Banca Mondială trage astfel un nou semnal de alarmă, avertizând că generațiile actuale de elevi și studenți riscă să piardă 17 trilioane de dolari în venituri pe viață sau aproximativ 14% din PIB-ul global actual, din cauza închiderii școlilor și a șocurilor economice legate de COVID-19.
Dacă nu se iau măsuri, aceste traume ale pandemiei aduse școlii și procesului de învățare vor continua să se acumuleze, odată ce copiii se întorc la școală, punând în pericol procesul de învățare.

Agravarea inegalităților în educație

Rezultatele efectelor închiderii școlilor asupra procesului de învățare sunt acum coroborate de estimările țărilor privind pierderile reale ale procesului de învățare. Dovezi din Brazilia, Pakistan, India rurală, Africa de Sud și Mexic arată pierderi substanțiale la materii precum matematica și citirea. În unele țări cu venituri mici și medii, pierderea procesului de învățare este aproximativ proporțională cu durata închiderilor, ceea ce înseamnă că fiecare lună de închidere a școlilor a dus la o lună întreagă de pierderi din procesul de învățare, în ciuda eforturilor depuse de factorii de decizie, educatori și familii pentru a menține continuitatea învățării.

Gradul de pierdere a cunoștiințelor elevilor variază substanțial între țări și în interiorul țărilor în funcție de materie, statutul socioeconomic al elevilor, sex și vârstă. De asemenea, școala online demonstrează și faptul că pandemia a exacerbat inegalitățile în educație la nivel global.

Copiii din gospodăriile cu venituri mici, cei cu dizabilități și fetele au avut mai puține șanse să acceseze școala online din cauza disponibilității limitate a electricității, a lipsei conectivității, dispozitivelor, tehnologiilor accesibile, precum și a discriminării și a normelor sociale și de gen.

Copiii de vârstă preșcolară s-au confruntat cu un dublu dezavantaj

Copiii de vârstă preșcolară, care se află într-un stadiu esențial pentru învățare și dezvoltare, s-au confruntat cu un dublu dezavantaj, deoarece au fost adesea lăsați în afara planurilor de învățare la distanță și de redeschidere a școlilor. În consecință, toți acești copii riscă să piardă foarte mult din impulsul pe care școlile și învățarea îl pot oferi bunăstării și șanselor la o viață mai bună.

Dincolo de procesul de învățare, dovezi tot mai mari arată efectele negative pe care închiderile școlilor le-au avut asupra sănătății mintale și bunăstării elevilor, sănătății, nutriției și protecției elevilor, arătând rolul crucial pe care îl joacă școlile în furnizarea de sprijin și servicii complete elevilor.

Cum ar trebui să se răspundă la criza globală a educației

Redeschiderea școlilor și menținerea lor cât mai mult deschise trebuie să fie prioritatea principală la nivel global. În timp ce aproape fiecare țară din lume a oferit tinerilor oportunități de învățare la distanță, calitatea unor astfel de inițiative au variat și, în majoritatea cazurilor, au oferit un substitut slab pentru instruirea elevilor.

Factorii de decizie trebuie să-i reasigure pe părinți și pe profesori că, prin măsuri de siguranță adecvate, cum ar fi distanțarea socială, purtarea măștii și ventilația îmbunătățită, toate dovezile globale arată că școala, așa cum era până acum, poate fi reluată în siguranță.

Accelerarea redresării învățării are beneficii care depășesc câștigurile pe termen scurt: poate oferi copiilor bazele necesare pentru o viață de învățare și poate ajuta țările să sporească eficiența, echitatea și rezistența școlarizării. Acest lucru poate fi realizat dacă țările se bazează pe investițiile făcute și pe lecțiile învățate în timpul crizei.

Este timpul să se treacă acum, de la răspunsul la criză, la recuperarea procesului de învățare. Trebuie să ne asigurăm că investițiile și acțiunile pentru redresarea procesului de învățare pun bazele unor sisteme educaționale mai eficiente, echitabile și durabile, sisteme care oferă cu adevărat cunoștiințele necesare și bunăstare pentru toți copiii și tinerii. Numai așa putem asigura continuitatea procesului de învățare în fața viitoarelor întreruperi.