaceri.


Este ora 22:00. Incepe trekkingul (panda) prin jungla amazoniana. Cateva zile mai tarziu, echipele vor trebui sa campeze la Machu Picchu. Opt manageri de top trebuie sa treaca probele cu ajutorul celor doi translatori. Unul talmaceste din limba locala in peruana, iar celalalt traduce din peruana in engleza. Asa poate decurge o intalnire cu cei mai importanti parteneri de afaceri ai unei firme de constructii, de exemplu. Chiar din Romania.


Antarctica – croaziera de zece zile. O experienta putin confortabila, pe un spargator de gheata rusesc. Croaziera include scufundari la adancime in pesteri si crevase sculptate in calota polara, camping sau urmarirea coloniilor de balene sau de pinguini. Asa se poate implementa un program de motivare non-financiara pentru cei mai buni angajati ai firmei.


De ce si-ar duce o companie angajatii in jungla in loc sa le verse in cont o prima de performanta? In ciuda ponderii dominante a recompenselor monetare la locul de munca, sapte din zece (69%) angajati chestionati au afirmat ca formele non-financiare de recunoastere reprezinta cea mai buna modalitate de motivare, conform organizatiei Gallup.


Evenimentele corporate, fie ele cu scopul de premiere, team-building, promotii sau intalniri de afaceri, se desfasoara, de obicei, intr-un mediu rigid, anost. Oamenii se duc de trei, patru ori la o conferinta, apoi ajung sa intuiasca deja care va fi actiunea, in cazul unei prezentari de produs, de exemplu.


Nu-i de mirare ca, pe piata romaneasca, firmele se intrec in a oferi programe motivationale prin furnizarea unor experiente inedite angajatilor, partenerilor sau clientilor lor. “Noi oferim programe motivationale la cheie, de la partea de consultanta in stabilirea strategiei la partea de realizare a conceptului si implementare a solutiei gasite. Avem un portofoliu de peste 50 de clienti, in principal companii multinationale, care cunosc deja beneficiile acestor programe, dar si companii romanesti cu un ritm de crestere ridicat”, spune Mihai Prisecaru, director de vanzari si marketing al companiei Incentive Insight.


In general, organizatorii acestor evenimente propun un concept sau mai multe pe baza informatiilor furnizate de clienti, iar tema este legata de industria acestora. “Am propus o varianta de zbor cu MIG-ul, dar nu a fost acceptata din cauza bugetului limitat al companiei”, explica Prisecaru. Punctul forte al programului era reprezentat de survolarea Moscovei la bordul avioanelor de vanatoare, completat de experiente mai putin traditionale (cabaret, degustare de vodca). “Aceasta idee a fost propusa managerilor unei reprezentante de vanzari auto, cu scopul premierii de sfarsit de an. Clientilor unei companii farmaceutice le-am propus ceva legat de ingrijirea corporala”, completeaza el.


Costurile aferente unor astfel de proiecte depind de numerosi factori: standardul serviciilor, costurile logistice ocazionale sau perioada de desfasurare. O excursie de sapte nopti in Peru poate costa intre 2.500 si 5.000 de euro/persoana, in functie de serviciile oferite, in timp ce un weekend printre MIG-uri poate ajunge la 5.800 de euro/persoana. Pe de alta parte, un sejur de patru sau cinci zile la Silverstone, cu traininguri teoretice si practice pe masini de Formula 3, nu depaseste 1.600 de euro/persoana.


Activitati precum tiroliana, rapel, alpinism, rafting, mountainbike, offroad, zbor cu parapanta si deltaplanul pot fi organizate in Romania, cu costuri si consum de timp reduse.

Datorita economiei de timp, sunt la mare cautare, mai ales de catre firmele din IT&C, oferta de astfel de servicii intensificandu-se, in special, in provincie. “Conceptul de teambuilding, de exemplu, a suferit o dezvoltare exploziva si in tara noastra. Cererea pietei din Romania a fost la inceput orientata doar spre conceptul de exercitii outdoor, in care scopul era doar distractia, insa acum lucrurile s-au schimbat”, este de parere Alexandru Pop, asociat in firma de turism Smart Tours Brasov.


Exista insa mai multe impedimente in ce priveste organizarea de evenimente extreme, cel mai mare fiind infrastructura turistica interna. “Nu sunt multe locatii care se preteaza la evenimente corporate. La noi, de exemplu, aproape toate castelele sunt muzee. De cate ori poti sa duci clientii la muzeu?”, spune Prisecaru.


Cele mai multe corporatii au restrictii pentru anumite tipuri de activitati, cum ar fi inotul cu rechinii cu dinti zimtati, din motive lesne de inteles, care tin de politica de securitate a companiei. Totul depinde de profilul firmei, de media de varsta si, in special, de disponibilitatea managementului pentru astfel de activitati. Notiunea de eveniment extrem este relativa. Pentru unii, acest lucru inseamna rafting pe ape involburate, pentru altii, golf intr-un loc greu accesibil. Pe de alta parte, rechinii cu dinti zimtati sunt printre cele mai prietenoase specii de rechini. Executivii cu gulere albe nu sunt pusi cu adevarat in pericol. “Nu putem spune ca activitatile sunt prea indraznete pentru companii. Avand in vedere ca detaliile sunt puse la punct impreuna cu clientul, acesta stie din start ce il asteapta si se pregateste cel putin moral, daca nu si fizic”, explica Dan Panturu, asociat Smart Tours.
Nu poti motiva un top manager cu o excursie la mare in Spania, deoarece acest lucru si-l poate permite si singur. Pentru un impact maxim, mai potrivita ar fi o excursie in savana in Kenya, de exemplu. “Prima intrebare adresata clientului nu este unde vrea sa mearga, ci care sunt obiectivele pe care si le propune. In functie de asta dezvoltam un program”, spune Prisecaru.


In ceea ce priveste stimularea clientilor, studiile arata ca o crestere de 5% in loializarea acestora poate ridica profiturile pe client cu 75%. “In general, oamenii nu vor sa li se vanda, vor sa cumpere. Odata stabilite niste relatii pe termen lung cu clientii, e mult mai usor sa intri in detalii cu privire la produs, la modul cel mai sincer”, adauga acesta.


Mai putin de 20% din angajati lucreaza la potentialul maxim si 75% din acestia considera ca ar putea fi mai eficienti in munca lor. Dat fiind faptul ca premiilor non-financiare nu le poate fi atasata o valoare exacta, beneficiarii acestora tind sa se gandeasca mai mult la avantajele unor asemenea premii, atribuindu-le astfel o valoare supraapreciata.


In ceea ce priveste relatiile de afaceri, ideea de spaga dispare treptat din regiune. Ramane insa nevoia de a te apropia de oameni, mai ales in zona balcanica, in tarile latine. Peste ocean, in SUA, companiile pompeaza anual 22,5 miliarde de dolari in programe si evenimente motivationale pentru angajati, conform Society of Incentive Travel Executives.

Cu avionul de lupta pentru cucerirea clientului

“Am propus o varianta de zbor cu MIG-ul, dar nu a fost acceptata din cauza bugetului limitat al companiei.”

Mihai Prisecaru,

director de vanzari si marketing Incentive Insight

Angajatii prefera formele non-financiare de motivare

In ciuda ponderii dominante a recompenselor monetare la locul de munca, sapte din zece (69%) angajati chestionati au afirmat ca formele non-financiare de recunoastere reprezinta cea mai buna forma de motivare, conform organizatiei Gallup.