În ultimele zile, o nouă escrocherie de tip telefonic a devenit tot mai frecventă în rândul românilor. Aceasta constă în apeluri venite din partea unor persoane care pretind că lucrează la bancă și care îi anunță pe oameni despre aprobarea unui credit, chiar dacă aceștia nu au solicitat niciodată un astfel de împrumut. Acest tip de fraudă este folosit pentru a obține informații sensibile de la victime.
În ultimele săptămâni, românii au început să fie victimele unei noi forme de escrocherie, care se desfășoară prin telefon. Persoane necunoscute se dau drept angajați ai băncilor și anunță victimele despre aprobarea unor credite, chiar dacă acestea nu au solicitat vreodată astfel de împrumuturi. Scopul acestui tip de fraudă este de a obține informații personale și bancare de la oameni, profitând de încrederea lor. Un caz recent relatat pe o platformă de socializare a pus în lumină pericolele acestei escrocherii.
Noua escrocherie cu promisiunea unui credit
Un bărbat a relatat pe o platformă de socializare experiența sa cu un astfel de apel fraudulos. În timp ce se afla acasă, a primit un telefon de la o persoană care s-a prezentat politicos și care l-a felicitat pentru aprobarea unui credit bancar. În ciuda faptului că acesta nu avusese niciodată vreo solicitare de împrumut, apelantul i-a spus că i-a fost aprobat un credit de 40.000 de euro.
„În această seară, am fost contactat telefonic de un băiat foarte politicos care m-a informat că mi-a fost aprobat un credit la bancă. Omul îmi știa numele, adresa de e-mail și, evident, numărul de telefon. Pe lângă acestea, am observat că numărul de telefon folosit era unul oficial.
El susținea că este vorba despre un credit de nevoi personale și m-a felicitat că am reușit să obțin acești bani – 40.000 de euro. Minunat, așa-i? Problema este că nu am, nu am avut și probabil nici nu voi avea un cont acea bancă. Băiatul părea foarte surprins de această informație”, a povestit bărbatul.
Deși apelul părea autentic, victima a observat rapid că aceasta nu fusese implicată în niciun fel în vreun proces de creditare. Escrocul i-a oferit rapid soluții „bune” pentru a obține împrumutul, însă bărbatul a refuzat să se lase păcălit.
Reacția victimei și contactarea băncii
La început, bărbatul a crezut că cineva ar fi putut să folosească informațiile sale personale, cum ar fi adresa de e-mail sau copia după buletin, pentru a aplica în numele său.
Însă, când a refuzat să colaboreze, escrocul a încercat să-l convingă că apelul venea de la un număr oficial al băncii și i-a pus întrebări pentru a-l face să creadă în veridicitatea informațiilor.
„M-a avertizat că voi pierde acești bani dacă nu acționez imediat. I-am spus că voi face o sesizare la ANAF și la Poliție. «Voi face eu sesizarea direct din sistem, nu e nevoie să mergeți dumneavoastră», mi-a răspuns el. Am închis”, a mai spus bărbatul.
După închiderea apelului, victima a decis să contacteze banca pentru a verifica situația.
Confirmarea băncii și recomandări pentru ceilalți români
După aproximativ 10 minute de așteptare, bărbatul a reușit să discute cu o funcționară a băncii, care i-a confirmat că este familiarizată cu astfel de cazuri.
Aceasta a menționat că în ultima perioadă au fost primite mai multe sesizări cu privire la escrocherii similare.
Funcționara i-a spus că în sistemul băncii nu există niciun credit aprobat pe numele său și l-a asigurat că instituția ia măsuri pentru a preveni astfel de fraude.
„Sun la relații clienți la bancă. După 10 minute de așteptare, sunt conectat cu o funcționară de acolo. Îi explic situația, îi dau numele și ea îmi răspunde, pe un ton resemnat, că este familiarizată cu acest băiat și că, în ultima vreme, au apărut mai multe sesizări pe această temă. A fost destul de drăguță să mă asigure că în sistemul lor nu există nimic și destul de politicoasă să își asume problema”, a încheiat bărbatul relatarea sa.
În final, el a transmis un mesaj de atenționare pentru ceilalți români, îndemnându-i să fie prudenți în fața unor astfel de escrocherii care se răspândesc rapid.