Titi Aur desființează miturile din trafic
La DC Conducem, Titi Aur, instructor de conducere defensivă, a demontat un mit larg răspândit în ceea ce privește siguranța rutieră: cine produce mai multe accidente în trafic, șoferii tineri sau cei vârstnici? Răspunsul său a surprins pe mulți, contrazicând percepțiile populare.
Tinerii – O combinație periculoasă
Titi Aur susține că tinerii sunt responsabili pentru cele mai multe accidente din trafic, iar acest lucru se datorează unei combinații periculoase de factori.
În primul rând, lipsa de experiență se îmbină cu adrenalina crescută și cu influențele din anturaj, un cocktail care, adesea, duce la comportamente riscante.
„Tinerii sunt mai predispuși să ia decizii impulsive, iar acest lucru poate avea consecințe tragice. De asemenea, consumul de substanțe este mai frecvent în rândul tinerilor, ceea ce adâncește riscurile”, a explicat Titi Aur.
Vârstnicii – O altă realitate
Pe de altă parte, Titi Aur recunoaște că vârsta poate aduce unele limitări fizice și cognitive, dar acest lucru nu înseamnă automat că vârstnicii sunt mai periculoși pe drumuri. Potențialele probleme de auz sau vedere, dar și scăderea reflexelor, pot duce la accidente, însă cei vârstnici sunt, de obicei, mult mai precauți și conștienți de limitele lor.
„Bătrânii pot pierde din abilități, dar, paradoxal, tocmai din această cauză sunt adesea mai prudenți în trafic”, adaugă instructorul.
Mai mult, Titi Aur subliniază că, în cazul vârstnicilor, o mare problemă este refuzul de a accepta faptul că nu mai sunt în stare să conducă.
„Este o frustrare care poate duce la comportamente periculoase. Am întâlnit persoane care, după ce au ajuns să își piardă permisul sau să nu-l mai poată reînnoi, au continuat să conducă pe ascuns”, a povestit el.
Experiențe personale în familie
Pentru a întări acest punct de vedere, Titi Aur a oferit exemple din viața sa personală. El a povestit despre tatăl său și socrul său, care au avut reacții diferite față de situațiile legate de vârsta înaintată și conducerea auto.
În timp ce tatăl său a fost conștient de limitele sale și a ales să nu mai conducă în ultimii ani de valabilitate a permisului, socrul său a refuzat să accepte că nu mai poate conduce, chiar și după ce permisul i-a fost anulat.
„Este o luptă emoțională pentru unii bătrâni, care simt că își pierd independența. Acel ‘cum, eu nu mai pot?’ poate fi extrem de frustrant”, a declarat Titi Aur.
Soluții diplomatice pentru siguranță
În concluzie, Titi Aur subliniază că nu există o soluție simplă și că societatea trebuie să găsească un echilibru delicat în gestionarea acestui subiect.
„Este important ca persoanele vârstnice să fie tratate cu respect, iar decizia de a le restricționa dreptul de a conduce să fie luată într-un mod diplomatic și, ideal, sprijinită de justificări medicale clare. Nu este o problemă ușor de gestionat, dar siguranța tuturor trebuie să fie prioritară”, a conchis instructorul.
Mitul că vârstnicii sunt mai periculoși decât tinerii în trafic se dovedește, astfel, a fi doar o simplificare a unei realități mult mai complexe. Fiecare vârstă aduce cu sine provocări și riscuri, iar soluțiile nu sunt la fel pentru toți. Conducerea defensivă și respectul față de propria capacitate sunt cheia pentru un trafic mai sigur, indiferent de vârstă.