Avertisment pentru cei cu telefoane mobile: Rămâi fără bani în cont!
Avertisment pentru cei cu telefoane mobile! Recent, un incident alarmant a avut loc în Buzău, unde trei bărbați au pierdut sume considerabile după ce au căzut victimele unei escrocherii sofisticate. Infractorii, pretinzând a fi angajați ai Bursei de Valori, i-au convins să instaleze o aplicație care le permitea accesul la conturile lor. Atunci când au realizat ce se întâmplă, victimele au încercat să blocheze tranzacțiile, dar era deja prea târziu.
Cei doi bărbați din Buzău și unul din Ilfov s-au lăsat atrași de promisiunile false ale infractorilor, care au reușit să le transfere rapid sumele de bani din conturi.
Aceștia au fost contactați telefonic și li s-a spus că urmează să primească bani din acțiuni ajunse la termen.
Moise Rusu, unul dintre păgubiți, a explicat: „Aveam de recuperat 72.000 de lei. I-am propus domnului să-i bage înapoi în dividente, dânsul a zis că nu are cum să facă asta. Vă pot ajuta să vă descărcați o aplicație care dumneavoastră vă gestionați contul și absolut toate operațiuni care se fac la bursă în momentul respectiv.”
Controlul asupra dispozitivelor. Pot accesa informații sensibile
Specialistul IT Vlad Onețiu a subliniat gravitatea situației, afirmând că „atacatorii dețin un fel de control asupra telefonului sau asupra desktopului victimei.”
Aceștia pot accesa informații sensibile precum datele cardurilor și parolele utilizatorilor, ceea ce le facilitează furtul de bani din conturi.
Am închis apelul suspect și toate rețelele de internet
După ce au realizat că ceva nu era în regulă, victimele au încercat să se protejeze.
„Am închis apelul suspect și toate rețelele de internet”, a povestit Marian Șerban, altă victimă. În scurt timp, au fost contactați de cineva care s-a prezentat ca lucrător al call center-ului băncii, care le-a comunicat despre tranzacții suspecte.
„S-a prezentat o doamnă ca fiind lucrătoare în cadrul call center ului, a spus că pe contul meu s-au sesizat tranzacţii dubioase ca fiind fraude. Am stat cu doamna în discuţii aproximativ 20-30 de minute. Am simţit şi acolo că ceva nu e în regulă”, spune Marian Şerban, păgubit.
Tehnica Spoofing permite falsificarea numărului de telefon
Infractorii au folosit o metodă denumită Spoofing, care permite falsificarea numărului de telefon. Aceasta le-a oferit ocazia de a se prezenta ca reprezentanți ai băncii.
Apelurile false sunt greu de identificat, însă există aplicații care pot ajuta la verificarea acestora. Există și semne de avertizare care ar trebui să ne pună pe gânduri, precum solicitările urgente de informații personale sau incoerențele din conversații.
Reacția victimelor și răspunsul băncii
Păgubiții acuză banca de neglijență în protejarea conturilor lor. În semn de protest, aceștia au organizat o grevă în fața sediului central al băncii din Cluj-Napoca.
„Nu au făcut nimic să blocheze acei bani în conturile lor. Eu am spus că există o fraudă, nu eu am trimis banii în contul respectiv. Eu cred că până la elucidarea situaţiei banii aceia puteau fi blocaţi”, a declarat Marian Șerban, evidențiind lipsa de acțiune a băncii în fața unei situații clare de fraudă.
Reprezentanții băncii au declarat că nu au putut interveni deoarece tranzacțiile au fost autorizate de pe telefoanele păgubiților.
Avem de a face cu o schemă clasică de fraudare, prin care răufăcătorii reușesc să convingă victimele să-și instaleze diferite aplicații, iar astfel preiau controlul şi reuşesc să mute sume de bani din contul victimelor”, au explicat aceștia.
Avocatul Ștefan Bălan a adăugat că banca poate avea o responsabilitate în cazul în care clienții cer blocarea tranzacțiilor ilegale și banca nu acționează prompt.
Investigații în curs
Sumele furate au fost transferate în conturi din întreaga țară pentru a se pierde urma banilor. Poliția investighează acum aceste tranzacții.
Numai în Cluj, în ultimele luni, s-au înregistrat 150 de plângeri similare, ceea ce evidențiază amploarea problemei infracțiunilor cibernetice.
4o mini