Pensionarii din România au opțiunea de a primi pensia fie prin mandat poștal, la domiciliu, fie într-un cont bancar, în funcție de preferințele lor. În acest context, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) subliniază că deschiderea unui cont bancar pentru virarea pensiei poate fi realizată doar la cererea pensionarului.

Autoritățile nu iau legătura cu pensionarii pentru a le deschide conturi sau a le solicita datele bancare. Aceste acțiuni sunt, de obicei, tentative de fraudă.

Deschiderea conturilor bancare pentru a primi pensia: reguli clare

În cazul în care pensionarii decid să primească pensia într-un cont bancar, aceștia trebuie să se adreseze unei bănci care colaborează cu CNPP.

La finalul anului 2023, CNPP a actualizat lista instituțiilor financiare partenere, iar pensionarii pot deschide conturi pentru pensie la următoarele bănci:

  • ALPHA Bank
  • ATE Bank
  • BANCA TRANSILVANIA
  • BCR
  • BRD
  • CEC Bank
  • CREDIT EUROPE Bank
  • CREDITCOOP
  • EXIMBANK (fostă Banca Românească)
  • FIRST Bank
  • GARANTI Bank
  • ING
  • SALT Bank (fostă IDEA Bank)
  • INTESA SANPAOLO Bank
  • LIBRA Bank
  • OTP Bank
  • PATRIA Bank
  • PROCREDIT Bank
  • RAIFFEISEN Bank
  • UNICREDIT Bank
  • VISTA Bank

Contul bancar trebuie deschis exclusiv la cererea pensionarului sau, în anumite cazuri, la cererea mandatarului acestuia, pe baza unei procuri speciale conform legii.

Autoritățile nu vor iniția contactul cu pensionarii pentru deschiderea unui cont bancar.

Cererea de virare a pensiei și protecția datelor

După ce pensionarul își deschide un cont la bancă, acesta trebuie să transmită o cerere la casa teritorială de pensii la care este arondat, alături de o copie a extrasului de cont. Cererea și documentele trebuie trimise prin poștă, în regim de scrisoare recomandată, pentru a confirma primirea acestora.

pensii, pensia, pensionari, pensionară, pensionare
SURSA FOTO: Dreamstime

CNPP subliniază faptul că datele bancare ale pensionarilor sunt sensibile și trebuie protejate cu maximă responsabilitate, potrivit avocatnet.ro.

Autoritățile vor contacta pensionarii doar prin canale oficiale, iar casele teritoriale de pensii vor efectua plăți doar în conturi bancare în cazul în care beneficiarii au depus cererea necesară.

CNPP asigură pensionarii că datele personale sunt protejate și că toate plățile se fac în condiții de siguranță.

Atenționări privind fraudele și măsuri de siguranță

CNPP reamintește pensionarilor să fie extrem de atenți la mesajele primite pe telefon, prin e-mail sau alte canale, care ar putea părea a veni din partea autorităților.

Aceste mesaje sunt, de obicei, tentative de înșelăciune, în care li se cer pensionarilor deschiderea unui cont bancar sau furnizarea de date bancare sensibile.

Autoritățile publice nu solicită niciodată informații confidențiale prin aceste metode. Pensionarii sunt sfătuiți să nu răspundă niciodată acestor solicitări și să folosească exclusiv canalele oficiale de comunicare pentru a interacționa cu casele de pensii.

În plus, CNPP reafirmă faptul că instituțiile oficiale sunt dedicate protecției datelor pensionarilor și siguranței procesului de plată a pensiilor.

Recomandări pentru pensionari

Pentru a evita problemele legate de securitatea datelor, pensionarii trebuie să fie precauți și să nu transmită informații sensibile la cererea unor persoane necunoscute.

De asemenea, este important să utilizeze doar metodele oficiale de comunicare pentru a solicita deschiderea unui cont bancar pentru pensie.