Cei de la ANPC lansează un avertisment dur. Mai mulţi consumatori non-casnici profită imoral de Ordonanţa 70 şi nu plătesc facturile. Astfel, pentru a se împiedica aceste nereguli se schimbă legea.
Noi probleme în România. Mai mulţi consumatori non-casnici profită imoral de Ordonanţa 70 şi nu plătesc facturile. Este dezvăluirea făcută de către autorităţi care au decis să ia şi măsuri în această privinţă. Se va modifica un act normativ.
Nereguli grave comise de unii consumatori non-casnici
Anumiţi consumatori din zona non-casnică profită imoral de prevederile Ordonanţei 70 şi nu-şi plătesc facturile, ştiind că furnizorii de energie nu pot să-i decupleze, iar în prezent sunt discuţii pro şi contra pentru a putea fi modificat acest act normativ.
Acesta este anunţul secretarului de stat în Ministerul Energiei, Niculae Havrileţ, într-o conferinţă de specialitate.
„În pandemie, în acest moment, este în aplicare Ordonanţa 70 care prevede ca anumiţi consumatori să nu fie debranşaţi chiar dacă nu şi-au plătit factura la zi.
Acest lucru face parte din complexul de măsuri care se iau nu doar în România, ci în toată Uniunea Europeană, privind asigurarea continuităţii în alimentarea în special cu energie electrică, lucru care se consideră a fi vital în piaţa consumatorilor.
Pe de altă parte, există şi plângerile furnizorilor, pentru că anumiţi consumatori, în special din zona non-casnică, uzează imoral de acest drept şi nu plătesc factura, ştiind că furnizorii nu pot să-i decupleze, ceea ce generează elemente negative în impactul financiar al furnizorilor respectivi.
Sunt discuţii pro şi contra pentru a putea fi modificată această ordonanţă. Deocamdată, există şi mergem pe aplicarea acesteia”, a declarat Havrileţ.
Oficialul a menţionat, totodată, că, în ultimii ani, regulamentele de racordare atât la reţelele de energie electrică, dar şi la cele de gaz s-au schimbat foarte des, chiar şi de 6-7 ori într-un singur an, „lucru care ne duce la acele confuzii pe care le au consumatorii”.
„Protecţia Consumatorilor se justifică a fi o activitate a unor instituţii mai mult sau mai puţin specializate. În general, consumatorii nu sunt informaţi.
Sunt aşa de multe legi, aşa de multe regulamente, legislaţie primară, legislaţie secundară care se schimbă foarte, foarte des, fiind un lucru extrem de negativ. Am dat exemplu în ultimele conferinţe regulamentele de racordare atât la reţelele de energie electrică, dar şi la cele de gaz. Acestea s-au schimbat adesea.
Din 2017 până în prezent, regulamentul de racordare la reţelele de gaze naturale s-a schimbat cred că de 15 – 16 ori, chiar şi de 6 – 7 ori pe an. Legislaţia primară se schimbă şi ea foarte des, lucru care ne duce la acele confuzii pe care le au consumatorii.
Cineva scria pe Internet că pentru a înţelege factura de energie electrică sau de gaze naturale ar trebui să faci cursuri specializate”, a susţinut secretarul de stat în Ministerul Energiei.
ANPC a organizat, luni, evenimentul „Protejarea consumatorului român în contextul pandemiei. Un consumator european informat este un consumator protejat!”, dedicat Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, sărbătorită anual pe data de 15 martie.
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost inspirată de preşedintele american, John F. Kennedy, care a trimis un mesaj special Congresului SUA la 15 martie 1962, în care a abordat pentru prima dată, în mod oficial, problema drepturilor consumatorilor.
În discursul său, preşedintele a formulat patru drepturi fundamentale ale consumatorului, şi anume: dreptul la siguranţă, dreptul de a fi informat, dreptul de a alege, dreptul de a fi ascultat.