Românii care își țin banii la bancă trebuie să fie atenți. Dezvoltarea tehnologiei de inteligență artificială (AI), cât și utilizarea tot mai mare a instrumentelor bancare au rezultat în apariția mai multor vulnerabilități. Cei care nu sunt vigilență riscă să cadă pradă fraudelor.
Românii care își țin banii la bancă au de-a face cu mai multe fraude în ultima vreme. Câteva din noile pericole sunt magazine virtuale care nu vindeau în realitate bunurile și serviciile promovate, dar și accesarea neautorizată a aplicațiilor bancare.
Românii care își țin banii la bancă au de-a face cu mai multe fraude
Noile modalități de fraudă au generat îngrijorare și nemulțumire în rândul consumatorilor. În acest context, analistul XTB România Claudiu Cazacu a oferit mai multe sfaturi și explicații.
Specialistul a început cu o întrebare sensibilă: „Cine este răspunzător în cazul unei fraude bancare?”. El amintește de răspunsul autorităților din Marea Britanie.
În anumite condiții, până la o anumită sumă, vina nu se află la clientul păgubit
Potrivit acestora, în anumite condiții, până la o anumită sumă, vina nu se află la clientul păgubit, ci la banca sau procesatorul de servicii de plată.
„Cine este răspunzător în cazul unei fraude bancare? Clientul, banca sau chiar rețelele sociale care au oferit, în multe cazuri, mediul de propagare a înșelătoriilor, de la identitate falsă până la vânzarea de servicii și produse inexistente? La această întrebare deosebit de sensibilă, răspunsul în Marea Britanie este: în anumite condiții, până la o anumită sumă, nu clientul păgubit, ci banca sau PSP”, a explicat analistul XTB România Claudiu Cazacu.
Consultantul de strategie XTB România a explicat apoi că suma până la care, din 7 octombrie, se pot ridica despăgubirile este de 85.000 de lire sterline. Aceasta a fost ajustată descendent de la 415.000 lire sterline în urma protestelor puternice ale instituțiilor financiare. Simultan, mediul financiar susține că responsabilitatea ar fi în bună parte a rețelelor sociale.
De exemplu, Rob Jones, director al National Economic Crime Centre din Marea Britanie, consideră că o verigă lipsă în limitarea fraudelor este eliminarea la scară largă a conturilor suspecte.
Procesatorii au criticat abordarea unor rețele sociale
Mai mult, mai mulți procesatori de servicii de plată, printre care și Revolut, au criticat abordarea unor rețele sociale. Acestea au solicitat împărțirea responsabilității financiare cu acestea în cazul unor pierderi generate de fraude.
La rândul lor, laburiștii au propus o lege care să facă firmele din IT care operează rețele sociale responsabile pentru o parte din pierderi. Această propunere a venit înaintea alegerilor din iulie.