Atenție la „capcanele” de Black Friday
Directorul general ANPC, Paul Anghel, afirmă că în special de Black Friday, consumatorii trebuie să se trebuie să acorde atenţie tuturor detaliilor. Șeful ANPC spune că „reducerile mari de preţ, într-o anumită perioada, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri şi a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze. Și să acorde atenţie tuturor detaliilor. În special în perioada marilor reduceri de preturi, cum este Black Friday”.
El recomandă verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs. Această practică a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele electronice.
Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de Black Friday, trebuie citite cu atenţie caracteristicile produsului. În același timp, trebuie verificat dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor clientului.
Condiții pentru cumpărături în siguranță
El a adăugat că pot fi făcute în deplină siguranţă cumpărăturile din perioada Black Friday dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii: o lista cu produsele pe care clienţii doresc să le cumpere şi cu preturile actuale ale acestora.
”Astfel veţi fi informat cu privire la reducerile de preturi; verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); Verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare. În cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul raspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului”, recomandă Anghel.
Comerciantul este obligat să dea informații corecte
Paul Anghel a mai explicat că este obligat comerciantul să informeze corect şi complet consumatorii. Oferind, printre altele, câteva informaţii. Ele sunt datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuielile de livrare. Modalităţile de plată şi de livrare, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului. Funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale, existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
“Recomandăm consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul”, a mai afirmat directorul general în ANPC.
El a menţionat că pentru contractele încheiate pe pieţele online, consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online este obligat să furnizeze câteva informaţii. Acestea trebuie să fie într-o secţiune specifică a interfeţei online. Care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.
“Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achizitionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi «https» în adresa URL şi o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, a mai transmis Paul Anghel.