Piața auto second-hand din România va suferi modificări semnificative în urma introducerii noului certificat RAR Auto-Pass. Documentul va deveni obligatoriu la sfârșitul lunii, având rolul de a oferi o imagine clară asupra istoricului vehiculului pus în vânzare.
Noile măsuri sunt introduse de Registrul Auto Român (RAR) și urmăresc să crească transparența tranzacțiilor auto second-hand, în contextul unui parc auto național îmbătrânit. Ștefan Etveș, realizatorul emisiunii „Drumurile Noastre” de la B1 TV, a explicat schimbările și implicațiile noilor reguli pentru șoferi și comercianți.
RAR Auto-Pass, documentul care va schimba regulile pieței auto second-hand
Introducerea certificatului RAR Auto-Pass vine ca o necesitate pe o piață plină de mașini cu o vechime de peste 20 de ani. În România, conform datelor din piață, există un număr mare de vehicule vechi, iar multe dintre acestea sunt achiziționate la prețuri modice.
Ștefan Etveș a comentat această situație în cadrul unei emisiuni la B1 TV, precizând:
„Această măsură și acest document ar fi trebuit puse pe tapetul Ministerului Transporturilor încă de ani buni, în contextul în care știi foarte bine, țara, România, Capitala sunt pline de mașini cu o vechime de peste 20 de ani”, a spus el.
Documentul RAR Auto-Pass va oferi informații detaliate despre istoricul mașinii, inclusiv numărul de kilometri reali, daunele suferite și eventualele reparații majore efectuate.
Etveș a menționat că mulți români preferă să cumpere „o tigaie” ieftină, cu o vechime considerabilă, ceea ce sporește riscul de a achiziționa vehicule nesigure sau cu probleme ascunse.
„În România este la modă să îți cumperi, de multe ori spunem, «o tigaie» cu 2.000 de euro sau o mașină veche care să aibă o vechime de 20-22 de ani, să coste undeva la 5.000 – 6.000 de lei”, a adăugat acesta.
Obligații noi pentru vânzătorii de mașini second-hand
Începând cu data de 29 noiembrie, vânzătorii de mașini second-hand vor fi obligați să obțină certificatul RAR Auto-Pass înainte de a finaliza o tranzacție. Acest document va trebui achiziționat contra cost, dar suma nu este considerată mare.
Ștefan Etveș a explicat în emisiune că acest certificat va oferi o mai mare transparență în procesul de vânzare-cumpărare:
„Dacă tu vrei să vinzi o mașină SH, începând din 29 noiembrie, tu trebuie să ai acel certificat de la RAR, contra cost, dacă nu mă înșel, este acel certificat. Nu e o sumă mare, (ci) o sumă modică”, a explicat jurnalistul.
Astfel, orice cumpărător va avea acces la informații complete despre starea reală a vehiculului, ceea ce va diminua semnificativ riscul de a achiziționa o mașină cu probleme ascunse sau cu kilometraj modificat. Prin această măsură, se urmărește combaterea fraudei și asigurarea unei mai mari siguranțe pentru șoferi și pietoni.
Problema ITP-ului „după sprânceană”. Şoferii vor trebui să renunţe la aceste obiceiuri ilegale, dacă vor să-şi mai vândă maşina
Cu toate acestea, Etveș atrage atenția asupra unei alte probleme majore din piața auto: inspecțiile tehnice periodice (ITP) efectuate în mod necorespunzător în anumite service-uri auto.
El a subliniat că, deși introducerea certificatului RAR Auto-Pass este un pas important, verificarea calității inspecțiilor tehnice rămâne o provocare:
„Marea problemă nu e aici. Marea problemă este la tot ce înseamnă service-urile acestea, care în continuare eliberează acele ITP-uri după sprânceană”.
În numeroase cazuri, mașinile nu sunt verificate corespunzător, iar inspecțiile sunt aprobate contra unor sume de bani, fără ca vehiculele să intre efectiv în service.
Etveș a precizat că acest fenomen este frecvent în service-urile auto din cartiere, unde oamenii pot obține ITP-ul doar plătind o sumă modică:
„Acele ITP-uri de cartier care în continuare… Nici măcar mașina nu intră în acel service pentru a fi verificată și a primi acel ITP, de cele mai multe ori, în acele service-uri de cartier, oamenii contra unor sume modice, 100, 200, 300 de lei, plus, minus, își fac acel «ITP»”.
Noile reglementări propuse de RAR sunt un prim pas în direcția corectării problemelor existente în piața auto second-hand din România. Prin introducerea certificatului RAR Auto-Pass, autoritățile doresc să crească transparența și să asigure cumpărătorilor accesul la informații clare și detaliate despre vehiculele pe care doresc să le achiziționeze.