Avertisment îngrijorător: Blocaj în comerțul internațional! Restricțiile impuse de pandemia de coronavirus au dus deja la o scumpire a unor alimente.

Comerțul internațional este în continuare afectat din cauza lipsei containerelor de oțel.

Avertisment îngrijorător: Blocaj în comerțul internațional! Sute de călătorii maritime anulate

Carantina impusă în timpul pandemiei de coronavirus a provocat o încetinire bruscă a comerțului mondial.

Astfel, în prima jumătate a anului 2020 liniile maritime au anulat sute de călătorii și mii de containere goale au rămas blocate în Europa și în SUA.

Când Occidentul a reluat cererea de mărfuri din Asia în a doua jumătate a anului, tarifele pentru transport au explodat.

Concurența globală pentru containere maritime de oțel înseamnă că Thailanda nu își poate expedia orezul, Canada, mazărea și India nu poate descărca imensele sale cantități de zahăr, scrie Bloomberg.

Containere goale, mai profitabile decât cele pline

Transportul containerelor goale înapoi spre China a devenit atât de profitabil, încât a condus la situația în care până și unii expeditori americani de soia sunt nevoiți să lupte pentru containere.

”Unul dintre clienții mei expediază în fiecare săptămână între 8 și 10 containere de orez din Thailanda la Los Angeles. Dar acum el nu poate expedia decât 2-3 containere pe săptămână”, a declarat Steve Kranig, director de logistică la IM-EX Global, un expeditor de marfă care se ocupă cu transportul a diferite alimente din Asia în SUA.

Principala problemă este aceea că China, care și-a revenit mai repede din criza generată de pandemie, și-a reluat exporturile și plătește sume extra uriașe pentru containere, fiind mult mai profitabil ca acestea să fie trimise înapoi goale decât pline.

Există semne că majorarea tarifelor de transport de marfă determină creșterea costurilor anumitor alimente.

Costul transportului de bunuri, explozie de prețuri

Luna trecută, prețul zahărului alb a ajuns la o valoare pe care nu a mai atins-o de trei ani, iar întârzierile în transporturile de soia alimentară din SUA ar putea implica creșterea prețului pentru tofu și pentru laptele de soia pentru consumatorii din Asia, a declarat Eric Wenberg, director executiv al firmei Specialty Soya and Grains Alliance.

Deși nu este cu totul neobișnuit ca un container să se întoarcă gol după un transport, de obicei transportatorii încearcă să le reumple pentru a profita de tarifele de transport maritim în ambele direcții.

Dar costul transportului de bunuri din China spre SUA este de aproape 10 ori mai mare decât călătoria în sens opus, astfel că vasele se întorc mai degrabă cu containere goale, arată datele Freightos.

În portul din Los Angeles, cel mai mare port pentru containere de marfă, din patru containere, trei se întorc în Asia goale, comparativ cu rata normală, de 50%, a declarat directorul executiv al companiei Gene Seroka.

Avertisment îngrijorător: Transporturile au scăzut cu mai mult de o cincime, la finele lui 2020

În Vancouver, containerele rămân pe șantiere. Canada este al doilea cel mai mare producător de leguminoase din lume.

India, al doilea cel mai mare producător de zahăr din lume, a exportat doar 70.000 de tone metrice în ianuarie, mai puțin de o cincime din volumul expediat cu un an înainte, a declarat Ravi Gupta, președintele companiei Shree Renuka Sugars, cea mai mare rafinărie din India.

Vietnam, cel mai mare producător de boabe de cafea Robusta, utilizată pentru băuturi instant și espresso, se confruntă cu serioase dificultăți de export.

În noiembrie și decembrie 2020 transporturile au scăzut cu peste 20%, a declarat Le Tien Hung, președintele firmei Simexco Dak Lak.