18 transporturi de componente auto, blocate de inspectorii RAR
Inspectorii Registrului Auto Român (RAR) au anunțat că, în cursul anului trecut, au blocat 18 transporturi de componente auto care nu respectau normele europene. Aceștia au subliniat că, deși există piese auto de calitate pe piață, aceasta nu garantează că reparațiile efectuate sunt conforme, mai ales dacă acestea nu au loc în atelierele autorizate de RAR.
„Noi suntem prezenţi în toate domeniile cu care se intersectează un autovehicul pe parcursul perioadei de exploatare, de la piaţa componentelor auto, la controalele efectuate în atelierele de reparaţii, în staţiile de inspecţie tehnică periodică sau în atelierele TLV şi până în piaţa centrelor de dezmembrări de maşini. Doar anul trecut am blocat, după ce am răspuns solicitărilor venite din partea autorităţilor vamale, 18 transporturi de componente auto neconforme cu normele europene.
Existenţa în piaţă a pieselor auto de calitate nu este o garanţie că reparaţiile sunt conforme, dacă operaţiunile nu se desfăşoară în atelierele autorizate RAR, aproximativ 12.500 la număr la finalul anului trecut. Ţineţi cont de faptul că un atelier autorizat pentru tinichigerie, de exemplu, nu poate efectua în siguranţă intervenţii asupra sistemelor esenţiale ale unui vehicul”, au transmis aceștia.
Inspectorii RAR le recomandă posesorilor de autovehicule să își reconsidere economia pe care cred că o obțin atunci când aleg să meargă într-un atelier improvizat. Aceștia sugerează că, în loc să economisească, riscurile asociate cu astfel de alegeri pot duce, în cele din urmă, la costuri mai mari și probleme suplimentare pentru vehiculele lor.
„În cazul în care calitatea lucrărilor nu este cea dorită, nu există o garanţie reală pentru intervenţia efectuată, iar apoi intervine dificultatea în a demonstra că autovehiculul a fost reparat în acel atelier, atunci când sesizaţi autorităţile. Altfel spus, acţiunile legale împotriva persoanelor neautorizate care desfăşoară activităţi de reparaţii necesită mai mult timp şi mai multe resurse implicate”, a avertizat inginerul Mihai Dogărescu, şeful Direcţiei Supraveghere Piaţă.
Conciliere între clienți și agenții economici
În același timp, RAR a introdus opțiunea de conciliere între clienți și agenții economici, o abordare prin care specialiștii Registrului Auto Român caută să medieze neînțelegerile cu consimțământul părților implicate, economisind astfel timp și resurse. Conform sursei menționate, concilierea poate avea loc doar dacă reclamantul își exprimă acordul pentru acest proces.
„Nu credem că singurul scop este acela de a aplica sancţiuni, ci de a ne asigura că tot acest lanţ de activităţi funcţionează corect pentru a atinge singurul obiectiv care contează cu adevărat: siguranţa noastră în trafic, fie că suntem conducători auto, pasageri sau pietoni”, a precizat RAR.
Peste 4.500 de acțiuni de control au avut loc anul trecut
Conform informațiilor furnizate de inspectorii RAR, în anul precedent au avut loc peste 4.500 de acțiuni de control în întreaga lor arie de competență, care include ateliere de reparații, ateliere TLV și parcuri de dezmembrări. Ca urmare a abaterilor identificate, au fost aplicate sancțiuni în valoare de 7,3 milioane de lei și au fost impuse măsuri complementare.
Reprezentanții RAR au explicat că, în urma sesizărilor și acțiunilor de control, atunci când descoperă persoane fizice care desfășoară activități de reparații auto fără a fi înregistrate fiscal, ei sesizează autoritățile competente pentru a efectua investigații legale. Aceștia au subliniat că supravegherea pieței reprezintă o acțiune complexă, desfășurată pe toate nivelurile de competență, iar un segment recent este supravegherea pieței online.
RAR își îndreaptă resursele și către analiza și monitorizarea acestei piețe, care include producătorii, importatorii, distribuitorii de autovehicule, echipamente, piese de schimb și materiale pentru vehiculele rutiere, precum și prestatorii de servicii de reparații, reconstrucție sau dezmembrări ale autovehiculelor.